Köpråd snowboard

Mollusken

Ny medlem
Köpråd snowboard
Tjenare!

Har kört en del snowboard under sportlov osv., men nu bor jag nära Åre så det kommer bli en hel del åkande där!

Tycker bäst om att köra offpist och en del pistat, kanske något hopp men annars inget i parken. Jag är väl inte direkt nybörjare utan lite medelgod åkare och jag kommer säkert utvecklas mycket under denna säsongen.

Jag är 183 cm och väger 74 kg, skostorlek 42.

Har ett snowboardpaket på öppet köp, en Burton Clash 158 cm 2013 och Ride EX bindningar.

Nu funderar jag på om jag kanske kommer tröttna på den brädan och känna att jag inte kan utveckla min åkning på den. Det är en bräda som ska passa nybörjaren till medelgoda åkaren. Den kanske är för mjuk (2/10) för att köra lite snabbare ner för backen? När jag har hyrt har jag oftast haft lite hårdare brädor, vilket jag har tycket varit lättare att åka på.

Affären har ett annat alternativ som jag har titta på, en Ride Berzerker 164 cm 2013. En hårdare (7/10) bräda mer anpassad för pist och offpist, för den mer avancerade åkaren. Det känns som att denna brädan har mer att ge när jag utvecklas, men jag är lite osäker på om den kanske är för lång?

Burton Clash 158 vs. Ride Berzerker 164 cm

Vad säger ni här på forumet? Har ni något bra tips? :)

Senast ändrad:
Köpråd snowboard
Köp en skatebanana :) finns på junkyard.se alt bluetomato.se men det gäller att vara snabb för dom ryker fort.

Köpråd snowboard
Rent spontant skulle jag säga att 164cm låter i längsta laget till dig.
Du kommer att kunna flyta offpist även på 158cm.

Köpråd snowboard
Generellt så rekommenderar jag att du letar runt lite på den här siten och kanske tittar på thegoodride eller någon annan rewiev-sida.
Spontant låter det som om du borde styra på en ca 155-160, rocker (gärna mustasch), gärna MTX-liknande (isigt i Åre), flex 5. Burton brukar kosta mer än det smakar och IRL butiker likaså. E-butikerna ovan är en bra rekommendation men jag skulle ha köpt skorna i en bra brädbutik (ej Stadium, etc) om möjligt.

Köpråd snowboard
Iller sa:
Generellt så rekommenderar jag att du letar runt lite på den här siten och kanske tittar på thegoodride eller någon annan rewiev-sida.
Spontant låter det som om du borde styra på en ca 155-160, rocker (gärna mustasch), gärna MTX-liknande (isigt i Åre), flex 5. Burton brukar kosta mer än det smakar och IRL butiker likaså. E-butikerna ovan är en bra rekommendation men jag skulle ha köpt skorna i en bra brädbutik (ej Stadium, etc) om möjligt.
Tack för tipsen!
Har du något tips på någon specifik bräda som finns hos någon e-butik?

Köpråd snowboard
Du lär tröttna snabbt på Clashen men storleksmässigt är den definitivt bättre för din vikt med tanke på hur du kommer att använda den. Ride Berzerkern skulle jag gissa på blir lite för mycket bräda för dig. Dels är den väldig lång och har lång effective edge och dels är den ganska aggressiv och ganska hård, och du ligger dessutom precis i underkanten för den rekommenderade vikten vilket gör att du kommer att uppleva den som ännu hårdare. Vet inte det alltså...

Köpråd snowboard
164 är inte särskilt långt. Om du bor nära Åre kommer du säkert åka en hel del, och utvecklas med snabbare åkning som följd. Då är en längre bräda överlägsen på det du tänker köra.

Köpråd snowboard
Anticrobotic sa:
Du lär tröttna snabbt på Clashen men storleksmässigt är den definitivt bättre för din vikt med tanke på hur du kommer att använda den. Ride Berzerkern skulle jag gissa på blir lite för mycket bräda för dig. Dels är den väldig lång och har lång effective edge och dels är den ganska aggressiv och ganska hård, och du ligger dessutom precis i underkanten för den rekommenderade vikten vilket gör att du kommer att uppleva den som ännu hårdare. Vet inte det alltså...
Tack för svaret!

Har läst en del på internet nu och kommit fram till att berzerker kanske blir lite för mycket för mig. Har istället kikat på Ride Wild Life som jag tror kanske passar mig bättre, eller vad säger ni? :)

Senast ändrad:
Köpråd snowboard
Tjena!

Skulle absolut säga att Clashen kommer bli alldeles för enkel om du kommer åka mycke i Åre, din åkning kommer utvecklas under säsongen och efter en månad kommer du troligen va långt förbi vad brädan klarar. Berzerker är en bra bräda men kanske lite väl köttig, kräver en hel del av piloten. Och 164 är lite väl långt för din längd, resultatet kommer att bli som att åka på en 2x4 planka.. Ett tips är att kolla på t.ex Lib Techs TRS, eller GNUs Riders Choice. De är två exempel på stabila brädor som klarar av all typ av terräng, med 74kg och relativt ny på brädan kan det bli mycke att jobba med, men de klarar all terräng otroligt bra tack vare magne-traction och "mustash" rocker. Bör även se över bootsen så de du har pallar med balansen från en hårdare bräda. Det bästa är helt enkelt att testa innan, och passar på att rekommendera dig att komma in till Åre Skidsport så snart vintern kommit igång, så har du möjlighet testa brädorna på snö innan du bestämmer dig. Samma sak gäller bindningar såklart.

Tillbaka
Topp