Köpråd: Redster, Peregrine - vapen till Sverige och Val Thorens

pistrobban

Medlem
Hej!
Har tagit upp skidåkning efter en längre hiatus på 8 år (år 28). Åkte tidigare ett par veckor om året och håller nu på att träna upp tekniken inför resa till Val Thorens i slutet på Mars.

Söker en skida för pist hela dagen, både uppåkt Flottsbro, Romme och Val Thorens. Har tidigare åkt mycket typ twintip i pisten och söker en skida som kan få mig att utveckla carving-tekniken men som fortfarande känns lekfull och som inte kräver 100% commitment i varje sväng, och som man orkar köra hela dagen i Val Thorens.

Jag är 183 cm, 70 kg.

Har provat nu under året:
* Atomic Redster S9 165 cm halvdag, provat i Romme - kändes lite för krävande att svänga med men roliga när man fick till bra teknik. Sämre när det blev uppåkt. Saknade lekfullhet och att inte behöva tänka på att ligga på skär hela tiden även under transport.
* Ett par Salomon 170 cm R15 15 år gamla, provat i Romme och slushig Flottsbro - Kändes OK, bra fartstabilitet men svårt att initiera kortsväng, dessa är bara några jag lånat som kompisen använder som backup-skida.
* Atomic Redster S7 163 cm halvdag i Romme - Kändes lekfullare än S9:an, men lite instabila vid fart, kanske är för korta för mig. Har möjlighet att köpa dessa beggade för 2500 kr.

När jag söker runt så har jag fastnat för typ Atomic Redster Q7.8 eller Völkl Peregrine 80 / 82. Ska ta en kväll i Flottsbro med S7:an igen men dessa två Völkl verkar vara en bra kombination av lekfull, förlåtande pistskida som funkar hela dagen men ändå kan utveckla tekniken.

Tankar? Står nu mellan de korta S7:orna för 2500kr och ett par nya Peregrine 80 24/25 för 6900kr eller Peregrine 82 för runt 8000kr beggade.

Oavsett om det är isig försäsong, nypistat eller om du bara ska till ICA, så är QST tydligen det enda logiska svaret på alla livets frågor. Har du övervägt dem istället?
1000088796.webp

Lekfull är iofs sällan ett ord som folk brukar använda för Völkls skidor. 😉 Har själv en föregångare till Peregrine, Deacon 80. Den är mycket spänstig och fartstabil, men snarare lätt krävande än lekfull. Inte svåråkt men den vill ha uppmärksamhet och gärna litet fart för att piggna till. Men tydligen mer lättsam än sin något bredare bror Deacon 84. Dessa båda är nu helt ombyggda och förbättrade sägs det, under namnet Peregrine, men med ungefär samma idé och målgrupp.

Förresten, ja jag tror att några av de skidor du testat är för korta för dig. Längden kan göra ganska stor skillnad på hur de känns.

Lyssna inte på Tailgunnar, han är helt fixerad av Salomon QST, du ser ju själv… 😉

Oavsett om det är isig försäsong, nypistat eller om du bara ska till ICA, så är QST tydligen det enda logiska svaret på alla livets frågor. Har du övervägt dem istället?
Visa bilaga 43265
Inte övervägt! Har faktiskt nu begränsat mitt sökande till endast två märken Atomic och Völkl. Atomic egentligen för att de är 2/3 skidor jag kört på i år och Völkl pga recensionerna på Freerides pistskidor 25/26 så lät Peregrine 82 mest likt det jag söker.

Lekfull är iofs sällan ett ord som folk brukar använda för Völkls skidor. 😉 Har själv en föregångare till Peregrine, Deacon 80. Den är mycket spänstig och fartstabil, men snarare lätt krävande än lekfull. Inte svåråkt men den vill ha uppmärksamhet och gärna litet fart för att piggna till. Men tydligen mer lättsam än sin något bredare bror Deacon 84. Dessa båda är nu helt ombyggda och förbättrade sägs det, under namnet Peregrine, men med ungefär samma idé och målgrupp.

Förresten, ja jag tror att några av de skidor du testat är för korta för dig. Längden kan göra ganska stor skillnad på hur de känns.

Lyssna inte på Tailgunnar, han är helt fixerad av Salomon QST, du ser ju själv… 😉
Lekfullhet är ju såklart väldigt individuellt antar jag men exempelvis så upplevde jag S7:an betydligt mer lekfull än S9:an. Om S7:an var 170 cm så skulle jag nog köpt den direkt. Lite för kort svängradie och stabilitet för min smak tror jag.

