Köpråd

Köpråd
Hej,

Söker råd inför köp av nya/begagnade skidor inför den kommande säsongen!

Jag är 154 cm och väger 48 kg. Jag söker ett par nya skidor som vill ha tips och råd

Har väl åkt 5 år, 7-10 dagar per år
Medelgod åkare, inte nybörjare iaf, som vill gärna bli bättre
Åker bara på pist
Kör bra carvingsvängar på backar men sämre på dålig underlag/svarta backar så vill gärna träna mer på korta svängar och förbättra på min teknik

Jag har kikat lite på
Völkl flair alessia 144
Völkl deacon 75 147
Völkl Deacon 7.6 147
Salomon s/Max

Har ni andra bra råd och tips? Även hur jag kan förbättra tekniken inför kommande säsong?

Senast ändrad:
Köpråd
Deacon är väl rätt true and tried för pist så det är enkelt och säkert att bra val.

Kör man bara pist och vill utveckla carvingen så är ju ett par riktiga SL skidor också ett alternativ. Detta är dock förenat med ett par men...

1 Radien och skidorna kommer skrika sväng hela tiden och ska man åka km på km i tex alperna eller Åre så kan man fort bli less på dem och framförallt väldigt trött i benen.

På rätt underlag dock är det väl endast +5dm puder som är roligare skidåkning!

2 skidorna gillar inte uppkört. På riktigt. De gräver fast och man får ofta tjuvnyp

Köpråd
Vanliga Deacon är en krävande pistskida som kräver både kraft och teknik för att komma till sin rätt. Inget att slöåka på.
Medans hyrvarianten är en sladdvänlig snäll skida.
Med reservation för att det var ett par år sedan jag åkte Deacon 84. Den krävde jobb men gav mycket tillbaka.
Lycka till med dina nya lagg⛷️

Köpråd
Jag vet många som är nöjda med K2 med midja 76. Tex k2 disruption 76 ltd. Dottern har i 156 och är 163 lång normal byggd. Är duktig åkare. Kör allt i pisten med trygghet.

"Kör bra carvingsvängar på backar men sämre på dålig underlag/svarta backar så vill gärna träna mer på korta svängar och förbättra på min teknik".
Detta kan ju vara utrustningen som gör att du inte kommer vidare. Så tror du är inne på rätt spår. Blir det att du hyr prova lite olika modeler från hyran. Sedan passa på om det dyker upp någon demo dag. Köp begagnat och prova runt lite innan du slår till på nytt. Men köp då med rälsbindning (kallas hyr ,demo, räls) , bindning monterad på räls/skena som du justerar bindningen på. Köp inte med fastmonterad tådel. Antingen måste du lämna in skidorna för ommontering av bindning eller blir det med största sannolikhet att du inte får pjäxan i rekomenderat läge.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp