Korridor i Val d"Isere!

Duderino

Medlem
Korridor i Val d"Isere!
Hej alla tuffa brantåkare på forumet!

Jag är precis hemkommen från en vecka i Val d"Isere och åkte där några av de bästa åk jag någonsin gjort, trots säsong i Cham under bältet.

Dagen efter snöfallet på onsdagen så bestämde vi oss för att åka en korridor i Tignes som som man kan se från t ex botten av Grand Huit-liften. För att komma till den måste man ta Merle Blanc liften upp och sedan hika något hundratal meter uppför en brant sydsluttning. Om man sedan går höger kommer man fram till en ganska bred korridor och om man går vänster kommer man till korridoren ifråga. Brant, ca 50? meter lång och som smalast två meter bred. Den leder liksom den brantare ut till en gryta som sedan tar en till botten på Grand Huit-liften. Hela åket ligger på en nordsida och är några hundra fallhöjdsmeter. Det är grymt och rekommenderas till alla som är seriösa.

Min fråga lyder: Vad heter korridoren?

Någon på detta forum borde veta om den har något namn.

Hälsningar JohanSolo

Korridor i Val d"Isere!
Detta skall vi nog kunna lösa, men jag hänger inte med i liftnamnen - kan inte direkt dom alla. Ej heller hänger jag med i väderstreck samt ordning. Jag gissar ändå att du vart och åkt en av korridorerna på framsidan av Avalanche City om jag hajjat rätt vad "Merle Blanc" är för lift http://www.ski-tignes.com/images/espacekilly.jpg . Har aldrig hört om de har olika namn på korridorerna där faktiskt.

Telesiege de Merle (en gammal två- eller tre-stol) som mest går på tvärs va? Eller är det den hyfsat nya fyrstolen som går upp på toppen ovanför LT:s picknick gryta som heter Merle Blanc? Typ ovanför Le Lac. Är det i den delen av Tignes du är? Grand Huit-liften? Är det isåfall den som enbart går på tvärs nästan helt flackt. Eller är det tvärtom?

Går upp för söderbrant och åker ned nordsida. Där kan jag va med. Vad den heter? Jag vet ju inte ens vad liftarna heter - förresten...

Korridor i Val d"Isere!
Eftersom det var första gången jag varit där får du ha överseende med min bristfälliga beskrivning.

LT:s picknickgryta? Är det där Langley Travel har picknick eller? Eftersom jag försöker undvika såna tillställningar till förmån för åkningen så vet jag inte var det är.

Liften som tar en närmast åkets början heter enligt pistkartan Merle Blanc och ligger mellan Val Claret och Le Lac. Den flacka tvåstolen som går på tvärs heter Grand Huit.

(För övrigt kan man få ett schysst offpiståk från botten på Merle Blanc-liften ner till vägen mellan Val Claret och Le Lac. Sikta på busshållplatsen vid sjön. Undersök dock lavinrisken INNAN du kryper under avspärrnings-repet.)

Korridor i Val d"Isere!
Åken du pratar om heter som JCM mycket riktigt sägen avalnce city. Det finns lite olika vägar ner där och de heter lite olika, beroende på vem du pratar med. Det är emellertid inget bra åk, dålig lutning och mycket folk. Jag skulle kunna rekomendera "hästskobranten" som ligger till skiersright. Du skråar på utsidan av jättegrytan till snusersright om liften som går där. Kommer fram till något som inte ser mycket ut för världen men är en ganska brant sluttning men den är kort ca 200 fallhöjd. Men kolla nerifrån först, det går ofta laviner och det är bra om det har gjort det innan du åker, det finns nämligen ingen safeutväg när du väl är förbi insteget. Kolla också in åket ordentilgt nedifrån, det är nämlign lite konvext i början så man ser inte hur snön ser ut längre ner.

Åk fort snabbt och var ståsäker, det är inget åk man vill trilla i.

MVH Danne

Korridor i Val d"Isere!
Ar pa plats just nu och vet exakt vilken korridor som menas - forra arets favorit faktiskt - men kan just nu inte komma fram med namnet pa just den korridoren. Omradet kallas sakerligen det ni sager men gallande det specifika namnet pa korridoren sa aterkommer jag sjalvklart i amnet.

Jocke

Tillbaka
Topp