Fastnade för recensionerna av Peregrine 82 och tolkar 80 som aningen mer förlåtande dito https://www.freeride.se/skidtest-volkl-peregrine-82-2025-svinkul-verkligen/

Völkl Blaze är också bra i valfri bredd efter vad som önskas. Det är en skida som jag tycker passar för den som vill åka framlänges med olika stora carvingsvängar - eller även sladda runt lite. Ganska traditionell (bak)montering på denna.

Völkl Blaze är också bra i valfri bredd efter vad som önskas. Det är en skida som jag tycker passar för den som vill åka framlänges med olika stora carvingsvängar - eller även sladda runt lite. Ganska traditionell (bak)montering på denna.
Tack för tips! När jag läser om ex. Blaze 82 så känns det dock som att det inte bara är fokus pist utan även lite offpist? Jag kör bara pist och målet är att förbättra carving-tekniken, men utan att tvingas ligga på skär hela dagen, fokus kort-medelkort sväng. Gillar dock tanken med dessa och det ser ju onekligen lekfulla ut.

Jag kör Dynastar M-Cross 82 i pisten, mest för att jag inte är jätteförtjust i racekänslan man får i många renodlade pistskidor. De carvar jättefint men funkar bra även för slöåkning. Ganska kort radie som är lätt att variera. Rekommenderar en provtur!

Jag åker också på föregångaren till peregrine.
Är otroligt nöjd med dem, och rekommenderar Völkl peregrine 82.

Atomic S9 har ju rätt kort radie 12,5 mot peregrine 14,5.

Inget att tveka på, köp och kör så det ryker.

Jag åker också på föregångaren till peregrine.
Är otroligt nöjd med dem, och rekommenderar Völkl peregrine 82.

Atomic S9 har ju rätt kort radie 12,5 mot peregrine 14,5.

Inget att tveka på, köp och kör så det ryker

Jag har Völkl Deacon 80 (tack fredw) och Blaze 94 med shiftbindningar. Kombon är fantastisk! Jag brukar köra dem varannan dag i pist eller utifrån hur mjukt/hårt eller vad är sugen på. Det går också att topptura med Blaze+Shift jag gick senast 4 km och sedan upp ett par hundra meter utan att de kändes tunga pga bindningarna. De har var sitt humör och älskar dem båda.

Jag har Völkl Deacon 80 (tack fredw) och Blaze 94 med shiftbindningar. Kombon är fantastisk! Jag brukar köra dem varannan dag eller utifrån hur mjukt eller hårt det. Det går också att topptura med Blaze+Shift jag gick senast 4 km och sedan upp ett par hundra meter utan att de kändes tunga pga bindningarna. De har var sitt humör och älskar dem båda.
Hmm intressant! Desto mer jag läser om Blaze desto roligare låter dem. Du tror inte Blaze 86 skulle vara ett bra mellanting? Eller blir det mer en dålig hybrid och en "Master of none"?

Jag skulle inte säga att någon av skidorna i din lista är lekfulla, inte ens lite.

Med det sagt så är Völkl Peregrine 82 en skida som jag verkligen tycker om, passar alla pistförhållanden. Jag har tillochmed kvar ett par RTM (typ föregångaren till deacon (föregångaren till peregrine)).

Vill du ha något mer lekfullt så är ju QST som andra skriver om sjukt kul.

Nordica Enforcer om du är ute efter en skida som går på räls.

Faction Prodigy 2.0 (1.0 om du vill ha lite tightare) om du vill ha mer jibbighet med en lätt skida som fortfarande är relativt styv.

Själv har jag för närvarande Völkl Revolt 96 som daily driver men lite för mycket parkinriktad skida för att jag skulle kunna rekommendera den, även om jag absolut älskar den.

Om du har snöat in lite på atomic skulle jag kika på deras x-serie. Där har du ett mellanting mellan g och s serien. De finns i olika bredder men kräver lite av en.
Lekfulla vet jag inte men jag hade riktigt kul på dem.

Jag kör Dynastar M-Cross 82 i pisten, mest för att jag inte är jätteförtjust i racekänslan man får i många renodlade pistskidor. De carvar jättefint men funkar bra även för slöåkning. Ganska kort radie som är lätt att variera. Rekommenderar en provtur!
Kul! Har själv tittat mycket på den. Mycket pågrund av mina tankar gått åt det hållet du beskriver. Har ju Legend 96 på telisarna, tycker det ofta blir för brett. M-cross känns som smalare model av legend 96.

Är inne på 6e vintern med deacon 80 (föregångare till perigrine) och älskar dem. Men om du tycker s9 är för krävande och oförlåtande så är jag tveksam till att du kommer gilla perigrine.
Tycker själv s9 är mer lättåkt.

