Köpråd för en tyngre åkare

larsvonknas

Ny medlem
Nu har jag äntligen bestämt mig för att öppna plånboken och skaffa en egen utrustning efter att ha hyrt Snowboard under de senaste åren.

Jag har dock haft onödigt svårt att veta vilken bräda jag ska köpa, jag är både lång (195cm), tyngre (100kg) och har stora fötter (46-47). Det verkar sparsmakat hos de svenska återförsäljarna vad gäller större wide-brädor. Så jag behöver köpråd!

Kan en Burton Custom 169w vara något eller blir den för mjuk när man är tyngre?

Jag har tänkt mig en allroundbräda där jag både kan åka med lite fart i pist och om förhållandena tillåter ge mig ut och åka djupsnö.

Tacksam för svar!

Jag är två meter lång och ligger runt 95 pannor. Jag åker på en Gnu Carbon Credit 165W och det funkar utmärkt i alla förhållanden. Folk verkar vara väldigt oroliga för att ha en kort bräda, men jag tycker inte det är så farligt om den har bra egenskaper för de förhållanden som du vill åka.

Jag har köpt en Jones Explorer 165W splitboard också, men har inte testat den än. Men jag tror den ska funka bra ändå.

Tack för svaret Zaeta!

Kollade runt lite på nätet efter den bräden och snubblade då över en Nitro Magnum som nu är både inköpt och provåkt med ruskigt bra resultat!

Så som rent tips om någon annan läser den här tråden, Nitro Magnum är helt fantastisk!

Jag är 199cm och väger in på 98kg och åker för tillfället på en Burton Joystick 163W med Switchback bindningar. Säger samma som zaeta att folk är väldigt rädda för en lite kortare bräda..

Jag vistas främst i park samt en del pist men jag har även kastat mig ut i skogarna och kört lite lättare puder utan problem.

Allt hänger ju på vart du vill använda brädan.. Till nästa säsong tänkte jag försöka ta mig till alperna och köra ordentlig offpist och då blir det såklart inköp av en större bräda, men för pist samt främst park så funkar min på 163 utmärkt.

jeg brukte Burton Juice wagon 163 og veide 110-120kg på det tidspunktet, funket perfekt i pudder(pudder brett) men også en perfekt løsning til preppet løype, hardt underlag(isigt) så var den ingen højdare :p

men skogslek och myk snø så er den helt konge

Tillbaka
Topp