Köpråd Völkl Decon

Montaro

Medlem
Köpråd Völkl Decon
Hej, har googlat och kikat på en himla massa reviews men ändå inte riktigt fått de svart jag behöver gällande köp av skidor.

Efter att fått igång skidåkningen igen med familjen så får jag ändå till 2 resor per år och är nu sugen på att köpa mina egna skidor (köpte pjäxor förra året).

188 lång och 84kg, åker 95% i pisten.

Nyss hemkommen från trysil där jag först hyrde ett par rossignol exp 82 basalt…tyckte dom va lite sladdriga och inte så bra gensvar när jag tryckte på. Bytte till ett par Völkl Deacon 75 som kändes mycket bättre. Mer direkt svar och mycket roligare.

Skidåkningen är väl någon stans i övre medel regionen…gillar att trycka på i röda backar blandat stora svepande och lite mer intensiva svängar. Kör även lite svart på förmiddagen men på eftermiddagen när det blir uppåkt då vågade jag inte trycka på…

Med detta sagt så började jag googla lite och ett par Deacon 76 kändes som en bra skida för mig. Lite styvare och mer avancerad än 75orna och något man kanske kan växa in i med åren.
Men så får jag hela tiden upp Deacon 80 när jag googlat och dom verkar ju får bra på alla test. (Såg även att det fanns Deacon 79)

Så hur skall jag tänka, vad är skillnaden på 76/80? Funkar 76 även när det är uppkört och lite slaskigt som under påsken? Eller ska jag välja 80 istället? Och va är 79 för skida?

Eller ska jag sikta på nått annat märke? Kände att Deacon 75 va åt rätt håll så därför jag letat i samma serie.

Tacksam för svar…

Köpråd Völkl Decon
Hej, har googlat och kikat på en himla massa reviews men ändå inte riktigt fått de svart jag behöver gällande köp av skidor.

Efter att fått igång skidåkningen igen med familjen så får jag ändå till 2 resor per år och är nu sugen på att köpa mina egna skidor (köpte pjäxor förra året).

Nyss hemkommen från trysil där jag först hyrde ett par rossignol exp 82 basalt…tyckte dom va lite sladdriga och inte så bra gensvar när jag tryckte på. Bytte till ett par Völkl Deacon 75 som kändes mycket bättre. Mer direkt svar och mycket roligare.

Skidåkningen är väl någon stans i övre medel regionen…gillar att trycka på i röda backar blandat stora svepande och lite mer intensiva svängar. Kör även lite svart på förmiddagen men på eftermiddagen när det blir uppåkt då vågade jag inte trycka på…

Med detta sagt så började jag googla lite och ett par Deacon 76 kändes som en bra skida för mig. Lite styvare och mer avancerad än 75orna och något man kanske kan växa in i med åren.
Men så får jag hela tiden upp Deacon 80 när jag googlat och dom verkar ju får bra på alla test. (Såg även att det fanns Deacon 79)

Så hur skall jag tänka, vad är skillnaden på 76/80? Funkar 76 även när det är uppkört och lite slaskigt som under påsken? Eller ska jag välja 80 istället? Och va är 79 för skida?

Eller ska jag sikta på nått annat märke? Kände att Deacon 75 va åt rätt håll så därför jag letat i samma serie.

Tacksam för svar…
Jag har kört flera år på ett par 176 cm långa Deacon 76. Är 182 cm, 78 kg. De funkar i mitt tycke utmärkt i slask och pucklar. Isbettet är bra, men förutsätter att man slipar kanterna rätt ofta.

Köpråd Völkl Decon

Tacksam för svar…
Hej!

Jag har av en händelse både Deacon 76 och Deacon 80, 2 resp 3 år gamla. Det började med att jag köpte 80:an till mig själv, och året efter även ett par 76 till min son.

Jag kör i princip som du, men kanske 85% pist och resten utanför. Kommer upp i 2-3 veckor per år.

Jag upplever Deacon 76 som en utpräglad pistskida, medan Deacon 80 är lite mer allround. Deacon 76 kan man pressa fint, och den går riktigt bra i skidans radie. Deacon 80 är ganska likadan och kan också pressas bra. den har dock olika svängradie mitt på, i framkant och i bakkant av skidan. Därmed kan du variera svängarna lite mer, beroende på om du trycker neutralt, mer i framkant eller i bakkant.

En senvinterdag på fjället kör jag helst 76 på förmiddagen när pisten är hård och frasig, och 80 på eftermiddagen när det börjar bli lite varmt och moddigt. Skulle jag bara ha en skida skulle det bli Deacon 80. Har jag två eller fler skulle jag ta en Deacon 76 som en ren pistskida, och en lite mer all-mountain för dagar utanför pisten eller i smöråkning.

Hoppas du blev lite klokare!

Köpråd Völkl Decon
Innan du köper, varför inte hyr-testa något ännu bredare? Är väldigt trevligt så fort det blir litet uppkört i backarna. Och det blir det ju.
Om du för enkelhetens skull vill hålla dig till Völkl så finns ju Kendo t ex.
Hyr ett par skidor med 85-95 mm midja och känn dig för.

Själv åker jag på ett par Deacon80 som är jättefina i pisten, och har ett annat par med 105 mm midja när det blir nysnö eller varmt och blött. Funderar dock på att ha ännu bredare skidor som ”första skida”. Blir nog bättre på allt utom is-carving i branta backar men det ägnar jag mig ändå inte åt.

Jag gillade inte heller Rossignol Exp när jag testade, det var iofs Exp 98. För ”tung” känsla för mig. Vilket iofs en del tycker om Völkl i allmänhet. Och även bredare skidor kan ha mycket olika karaktär så man ska inte heller döma någon efter midjemåttet! 😉

Senast ändrad:
Köpråd Völkl Decon
Vill bara hinta lite om Deacon 84. En galet rolig skida! Den är en riktig pistskida men klarar även när det blir lite uppkört och några cm nysnö. Ett fantastiskt isgrepp om du håller efter kanterna. Det går att luta hur mycket som helst...Det kommer inte vara skidan som sätter gränserna för din åkning, den pallar allt du slänger på den.
Jag(191cm i strumplästen och 95kg innan julmaten) åker på en 177cm lång skida och dottern och sonen på 172cm. Vi har lika roligt och är frälsta alla tre :)

Tillbaka
Topp