Är inne på 6e vintern med deacon 80 (föregångare till perigrine) och älskar dem. Men om du tycker s9 är för krävande och oförlåtande så är jag tveksam till att du kommer gilla perigrine.
Tycker själv s9 är mer lättåkt.
Bra input! Efter kommentarer här lutar det mer åt en pist fokuserad all-mountain skida. Typ Völkl Blaze 86, Dynastar M-cross 82, QST

Kul! Har själv tittat mycket på den. Mycket pågrund av mina tankar gått åt det hållet du beskriver. Har ju Legend 96 på telisarna, tycker det ofta blir för brett. M-cross känns som smalare model av legend 96.
Jag tycker att dessa två har väldigt olika shapes. Legend har betydligt surfigare shape med mycket taper. M-Cross kommer att bita på helt annat sätt.

Har inte kört Legend på väldigt många år så kan inte jämföra.
M-Cross känns rapp, pigg och lätt. Klarar stökig snö utan problem samtidigt som kanten sitter när det är hårt. Just nu har det snöat i flera dagar och då känns de... för smala och korta ;)

Hej!
Har tagit upp skidåkning efter en längre hiatus på 8 år (år 28). Åkte tidigare ett par veckor om året och håller nu på att träna upp tekniken inför resa till Val Thorens i slutet på Mars.

Söker en skida för pist hela dagen, både uppåkt Flottsbro, Romme och Val Thorens. Har tidigare åkt mycket typ twintip i pisten och söker en skida som kan få mig att utveckla carving-tekniken men som fortfarande känns lekfull och som inte kräver 100% commitment i varje sväng, och som man orkar köra hela dagen i Val Thorens.

Jag är 183 cm, 70 kg.

Har provat nu under året:
* Atomic Redster S9 165 cm halvdag, provat i Romme - kändes lite för krävande att svänga med men roliga när man fick till bra teknik. Sämre när det blev uppåkt. Saknade lekfullhet och att inte behöva tänka på att ligga på skär hela tiden även under transport.
* Ett par Salomon 170 cm R15 15 år gamla, provat i Romme och slushig Flottsbro - Kändes OK, bra fartstabilitet men svårt att initiera kortsväng, dessa är bara några jag lånat som kompisen använder som backup-skida.
* Atomic Redster S7 163 cm halvdag i Romme - Kändes lekfullare än S9:an, men lite instabila vid fart, kanske är för korta för mig. Har möjlighet att köpa dessa beggade för 2500 kr.

När jag söker runt så har jag fastnat för typ Atomic Redster Q7.8 eller Völkl Peregrine 80 / 82. Ska ta en kväll i Flottsbro med S7:an igen men dessa två Völkl verkar vara en bra kombination av lekfull, förlåtande pistskida som funkar hela dagen men ändå kan utveckla tekniken.

Tankar? Står nu mellan de korta S7:orna för 2500kr och ett par nya Peregrine 80 24/25 för 6900kr eller Peregrine 82 för runt 8000kr beggade.
Utifrån vad du verkar söka, piståkning under hela dagen med fokus på carving, så hade jag valt peregrine, kör själv völkl rtm (föregångaren till peregrine & deacon), fast i en längre variant, och ska byta till peregrine :)

Bra input! Efter kommentarer här lutar det mer åt en pist fokuserad all-mountain skida. Typ Völkl Blaze 86, Dynastar M-cross 82, QST
Jag vill gärna tipsa om att hyra skidor på din nästa skidvecka. Kolla om det är ok att byta skidor när du vill. Då kan du hitta exakt rätt typ och längd som passar dig. Som exempel var jag i Ischgl v1 med två av mina barn och de hyrde då inför kommande skidköp. Dottern var övertygad om att hon ville ha ett par all-mountainskidor men testade ett par olika carvingskidor första två dagarna och trimmade in längden på två dagar och är nu (till hennes förvåning) supernöjd med ett par Atomic Redsters. Sonen testade på samma sätt. Så slipper du evt ånger i efterhand kring skidval och längd. Lycka till

Uppdatering om någon undrar:
Blev ett par nya Völkl Blaze 86 2025/2026 . Endast åkt 3h Flottsbro kvällsåkning men måste säga att jag hittils är väldigt nöjd! Uppfyller mina önskemål om lekfullhet men ändå ganska kapabla i pisten. Kvarstår att se hur de presterar under längre dagar, sämre förhållanden och under högre hastigheter kanske.

Vill tacka för inspelen här i tråden som fick mig på andra (bredare) tankar!

Tillbaka
Topp