Köpråd - nya skidor

supermeggah

Ny medlem
Köpråd - nya skidor
Går i köptankar för ett par nya skidor, då mina gamla börjar bli väldigt slitna och de har aldrig känts riktigt bra/roliga ... i efterhand känns det som ett felköp från början.
De gamla heter atomic t-puls. (från ca 2005-2007)
168cm långa, märkning 112 - 72 - 99 (16m)

Tycker de släpper väldigt lätt vid snabbare/brantare åkning, kan ju till viss del bero på dålig teknik också och inte bara materialet ;)
Hittar inte så mycket info om skidorna, men antar att det inte är det några avancerade skidor då jag köpte dom i en vanlig sportbutik.

Jag är 191cm lång, väger 83kg.
Är vältränad, lirar bollsport på rätt hög nivå.

Har inte åkt så mycket senaste åren, kanske 10-12 skiddagar/år. För 10-15 år sen åkte jag mycket och bör betraktas som normal+ i pisten. Hänger inte med de vassaste när det blir som brantast.

Åker till 99.5% i pist, så offpist egenskaper är inget jag behöver oroa mig för.

Har kollat in sport-conrad och det finns ett par skidor till vad jag förstår riktigt bra pris.

Fischer RC4 Superrace RC PR + Z11 Power 11/12. PRIS 249€
Radius: 17 m bei 170cm
Taillierung: 112 - 69 - 98 bei 170cm

Är däremot lite rädd för att de ska vara för lika mina nuvarande, iaf om man kollar på beteckningarna, men de jag har nu är säkert skräp och kanske inte ska jämföras med detta paret på något vis...

Provade för några säsonger sen ett par riktiga race slalomskidor. Det var ett helt annat grepp och respons i dom än de jag har nu. Han som lånade ut dom sa att de inte var tillåtna i tävling längre, då de gjort om reglerna och att hans par svängde för snävt / var för korta. De var ca 155-160 och hade en radie under 12m har jag för mig.
Hade riktigt roligt med dessa, men det blev rätt jobbigt att hålla skidorna i styr efter ett gäng åk när man pressade sig. Greppet man fick går inte att jämföra med mina nuvarande skidor.

Vad tror ni, blir det som natt och dag med fischer-skidorna eller ska man satsa på en skida med snävare radie.
Kanske rentav nån helt annan skida som känns mer passande för mig.

Tillbaka
Topp