Köpt ny bräda - Bataleon Evil Twin 154 - Valla?

puffra

Ny medlem
Tja,

har precis köpt mig en ny bräda för säsongen. En Bataleon Evil Twin 154 blev det.. kommer bli grym tror jag!

vad gör man med en ny bräda? man hör/läser så mkt olika. valla eller inte valla? valla flera gånger? nån snackade om att duscha brädan varmt för att öppna porerna i den och sen valla (hmmm)?..

vad har ni gjort/gör med nya brädor och vad har det gett för resultat?

Den är ju alltid grundad från fabrik men det är aldrig dåligt att valla inför första åket.

jag vallar bara nya boards en gång sen kör. förrut gjorde jag hela grejen med att köra hotwax och valla typ 4 gånger och bla bla men det är jobbigt och är inte livsnödvändigt om du inte tänker köra portar liksom

Är det ett "måste" att valla en ny bräda? Kan nån förklara lite mer kring det? Det hade varit nice =)

Vissa brädor är ganska bra fabriksvallade och behövs inte vallas. Andra brädor har bara ett tunt lager så att dom ska se bra ut när dom står i butik.

Det är väldigt svårt att veta vilken som bra vallad och vilken som inte är det.
Därför bör man valla alla nya brädor enligt mig, jag tycker dessutom det känns bättre att veta att det är ordentligt gjort, det är få människor jag litar på när det gäller vallning.
Har sett "experter" som sicklar baklänges eller borstar i sidled. Känns som att det fuskas med brädor eftersom att dom är svårare att valla än skidor och många brädåkare har inte koll.
En bra instruktionsfilm, skulle dock rekommendera att ta av bindningarna först.

Tillbaka
Topp