Köpråd, pist/offpist bräda

Ahlqvist

Medlem
Det har säkert tagits upp innan, men jag hittar ingenting när jag söker. Om det skulle finnas en passande redan existerande tråd får jag väl skämmas lite.

Jag skall köpa en ny bräda, men är inte riktigt säker på vad. Jag åker framför allt pist, men även off-pist till och från. Ingen park/hopp/halfpipe över huvud taget. Jag är en medelgod/god åkare, 194 cm lång, skostorlek på 45/46. Väger 82 kg. Har tidigare kört på en 160 lång Burton Bullet.

Jag tyckte att min Bullet var både för kort (160 cm) och för mjuk. Pratade med en säljare på Stadium som föreslog Burton Custom eller Ride Concept/Ride Yokon.

Att jag behöver en wide-bräda förstår jag, men vilken längd är vettigt? Skall jag satsa på en 172 bräda? Enligt Pinns "Svar till alla som skall köpa ny snowboard!"-tråd skall brädan vara i alla fall 174 lång, men det verkar inte finnas så långa brädor, i alla fall inte hos Burton.

Senast ändrad:
Lib-Tech Skunk Ape 172 MTX kommer att sitta som en smäck!!
www.lib-tech.com/snowboards/skunkApe.html

Senast ändrad:
Jag är nog kopia på dig, samma vikt, fötter och åkstil.. Dock några få centimeter kortare än dig..

Gjorde en beställning på en Nitro Volume Wide (163) igår från junkyard, har egentligen ingen erfarenhet av just den brädan men efter många veckors läsande i div forum världen över så tror jag att jag hittat en bräda som passar mig o min plånbok..

Angående längden så tycker jag att jämföra brädlängd med kroppsmått (typ hakan) inte funkar så bra på oss 190+ människor.. Huvudsaken tycker jag är att man har en bräda med tillräklig åkyta för att bära upp en på pudret. Köper du en bred bräda ca 27cm så kan man ha lite kortare o få samma resultat plus att de blir lite lättare att manövrera igenom den täta skogen.. Men visst, ska du bara åka på öppna fina ytor eller carva i hastigheter över mach2 i pisten så kan ju en 170cm planka kanske vara att föredra..

Tre saker avgör hur stor eller lättkörd en bräda känns
a) effektiv kant dvs det du åker på när du har brädan på kant
F2 Elminator 168 eff kant 136cm
Libtech 172 cm lång eff kant är 131 cm
Nitron har 124 cm.
b) hur styv den är
c) radie

Själva totallängden har inte så stor betydelse för hur lätthanterlig brädan är. Puderbrädor har ex väldigt lång nos, men kort eff kant. 180 cm Pogo Longboard beter sig som en 160 cm bräda eftersom större delen av brädan är en LÅÅÅÅÅNG nos som ger flyt. Med rocker som en del Libtech-brädor får man samma effekt, en stor bräda att flyta med, men en realtivt liten effektiv kant/åkyta= det som är i kontakt när man skall vrida runt brädan. Eftersom en rockerbräda redan är böjd så svänger den snabbare i puder. Själv är jag 180 cm och äger ingen bräda under 170cm förutom en Burton Fish för björkskog.

Mitt stalltips är att F2n är den stabilaste brädan med bäst kantgrepp i pist, Libtechen är bäst i puder och Nitron är inte speciellt bra på något.

Senast ändrad:
Du kan inte jämföra de här brädorna med Eliminatorn. Det enda de har gemensamt är tillverkaren. Lågprisbrädor där man sparat in på det mesta för att säljas på Intersport.

Tillbaka
Topp