Köpråd offpistskidor

• Trådstartare Trådstartare JF
  • Start datum Start datum

JF

Ny medlem
Köpråd offpistskidor
Kollar på ett par nya offpistskidor för att ersätta mina atomic automatic 109 med guardians.
Det jag letar efter är en skida kring 115-125 som ska monteras med tech-bindningar. Är ca 180 lång, 75-80 kg och åkt två säsonger. Eftersom jag turar hyfsat mycket önskar jag något som inte väger bly, utan stannar vågen på ca 2kg.

Min åkstil är ganska lekfull (dock inte switch, butters etc), åker mycket skogsåkning och föredrar bra flyt men som ändå kan hantera lite svenskt småstök (alltså inte absolut lättaste turingskidan på 1600-1700 gram). Prioriterar väl inte jättehög fart eller att droppa feta klippor.

Kollat lite på Qst118, moment bibby tour, bmt122, Magnum opus osv men vet väl i ärlighetens namn inte riktigt vad som avgör skidans egenskaper när det kommer till skidans uppbyggnad (stiffness, sidecut, core etc.)
Tips?

Senast ändrad:
Köpråd offpistskidor
Rossi Super 7 med ett par Diamir Vipec 12. Alla shoppar är inte van att skruva dem dock, grymt bra bindning och allround skida. Jobbar i skidshop själv och kan rekommendera dem varmt!

Köpråd offpistskidor
olovsson sa:
Rossi Super 7 med ett par Diamir Vipec 12. Alla shoppar är inte van att skruva dem dock, grymt bra bindning och allround skida. Jobbar i skidshop själv och kan rekommendera dem varmt!
Okej, kör du factory recommended montering eller vad skulle du rekommendera för montering?

Köpråd offpistskidor
Kört 2cm bak från factorylinjen. Du har 2 markeringar på rossin, all mountain och freeride. Provat all mountain, men freeridelinjen är den jag rekommenderar. Blev en sjukt mkt roligare skida när man stod lite längre bak.

Köpråd offpistskidor
Togga Light kanske? Lätt och lekfull så länge du håller dig bort från pisten.
Annars är väl Opinion 118 inte så dum, men lite tyngre.

Köpråd offpistskidor
Det är ganska svårt, läs omöjligt, att definitivt veta hur en skida är utan att prova på att åka den. Läs lite reviews på olika skidor eller kolla på reviews på youtube så får du se vad folk som åkt skidorna tycker. Själv tycker jag att Salomons bredare skidor kan uppfattas lite tråkiga och trots att ibland inte väga mer än konkurrenters skidor kännas mycket tyngre när man har dem på.
Jag har fastnat totalt för Line's skidor och är frälst, det de är dåliga på är att de inte klarar hastigheter som Qst gör men hur ofta dundrar du på? Åk på skidtestardagar någon stans annars? Eller hyr skidor på nästa resa och se till att de har massa skidor du är intresserad av i hyran så kör du på olika skidor varje dag. I princip alla hyror tillåter att man byter skidor som man vill!

Köpråd offpistskidor
Dynafit Hokkaido skulle jag säga. Du har 118 midja, 2 kg och längder som skulle passa dig.

Här inte kört själv på dem men senaste året på dess lillebror Chugach (108 midja) och de har ju samma shape och liknande flex.

De har full rocker och är bra dämpade skidor med hyfsad vikt. Chugach känns väldigt lik 4frnt hoji men med lite mer dämpning och lite mer ninja, helt klart roligaste tur/köttarskidan jag åkt, och jag tvivlar inte på att Hokkaido är sämre på något vis. Läs lite recensioner och bilda dig en egen uppfattning.

Senast ändrad:
Köpråd offpistskidor
Jag var i liknande (i det närmaste identiska) tankar och hade snöat in på Bibby Tour. Det föll på priset. Det slutade med ett par Down CD114, mest för att priset var fenomenalt på carbon (black) friday. Konkurrenskraftigt pris även utan den rabatten. Bra eller dåligt vet jag inte än...

/drH

Köpråd offpistskidor
Tack för alla svar hittills.
Förstår absolut att det är svårt att veta utan att åka själv, just därför jag även måste fråga här :) Har blisters pdf för i år och läst reviews på andra ställen, men det är så svårt för dom flesta reviews på hemsidor, youtube etc. är ju från dom som säljer skidan, inte direkt opartisk.

Ska kolla mer på opinion, line har jag varit inne på ganska mkt och precis som du säger drH är ju bibby tour inte direkt gratis.

Köpråd offpistskidor
JF sa:
Tack för alla svar hittills.
Förstår absolut att det är svårt att veta utan att åka själv, just därför jag även måste fråga här :) Har blisters pdf för i år och läst reviews på andra ställen, men det är så svårt för dom flesta reviews på hemsidor, youtube etc. är ju från dom som säljer skidan, inte direkt opartisk.

Ska kolla mer på opinion, line har jag varit inne på ganska mkt och precis som du säger drH är ju bibby tour inte direkt gratis.
Blev det någon klarhet i skidvalet till slut? Har alltid velat ha en bibby pro, men den blir ju för tung för att kunna tura med. Moment är ju pissdyra men Bibby tour verkar ju vara en rätt nice setup! Dock finns det ju nästan noll info på skidan

Tillbaka
Topp