Köpråd

• Trådstartare Trådstartare snowpink
  • Start datum Start datum
S

snowpink

Guest
Köpråd
Hej,

jag hoppas att ni kan hjälpa mig med köpråd - vilken bräda jag ska köpa? Jag har en gammal bräda och behöver en ny bräda som passar till mig.

Jag är 173 cm lång (växt klart), väger 68-70 kg och har skostorlek 41. Jag har åkt snowboard i 15 år. Jag åker 3-4 ggr per år. Jag är en god åkare.

Jag åker allround med lite hopp, lite off-pist men mest i pisten. Jag tycker om att åka snowboardcross eller bara åka långa svängar på parken. Jag tycker om att åka fort. Jag skulle vilja ha en all-mountatin bräda och jag vill kunna klara åka långa sväng utan att börja "halka" eller göra kort sväng utan problem.

/ Sara

Köpråd
Vad åker du på just nu och vad tycker du om den brädan?

Hur har du tänkt angående dammodell kontra herrmodell?

En kortare Never Summer SL?

Smokin snowboards Vixin?

Gnu B-pro?

Köpråd
Brädan jag har nu är över 15 år gammal så därför vill jag ha en ny modern bräda. Jag vet inte riktigt angående dam- eller herrmodell. Kan du ta upp några exemplar på vad det är för skillnad mellan de? 

Köpråd
Jadu den frågan undrar vi alla över. Generellt så är en dambräda kortare, mjukare och med smalare midja (och därmed i regel smalare nos och tail).

Men du är cirkus 10 kilo lättare än mig och en storlek mindre i skor. Jag kör på mellan 156-161 på brädorna beroende på åkningen, för det du ska pyssla mest med så ligger jag runt 159-161. Så egentligen så borde du ju kunna strunta i genusfrågan och kanske kolla på en bräda runt 153-157 med en lämplig midjebredd, runt 25 kanske. Därav min 3 förslag däruppe, vara Never Summern är en herrbräda och de två andra dambrädor med en midjebredd i de större storlekarna som borde funka.

Då kommer nästa fråga, hur inläst är du på dagens brädbyggarteknik med reverse camber (negativt spann), magnetraction osv?

Köpråd
Med din vikt/längd/skostorlek kan du välja lite som du vill bland brädor. Min åsikt är att du borde hitta något mellan ca 150 och 156 och en midjebredd mellan typ 24,2 och 25. Sedan är smörgåsbordet dukat.

När det gäller flex är ju det väldigt individuellt vad man vill ha. Med tanke på vilken åkning du säger att du gillar så kanske du ska leta en bräda som är lite styvare. Svårt att ge råd där.

Senast ändrad:
Köpråd
Xavier sa:
Jadu den frågan undrar vi alla över. Generellt så är en dambräda kortare, mjukare och med smalare midja (och därmed i regel smalare nos och tail).

Men du är cirkus 10 kilo lättare än mig och en storlek mindre i skor. Jag kör på mellan 156-161 på brädorna beroende på åkningen, för det du ska pyssla mest med så ligger jag runt 159-161. Så egentligen så borde du ju kunna strunta i genusfrågan och kanske kolla på en bräda runt 153-157 med en lämplig midjebredd, runt 25 kanske. Därav min 3 förslag däruppe, vara Never Summern är en herrbräda och de två andra dambrädor med en midjebredd i de större storlekarna som borde funka.

Då kommer nästa fråga, hur inläst är du på dagens brädbyggarteknik med reverse camber (negativt spann), magnetraction osv?
Jag känner inte riktigt till det. Skulle gärna lära mig lite om det. Om ni vill så får ni skriva här och förklara för mig :-) eller kan jag ta reda på det själv.

Köpråd
Doughboy sa:
Med din vikt/längd/skostorlek kan du välja lite som du vill bland brädor. Min åsikt är att du borde hitta något mellan ca 150 och 156 och en midjebredd mellan typ 24,2 och 25. Sedan är smörgåsbordet dukat.

När det gäller flex är ju det väldigt individuellt vad man vill ha. Med tanke på vilken åkning du säger att du gillar så kanske du ska leta en bräda som är lite styvare. Svårt att ge råd där.
Tack för svaret! :-)

Köpråd
Tack för att ni svarade mig. Jag har köpt en bräda "Lib Tech TRS C2 Power Banana" och boots men letar efter en bindning. Jag har pratat med en kille som jobbar på den butik som jag köpte brädan. Han sade att om jag ska ha en burtonbindning skall jag altså ha en utan EST och om jag vill ha en bindning från ett annat märke så kommer alla att funka, det är bara burton som har ett annat system.

Eftersom jag inte känner mycket med bindning så undrar jag om ni håller med vad han sade om bindning? och har ni tips vilken bindning jag ska köpa?

/ Sara

Köpråd
Xavier sa:
En annan extremt viktig skillnad mellan herr- och dambrädor är ju att de spelar på helt motsatta könsstereotyper. Alla vet ju om att killar gillar våld, vapen, sprit, monster, skulls och sex, medan tjejer gillar smink, ädelstenar och framför allt färgen rosa. :rolleyes:

...och om jag även ska vara konstruktiv såg gör union rätt bra bindningar som funkar med många olika typer av inserts.

Senast ändrad:
Köpråd
Flux bindings. Union gillar jag mindre och mindre desto mer jag åker på dem.

DS30 kanske, ganska mjuka. Om du har gött med cash så DMCC Light schyssta allround bindningar. TT30 eller SF45 om du vill ha lite hårdare freeridebindningar.

Tillbaka
Topp