Köpråd: Fischer ranger 102(96?) vs Norse Enduro 100?

AKS96

Medlem
Hej på er,

Sitter i val o kval mellan o beställa ett par 190cm fischer ranger 102 eller ett par 188cm Norse Enduro 100.

Åker mest i Tandådalen/Trysil och gillar fina soliga dagar i pisten samt puderåkning nära skidsystemet.
Är 2M lång så kortare skidor blir de alltid för mig.

Kan inte heller undgå att se de fina testerna på Ranger 96 men då får jag krypa ner i längd ännu mer.

Vilka hade ni köpt och varför?

Hej! Lite sent på det kanske, men hittade din fråga eftersom jag själv kör på Norse Enduro och har börjat spana lite efter en kompletterande skida som har lite mer stabilitet och trygghet i högre fart och hårt underlag och stök, i och utanför pist. Och då funderat bla. på just Ranger-skidan.

Är supernöjd med Enduro en puderdag och de briljerar generellt utanför pist. Bär utmärkt, är agil och smidig och uppmuntrar till lek på all orörd snö som går att hitta vid sidan om även en pistdag. Men som sagt kan ibland sakna lite mer kontroll/stabilitet när man kommer upp i fart och underlaget är stökigt. Och har då sneglat på Ranger 96:an, då jag tänker att den är ngt mer pistorienterad och stabil under foten utan att kompromissa för mycket med lekfullhet och offpist-egenskaper. Men det är då bara min gissning baserat på läsning.

Men någon som åkt båda får gärna fylla i här! :)

Jag köpte mig ett par Ranger 102 i 190cm, riktigt nöjd hittils, var i trysil i lördags och åkte i rejäl blåst med fullt i högar i pisten men tyckte ändå de gick att trycka på bra, åkte tidigare ett par gamla völkl med 95 i midjan :)

Fick lite feeling att unna mig en beställning på ett par 96or också men får se hur jag gör :)

Jag köpte mig ett par Ranger 102 i 190cm, riktigt nöjd hittils, var i trysil i lördags och åkte i rejäl blåst med fullt i högar i pisten men tyckte ändå de gick att trycka på bra, åkte tidigare ett par gamla völkl med 95 i midjan :)

Fick lite feeling att unna mig en beställning på ett par 96or också men får se hur jag gör :)
Varför inte då köpa ett par betydligt smalare AM pistskidor ? Går faktiskt lättare att trycka på genom högar i pisten med ett par smalare skidor 🎿 och att få variation med olika bredder och typer av skidor är trevligt.

Fick lite feeling att unna mig en beställning på ett par 96or också men får se hur jag

Gott! Kul att du blev nöjd! Det verkar vara en riktigt fin skida, hoppas få möjlighet att testa på 96:an någon gång i vinter. Tror den kan bli ett fint komplement till Enduron. :)

Varför inte då köpa ett par betydligt smalare AM pistskidor ? Går faktiskt lättare att trycka på genom högar i pisten med ett par smalare skidor 🎿 och att få variation med olika bredder och typer av skidor är trevligt.

Fast frågan är ju också om man vill ”genom” eller ”över” de där högarna - litet olika känsla och teknik. Men visst är det en särskild känsla att bränna rakt igenom plaskiga vårpucklar med smala skidor! För några årtusenden sedan då få skidor var bredare än 72 mm var det ju så man gjorde.

Fast frågan är ju också om man vill ”genom” eller ”över” de där högarna - litet olika känsla och teknik. Men visst är det en särskild känsla att bränna rakt igenom plaskiga vårpucklar med smala skidor! För några årtusenden sedan då få skidor var bredare än 72 mm var det ju så man gjorde.
Och mindre jobbigt för benen att sväng i pucklarna än uppe på dom.

Tillbaka
Topp