Köpt Dalbello virus lite, har jag gjort bort mig?

lejtan

Ny medlem
Hej!

Ibland gör man ofantligt klantiga saker. Det här en av dem. Ordentligt bakfull bestämda jag mig för att det var dags för nya pjäxor. Provade ett antal och bestämde mig för ett par Dalbello virus, försäljaren försäkrade mig om att detta var en styv men lätt pjäxa som skulle funka fint med K2 sidestash. När jag kommer hem upptäcker jag att det är ett par virus lite jag köpt och inte ett par virus tour som jag trodde. Dalbello beskriver pjäxan så här "For the serious touring skier who requires ultra lightweight gear"

Frågeställning: Har jag skitit i det blå skåpet?

Lösningsförslag:
Alternativ 1. behålla pjäxan och köpa sidestash
Alternativ 2. behålla pjäxan och köpa en lättare och mjukare skida, funkar K2 coomback?
Alternativ 3. försöka byte till virus tour
Alternativ 4. kom med förslag!

Anledning till alternativ 2 finns med på listan är att jag funderar på två uppsättningar. En lätt uppsättning för för renodlad turåkning och sedan komplettera denna med en fetare set-up nästa år.

Åkning: 80% tur 20% lift
Ålder:33
Vikt: 73 kg
längd: 176 cm
Erfarenhet: 27 år, ca 2-4 veckor/år. Svårt att beskriva hur duktig man är, allt är relativt. I vemdalsskalet, bland de bättre om inte den lokala klubben är där. I jämnförelse med svenskarna i Engelberg, inte lika framträdande.
Fysik: Ok, men inte mycket mer.

Mvh, Daniel

Det är väl inte lönt att du börjar anpassa dig efter pjäxan om du har chansen att byta ut den på bytesrätt, kolla det först.

vadå, du har väl inte kört på pjäxorna än, så det är väl bara att gå tillbaks till butiken och byta?

Nån som kan skillnaden på tour och lite? Jag har stårr och klämt och känt på båda flera gånger och fattar inte skillnaden. Verkar som att det är samma pjäxa med någon enstaka liten detalj som skiljer... Skiljer de något i styvhet? (Vet att lite är några få gram lättare)

Jag tror Hasse vet betydligt mer än mig i frågan. Men enligt butiken är det en annan plast i skalet som gör den lättare men lika styv och förstås dyrare.

Lite är i Pebax å Tour i PU... Enligt Dalbella ska även Touren vara den styvare, men också tyngre... Lite alltså lite mjukare å märkbart lättare... I övrigt nästan samma pjäxa.

Men sen ska de ju finnas möjlighet att byta tungor på dom har jag hört, även tungor som inte är delbara. Någon som vet nått om detta?

Hoppas de hjälper!

Så här ligger det till då jag hade genomgång återförsäljaren för ett par dagar sedan.

Lite är lägre (ca1 cm) och mjukare och så klart lättare. Skall finnas styvare tungor att köpa men ingen som vet var verkar det som.

Tour är med andra ord högre. tyngre och lite styvare. Samma där att det finns eller kommer styvare tunga.

Free är tyngst och styvast och har inga Dynafit infästen.

Tillbaka
Topp