Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada - Comeback
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Soppan" data-source="post: 998945" data-attributes="member: 92179"><p>Hej!</p><p>Ifall du överväger operation eller inte så finns det för och nackdelar. Först, jag har kört med en norsk tjej som inte opererat sitt knä. Hon kör med en 10 000 krs otros hela tiden för annars viker knät sig. Men hon kan köra på, träffade henne i Japan där hon pumpade puder. Så visst det är möjligt. Dock med otros verkar det som. </p><p></p><p>Själv har jag gjort min operation. Skadade mig våren 2012. Tog 6 månader innna jag fick den (de kom inte på vad jag skadat i knät) sen körde jag rehab i 8 månader (2 månader extra för att vara säker). DE gäller bara att träna smart första tidne och iten överträna och vara för ivrig. Då blir det bara sämre. Är först efter 4-5 månader du kan börja ta i, sen är det bara att kröa på sista tiden. Kör konstant runt med en 5000 krs otros från ottobock (funkar ok förutom att jag sliter ut den fort, bytt en och tejpat min nuvarnde väldigt mycket). De säger att det tar drygt 2 år från operation till att de flesta muskler är tillbaka i benet. Vill inte köpa ny då jag tänkte göra mig av med den efter denna skidsäsongen.</p><p></p><p>Men jag kan göra allt jag gjorde innan skadan. Dock behöver jag värma upp i 5 min innan annars känns det i knät. Kitesurfat 2 sommrar med rätt utmanade körstil samt säsongat i Niseko och är nu i Verbier. SKidåkningen i Niseko gick fint. Dock svullnade båda knäna upp rejält efter 5 veckor kosntant åkning. Var uppe i 90% åkning av dagarna, så kan vara klokt att vila lite ibland. I niseko snöade det hela tiden så gick inte att ta vilodagar. Körde på ett par kuros med 130 i midjan med, sliter på knäna. Den sista skidveckan (efter 7 veckor) kunde jag inte gå ner 90 grader på huk, men skidor kunde jag åka. Krävdes 1,5 månads vila hemma sen för att få bort svullnaden. Så kan vara klokt att skippa sista första åket för dagen och sista åket, varje dag. Eller i alla fall skita i de halvtaskiga dagarna den första tiden.</p><p></p><p>Men tillbaka till vardagen komemr du, får bara bestämma dig det. Själv inspirerades jag av Tanner Hall och hans dubbelfot skada.'</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Soppan, post: 998945, member: 92179"] Hej! Ifall du överväger operation eller inte så finns det för och nackdelar. Först, jag har kört med en norsk tjej som inte opererat sitt knä. Hon kör med en 10 000 krs otros hela tiden för annars viker knät sig. Men hon kan köra på, träffade henne i Japan där hon pumpade puder. Så visst det är möjligt. Dock med otros verkar det som. Själv har jag gjort min operation. Skadade mig våren 2012. Tog 6 månader innna jag fick den (de kom inte på vad jag skadat i knät) sen körde jag rehab i 8 månader (2 månader extra för att vara säker). DE gäller bara att träna smart första tidne och iten överträna och vara för ivrig. Då blir det bara sämre. Är först efter 4-5 månader du kan börja ta i, sen är det bara att kröa på sista tiden. Kör konstant runt med en 5000 krs otros från ottobock (funkar ok förutom att jag sliter ut den fort, bytt en och tejpat min nuvarnde väldigt mycket). De säger att det tar drygt 2 år från operation till att de flesta muskler är tillbaka i benet. Vill inte köpa ny då jag tänkte göra mig av med den efter denna skidsäsongen. Men jag kan göra allt jag gjorde innan skadan. Dock behöver jag värma upp i 5 min innan annars känns det i knät. Kitesurfat 2 sommrar med rätt utmanade körstil samt säsongat i Niseko och är nu i Verbier. SKidåkningen i Niseko gick fint. Dock svullnade båda knäna upp rejält efter 5 veckor kosntant åkning. Var uppe i 90% åkning av dagarna, så kan vara klokt att vila lite ibland. I niseko snöade det hela tiden så gick inte att ta vilodagar. Körde på ett par kuros med 130 i midjan med, sliter på knäna. Den sista skidveckan (efter 7 veckor) kunde jag inte gå ner 90 grader på huk, men skidor kunde jag åka. Krävdes 1,5 månads vila hemma sen för att få bort svullnaden. Så kan vara klokt att skippa sista första åket för dagen och sista åket, varje dag. Eller i alla fall skita i de halvtaskiga dagarna den första tiden. Men tillbaka till vardagen komemr du, får bara bestämma dig det. Själv inspirerades jag av Tanner Hall och hans dubbelfot skada.' Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada - Comeback
Tillbaka
Topp