Köpte Raceskidor,

mamarkus

Ny medlem
Köpte Raceskidor,
Sportbutiken ett stenkast härifrån hade nån utförsäljning på raceskidor så jag köpte mig ett par nya Blizzard GS Magnesium World Cup. Ett riktigt impulsköp.
Tror att det är 08/09 och det är verkar vara en dammodell eftersom de är 182cm och har 25m i radie.

Nu undrar jag, kommer jag kunna åka på dessa? Har aldrig tävlat. Har åkt en del och är hyfsat benstark. Gillar att åka på kant så fort jag vågar och trycka på ordentligt. Tom, bred, fin och lagom brant backe är drömmen.

Jag saknar förmodligen både teknik och benstyrka för att utnyttja potentialen. Men är skidorna något man kan "utvecklas i" och kan man ha kul i backen ändå? Hur krävande är det? Borde väl testat på det innan men nu kunde jag inte låta bli när priset var bra :)

Inga bindningar medföljde. Skulle vilja hitta något billigt och jag kommer leta beg. Något särskillt som rekommenderas? Duger några "vanliga"?

Såhär ser skidorna ut: http://www.citizenski.com/race/blizzard-gs-magnesium-skis-200809.html

Köpte Raceskidor,
Grattis!

Damer är, även om de är väldigt duktiga, inte riktigt lika starka som herrar. Du borde därför kunna ha ganska kul ändå, även om det är bättre att kompensera med teknik än med styrka. Förhoppningsvis kommer du få ett litet uppvaknande när du börjar känna hur skidorna greppar och suger fast i svängen och att du själv står fel, belastar fel, eller något annat. Det gäller att pusha den egna utvecklingen lite extra, och inte låta skidorna åka med dig. Det blir RIKTIGT roligt med 190cm herrskidor med 27,5m radie...

Bindningarna... Vad sitter det för platta på? Marker brukar komma med de flesta Blizzardskidor så det är ju troligt att det finns hål för Markerbindningar. En M16 eller M18 är perfekta isf., för du ska inte snåla med bindningarna på GS-skidor. Det blir ordentliga krafter när det går fort och man pressar i svängarna. Jag hade inte velat ha en vanlig 14-dinare på mina skidor. Dels har man bindningarna lite hårdare skruvade, man vill inte tappa skidorna av ett slag i 70km/h, men det faktum att skidorna åks ganska hårt och man vill ha prestanda nästa säsong också betyder att plastbindningar är no go... Metall är det som gäller!

Köpte Raceskidor,
Tack så mycket för att du tog dig tid!
Ska bli mycket intressant att testa. Som du säger får jag säkert ett litet uppvaknande :)

Angående plattan så har jag inte kunnat hitta något som skulle kunna identifiera dem. Tog ett foto, tyvärr med mobilkameran så kvaliteten är därefter. Hoppas det går att urskilja något.

Köpte Raceskidor,
En Vistplatta utan förborrade hål/inserts. Så jag är osäker på om det är några problem med hålbilden oavsett vilket märke du väljer. Men som Carled säger så brukar Blizzardåkarna köra Marker.

Hur ser du ut, vikt, längd etc?

Köpte Raceskidor,
Alla som Utter nämnde är bra, för dig hade jag nog satsat på Fischerbindningen, även om jag är stort fan av 916... 500:- är bra pris!

Tillbaka
Topp