Köpråd snowboard 174cm 65kg, god åkare

buhu

Ny medlem
Nu är det äntligen dags att uppgradera sin 10-15år gamla bräda. Märket var då Silance och brädan har blivit aning kort för mig på sina 152cm med tanke på att jag åker mest pist, off-pist och hoppar ibland. Sedan jag var liten har jag bott i backen men har haft ett stort avbrott från åkandet på flera år men jag är ändå en bra åkare med mycket åk-timmar sedan tidigare.

Men som sagt skulle jag vilja ha tips på en bräda för all-around åkning som pist, off-pist och några hopp då och då.
Skulle gärna vilja ha en Burton.

Förra året hittade jag ett par Flux bindningar TT30 för väldigt bra pris och slog till. Enda problemet jag ser med bindningarna är att jag köpte L storlek medan jag har ett par Burton Ruler med storlek ca 40,5 - 41. Logiskt hade ett par M bindningar varit optimala, men vad tror ni kommer det vara problem att åka med L bindningar på små fötter? någon som har erfarenhet.

Tillbaka till brädan. Jag hade tänkt försöka hitta mig en bräda till REA nu snart så man inte behöver lägga ut mer än kanske 3000kr(reapris). Har ni några tips för jag tycker allt är en djungel med camber, v-rocker twin m.m.

Tacksam för hjälp

Om du nu absolut ska ha en Burton så påstod säljarkåren när jag var ute och shoppade för en vecka sedan att Sherlock är brädan som gäller för det du beskriver.

Generellt så är det ingen jättestor djungel med camber, v-rocker (Burton har jättebra förklaringar på sina konstruktioner, http://ca.burton.com/on/demandware.store/Sites-Burton_CA-Site/default/Tech-Start#cat/1/sub/1 och http://www.snowlab.de/images/news/416/img/Burton_Board_Bends1.0.jpg) osv eftersom de oftast är ungefär samma konstruktion mellan företagen men olika namn. Men i korthet, camber är din gamla välkända historia där brädan går upp från golvet mellan bindningarna om du lägger ned den. Rocker (banana) är tvärtemot och allt det andra är olika typer av blandning mellan de två. Se upp nu, vissa företag väljer att lägga camber mellan bindningarna och sedan rocker utanför medans de flesta gör tvärtom, dvs rocker mellan bindningarna och camber utanför vilket jag personligen föredrar då det ger en lättåkt bräda med bra kantgrepp.

Jag skulle kunna räkna upp en massa tips på brädor men lite mer exakt vad kommer du åka mest? Och vad värdesätter du mest? Är det jätteviktigt med bra, surfigt puderflyt eller räcker det med okej? Åker du fort som fan i pisten? Spinner du stora trick eller är det mer raka airs och drops?

Det är ju fel att bara gå efter ett märke specifikt. Jag skulle vilja ha en Burton men är även öppen för andra förslag, kom med andra märken också. Jag går att övertyga.

Jag är en mycket all-around åkare. Men vi kan nog utesluta parken. Visst jag kommer testa parken men jag kommer inte hänga där speciellt mycket. Jag kommer inte heller vara den åkare som gör trix men snurr utan tänker jag hoppa kommer jag vilja hoppa långa/höga hopp med högst någon grabb, eventuellt någon 180 på sin höjd. Gillade att hoppa högt och långt när jag var i mitt esse.

Om vi skulle gå efter dina alternativ så lutar min åkning mest mot "åka fort i pisten". Jag tycker det är kul och ta ut svängarna. Jag gillar att åka ut i puder och off-pist men på backarna jag åker finns det inte så mycket sådant.

"Är det jätteviktigt med bra, surfigt puderflyt eller räcker det med okej?" Det räcker med okej

Tacksam för att du tar dig tid och hjälper en.

Doughboy sa:
Jag tror att det blir svårt att få bindningarna att sitta riktigt bra.
Ja jag är rädd för det. Om ni har något förslag på bindningar tillsammans med min åkstil så får ni gärna tipsa det också om Flux bindningarna blir för stora.

Du det är lugnt, det är lite det vi gör här på forumet, namedroppar brädor.

Jag ska erkänna att jag aldrig stått på en Burton så jag kan inte uttala mig om dem specifikt.

Om vi pratar generellt skulle jag påstå att du kan stryka alla banana/reverse camber/rocker brädor utan istället gå på en traditionell camber eller allra helst en hybrid. Dvs V-rocker, RC-tech, C2 och vad mer de nu heter.

Personligen är jag stor favorit av Never Summer och Arbors snowboards. Never Summers som skulle vara aktuella är ju egentligen nästan hela deras serie, Raptor, F1, Cobra, Heritage, och SL, möjligen Proto men den är nog lite mycket park för din åkning. det kommer såklart vara en hel del skillnad mellan de brädorna men läs lite om dem och se vilken du tror ser ut att passa dig. Har en F1 själv och den är mycket förlåtande men samtidigt stabil bräda, oerhört snabb kan till kant, okej puderflyt men tenderar att sänka nosen om man inte passar vart man har tyngdpunkten.

Arbor har ingen hybridcamber på sina brädor men några brädor med ren camber exempelvis A-frame. Element är nog också ett bra val för det du beskriver (har en äldre Element med normal camber på, grym grym bräda).

Ett annat alternativ är Smokin Snowboards KT-22 i lämplig längd, där är nog Doughboy mer än behjälplig. Fördelen med smokin är också att du får magnetraction (från början Libtechs ide), dvs stålkanten ser ut som en brödkniv och det är fin fina grejor när det är hårt och isigt i backen.

Kör för tillfället på en YES Pick your line vilket har camber mellan bindningarna och sedan rocker istället för vad som vanligen är tvärtom. Den beter sig mycket som en normal camberbräda men med mindre edgecatch. Har inte haft ut den i jättedjupt puder än men den verkar vara bättre på den fronten än min F1. Dock är den oerhört oförlåtande, alla misstag du gör kommer straffa sig på den. Den har lite dålig "stötdämpning" också, dvs är det lite stökigt i backen så känns det ganska rejält i brädan. Men är du duktig på att få ned stålkanten och göra riktiga carves så är det en riktigt bra bräda.

Det var många brädor att kolla upp där. Själv har jag kollat runt lite och hittat Bataleon Goliath.

Vad tror ni om den bräden tillsammans med min åkning?

Snödjup

Tillbaka
Topp