Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada - Comeback
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 998941" data-attributes="member: 12152"><p>Jag drog av det främre korsbandet i höger knä i mitten på mars för fem år sedan. Jag valde att inte operera efter mycket funderande. Jag var väldigt svullen och orörlig den första månaden och kunde knappt stödja på benet. Jag körde lätt aktiveringsrehab från dagen efter skadan, men kunde inte dra igång med mer omfattande träning förrän efter ca tre veckor. Sen körde jag på hårt under senvåren och kunde köra lugn vind- och kitesurfing från runt 1:e juli. Dock helt utan hopp eller ladd. Jag fortsatte och köra rehab hela hösten och kunde hjälpligt åka på premiären. I mitten på december var det ok och sen från slutet på januari kunde jag åka på som vanligt. Ett år efter skadan bedömde jag mig själv som helt återställd, med undantag för landningar med bakvikt. Det kan jag inte ens nu, fem år senare, göra utan obehag. Det gäller att landa mitt på skidorna, eller inte hoppa alls. </p><p></p><p>Jag ångrar inte att jag hoppade över operationen. Jag spelar tex innebandy utan problem och behöver inte hålla igen, så länge jag håller ett snitt på minst 2 dagar på gymmet i veckan. Skippar jag benträning i 2-3 veckor, tex under semestertider, då kan jag inte ens gå i en trappa utan att det känns ostabilt. Jag skulle säga att det fungerar för mig utan att operera så länge jag håller mig aktiv och tränar hela tiden. Skulle jag soffa ner mig och sluta träna skulle jag nog behöva operera dit ett korsband rätt snart. Min huvudanledning att inte operera är att jag hoppas att det ska skjuta upp förväntade artrosproblem ett antal år. Meningarna går ju isär när det gäller huruvida en korsbandsrekonstruktion ökar risken för artros på längre sikt eller ej, men den ortopeden som jag tyckte kändes som mest pålitlig hävdade i alla fall att en rekonstruktion förstör delar av knäts naturliga ledkapsling och därmed ökar risken för artros. Man kan säker få helt andra besked av andra läkare, men jag valde att följa hans linje och det har fungerat ypperligt än så länge.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 998941, member: 12152"] Jag drog av det främre korsbandet i höger knä i mitten på mars för fem år sedan. Jag valde att inte operera efter mycket funderande. Jag var väldigt svullen och orörlig den första månaden och kunde knappt stödja på benet. Jag körde lätt aktiveringsrehab från dagen efter skadan, men kunde inte dra igång med mer omfattande träning förrän efter ca tre veckor. Sen körde jag på hårt under senvåren och kunde köra lugn vind- och kitesurfing från runt 1:e juli. Dock helt utan hopp eller ladd. Jag fortsatte och köra rehab hela hösten och kunde hjälpligt åka på premiären. I mitten på december var det ok och sen från slutet på januari kunde jag åka på som vanligt. Ett år efter skadan bedömde jag mig själv som helt återställd, med undantag för landningar med bakvikt. Det kan jag inte ens nu, fem år senare, göra utan obehag. Det gäller att landa mitt på skidorna, eller inte hoppa alls. Jag ångrar inte att jag hoppade över operationen. Jag spelar tex innebandy utan problem och behöver inte hålla igen, så länge jag håller ett snitt på minst 2 dagar på gymmet i veckan. Skippar jag benträning i 2-3 veckor, tex under semestertider, då kan jag inte ens gå i en trappa utan att det känns ostabilt. Jag skulle säga att det fungerar för mig utan att operera så länge jag håller mig aktiv och tränar hela tiden. Skulle jag soffa ner mig och sluta träna skulle jag nog behöva operera dit ett korsband rätt snart. Min huvudanledning att inte operera är att jag hoppas att det ska skjuta upp förväntade artrosproblem ett antal år. Meningarna går ju isär när det gäller huruvida en korsbandsrekonstruktion ökar risken för artros på längre sikt eller ej, men den ortopeden som jag tyckte kändes som mest pålitlig hävdade i alla fall att en rekonstruktion förstör delar av knäts naturliga ledkapsling och därmed ökar risken för artros. Man kan säker få helt andra besked av andra läkare, men jag valde att följa hans linje och det har fungerat ypperligt än så länge. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada - Comeback
Tillbaka
Topp