Köpråd till en polare!

jolm

Ny medlem
Köpråd till en polare!
Hallå, jag har en polare som ska köpa nya skidor, själv vet jag inte ett smack om skidor då jag är på snowboardfronten därav vänder jag mig hit för lite tips.

Han letar efter ett par twintips med hjälp av dessa specs:
- Nuvarande skidor: Inga
- Vikt: 105 kg
- Längd: 183 cm
- Åkstil: åker gärna mkt i pistade backar men kan lika med åka i puder, skulle gärna vilja ha en skida med 20 % park, 20 % offpist o 60 % pist (hans egen beskrivning ordagrant) Alltså han är ingen parkråtta, utan är mer utav en pistkille som kan glida i parken nån gång då och då.
- Erfarenhet: Ganska många år på nacken så inga nybörjarprylar.

Han kollade på ett par K2 Domain (http://www.ridestore.se/k2--domain-179--marker-squire-skidpaket-multi-p-30803.aspx) Är det något som skulle kunna passa tro?

Tacksam för hjälpliga svar.

//jolm

Köpråd till en polare!
Domain är snarare 80% park 20% pist (inget att köra i lössnön med), så den passar nog inte.. Salomon suspect kanske?:)

Senast ändrad:
Köpråd till en polare!
det finns ingen skida som är skön att köra både offpist och park med. så antingen får man ge upp parkegenskaperna eller offpistegenskaperna

Köpråd till en polare!
Armada AR7

Edit:

AR7 är i mina och många andras ögon den bästa "allround" skidan i dagens skidvärld. Dock ska sägas att en skida som mest är för pisten och sedan även ska klara park och offpist, det finns inte.

Antingen köper man en någorlunda park/offpist skida.

Eller så kör man på en renodlad pistskida och får lida i parken/offpisten.

Det finns verkligen ingen skida som klarar alla 3 delarna någorlunda bra.

Nu får alla ni här på forumet säga vad ni vill, men alla vet att en symmetrisk skida för park tappar i pisten med råge, och en bra pistskida tappar offpist och säkerligen i parken (lycka till med switch utan twintip)

Senast ändrad:
Köpråd till en polare!
Bra svar. Om vi då sammanfattar det någorlunda. Skippa parken han lär nog inte åka där särskilt mycket. Jag är säker på att han kommer åka enbart pist och nån gång lite offpist när de funkar. Så om ni kan tipsa om några shyssta skidor som passar hans specs vore de super. Skall checka förslagen jag fått! :)

Tackar.

Köpråd till en polare!
Jag tror på Armada ARV i 185cm skulle fungera klockrent, beroende på hur långa skidor han är van vid :)

Tillbaka
Topp