Köpråd Snowboard

Kenny

Ny medlem
Köpråd Snowboard
Har senaste dagarna börjat läsa lite mer om olika snowboard, bindningar osv. Aldrig läst om detta speciellt mycket tidigare utan bara köpte en bräda o bindningar o började :)

Har väl kört snowboard under ca 5 år, med lite utspridda halvdagsbesök på skidparker runt Jönköping. Har väl varit sådär med snö senaste åren härnere, så inte blivit supermycket.

Kortfattat står jag upp mer än jag ligger i backen iaf. Kan svänga helt okej, göra mindre hopp, byta färdriktning osv men inte vågat mig på någon direkt park eller så förutom småhoppen. Haft en Ride Maniac 2011 sen jag började med snowboard. Den är en wide och är 157 lång. Har burton imprint boots och ride SPI bindningar, som gett upp på ena sidan o fastnar.

Är dessa grejer vettiga o åka på, lära sig mer o bli bättre eller rent skit? :)

Är 35år ung ;), ca 187-188cm lång, väger 75kg och skostorlek 44-45 beroende på märken av vanliga skor.

Har storlek 46 i mina Burton boots dock.

Har ju åkt mest pist, men vill väl åka allround/pist/offpist och kanske våga testa lite park nån gång, o antar jag bör ha en all-mountain bräda.

Behöver oavsett nya bindningar, då spännena på högerfoten är kassa. Men även funderat på o ev köpa ny bräda osv om jag har helt fel grejer. :P
Köpte Burton Infidel Disc och Ride LX 16 (båda bindningar) på black friday för o känna på lite hemma, gör retur på dom jag inte gillar tänkte jag.

Så vad bör jag satsa på? är mina gamla saker helt åt helvete?

Vad bör någon som jag ha för typ av bräda? bindningar, boots....

Vad bör jag använda för att få en positiv utvecklingskurva :)

1 veckas åkning i Idre väntas i januari, blir längsta jag åkt... ser fram emot detta!

Tackar för eventuella svar o tips!

Köpråd Snowboard
Tjena
@Kenny!
Din Ride passar nog fint. Möjligen något kort men bra bredd och pop för 75 kg vilket är det viktigaste för dig. Det är ju en directional rocker så helt klart all mountain och kunde mer eller mindre vara årets modell. Sen verkar du ändå inte vara intresserad av att köra fakie nose press ner för en kinkad rail :)

Däremot tycker jag du gör helt rätt i att satsa på bra bindningar även om jag är skeptisk till dina Burton Infidel. Har du pengar över skulle jag uppgradera till en Custom, Cartel eller liknande istället för att köpa en ny bräda. Osäker på din Ride bindningen..

Köpråd Snowboard
AAD sa:
Tjena
@Kenny!
Din Ride passar nog fint. Möjligen något kort men bra bredd och pop för 75 kg vilket är det viktigaste för dig. Det är ju en directional rocker så helt klart all mountain och kunde mer eller mindre vara årets modell. Sen verkar du ändå inte vara intresserad av att köra fakie nose press ner för en kinkad rail :)

Däremot tycker jag du gör helt rätt i att satsa på bra bindningar även om jag är skeptisk till dina Burton Infidel. Har du pengar över skulle jag uppgradera till en Custom, Cartel eller liknande istället för att köpa en ny bräda. Osäker på din Ride bindningen..
Hej!

Tack för ditt svar, började fundera på om det ens fanns nån aktivitet på forumet :P

Hur lång bräda borde jag ha?

nja, asså jag har väl inte den möjligheten o öva så mkt på rails o liknande. Kanske om jag blir mkt bättre att det kan vara intressant o leka lite mera då, men behöver nog utveckla andra delar först :)

Läste några reviews på burton infidel som lovordade dom, men jag har inte speciellt bra koll på snowboardprylar eller hemsidor för den delen. Jag får kika efter custom/cartel på mellandagsrean helt enkelt. :)

Vad är det annars för brädor som rekommenderas till mig på min nivå men ändå kunna utvecklas, om det skulle dyka upp nått supererbjudande framåt liksom. ^^

Senast ändrad:
Köpråd Snowboard
Ride Maniac är är en mycket bra bräda, jag hade en sån två år. Bra för carving, också mycket bra för off pist och puder. Och 157 w är bra för dina 75 kg. Och, jag har storlek 43,5 eller 44 för skidpjäxor, men för snowboardpjäxor måste ha nästan 45,5 eller 46. (skidpjäxor mondo 27,5, brädpjäxor 29,5!)

Tillbaka
Topp