Köpt Longboard, men behöver lite tips....

longBstream

Ny medlem
Hej!

Körde för första gången igår, riktigt roligt!

Men när man börjar komma upp i lite hastighet börjar jag vobbla.

Hur kan detta undvikas?

Vad har du för bräda?

Skruva åt truckarna men det förstör ju känslan, skitbräda + skittruckar börjar wobbla redan i låga hastigheter.

Som sagt om du böjer dig ner långt så hjälper det mot att det vobblar eller skruva åt truckarna, sen beror de ju förstås på vilken typ av bräda o truckar du har :)

köpt en slipstream för 2,2 lakan på hollywood i gbg så jag antar att det inte är någon skit jag köpt....

Ok, vad är det för truckar?

Det kan vara att du står och spänner dig om du blir rädd, prova slappna av så mycket som möjligt och bara känna lugnet!

Åk mer. vobblet fösvinner när du blir duktigare.

Och skruva INTE truckarna hårdare då försvinner all känsla

Beror lite på bräda till bräda men om jag börjar wobbla så placerar jag bara framfoten längre fram och sättet tynden på framtrucken. Men sånt där lär man sig!

jag menade inte att han skulle spänna dom för kung och fosterland. man hittar alltid sin egen inställning, jag har rätt hård men känslan sitter kvar.

det sitter mest i huvudet, slappna av där och i höfterna och nedåt så ska det ordna sig. Vana, trygghet och självförtroende kommer också resultera i att du vågar och kan åka snabbare. Vobbel kan man få i 30 så som i 100...

Häng på några av dessa så kan du få massa av tips. Slottskogen är ju soft å skönt med lunga människor. Ramberget är ju myckte roligare men det kräver lite mer av dej.

slottskogen:
http://longboard.eu/forum/view_thread.xml?thread=3923

downhill:
http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=6621

Slipstream är ju ingen skit men det finns bättre.. Även om Daniel(ägere, grundare osv) nu råkar vara fr just GBG å även jobbar/jobbat på hollywood.

ah ska väl jag komma och hylla samt kötta och klaga nu då :)

Spänna truckarna jättehårt gör väl lite skillnad men.. nä inte så bra... öva upp din balans och åk mycket så som in_full_bloom säger.... och huka sig gör bara att du tappar balansen.. tror de menar att ställa sig i "tuck" vilken igentligen är något helt annat :)

Färdig =)

Jag spände mina truckar häromdagen och det gjorde sjukt stor skillnad för "wobblandet". De var helt enkelt för lösa, efter att brdan flugit runt över världen. Gör det ingen skillnad är det ju bara att öra dem lösare igen..

allt du behöver göra är att slappna av i kroppen och skruva lös truckarna så mycket som möjligt

Låter väl inte så vettigt. Min kant skar i vägen när mina truckar var lösare.. smärtsamma stopp blir det då..

Om du svänger hela tiden så blir det inget wobbel fast det går snabbt för då har du alltid tryck mot brädan och trucken ,då kan de inte wobbla eftersom du redan har hela din kroppsvikt + g-krafterna som håller truckarna i ett stabilt läge genom svängen.
dessutom så kommer du inte lika lätt upp i så höga hastigheter om du svänger och då behålls kontrollen och känslan av att "surfa" ned för backarna längre.

Mina var tvärt emot så jag har skruvat mina truckar lösare. vobblar lite lättare om man glider rakt fram men sålänge man svänger äre ju stabilt.

edit: undrar egentligen varför jag skrev det där. hjälpte ju inte ett skit.

Senast ändrad:
Många säger att man bär skruva åt truckarna, så den inte svänger lika mycket,

MEN GÖR INTE DET!

det är mycket bättre att lära sig köra med mjuka, det kommer vobbla lite i höga hastigheter i början. men efter ett tag kommer du märka att vobblet försvinner mer och mer
tips:
-ha ett stadigt stance
-böj på benen och slappna av, spänn dig inte.
-försök att svänga hela tiden, då kommer man inte upp i lika hög fart och man får mer kontroll

Som många redan skrivit gäller det att hela tiden ligga lite på sväng i höga farter. Lite samma grej som många upplever att man hela tiden måste ligga lite på skära med snowboard.

Om du bara står avslappnat rakt upp och ner i höga farter kommer du att kastas av brädan, se till att det är du som bestämmer när brädan går ur och in i nästa sväng.

Och sist av allt, åk mycket så lär du dig själv!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp