Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada, pepp och tips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1210857" data-attributes="member: 80520"><p>Absolut inte givet med operation, det beror helt på aktivitetsnivå och mål. Det bästa där tycker jag är att diskutera med fysioterapeut, de har (generellt) en bättre förståelse för idrottsutövning än ortopederna. För mig blev det glasklart operation efter att jag hade förklarat "heelhooks" för min sjukgymnast, speciellt i kombination med "mantling". Rörelser i klättring med belastning som blir knepiga utan främre korsband (det blir i princip samma typ av belastning som vid Lachman-test).</p><p></p><p>Det finns många skidåkare som kör på riktigt hög nivå utan korsband.</p><p></p><p>Gällande att springa Marathon igen ska det inte vara några som helst problem ur ett längre perspektiv. Med min egen och andras erfarenhet skulle jag dock säga att innan årets slut kanske är möjligt om du inte rekonstruerar, men definitivt inte möjligt om du går för rekonstruktion. Rehabiliteringstiden räknas (eller gjorde i alla fall när jag gick igenom hela grejen) till 9-12 månader innan man är tillbaka på en "god nivå" efter operation, och för att maximera sannolikheten för lyckad operation krävs det mycket rehab innan. Ju mer svullnad som är borta/rörlighet som är tillbaka, desto mindre sannolikhet för strul med operationen. Jag vill minnas jag rehabbade 3 eller 4 månader innan jag fick operations-tid bokad - men då ska den ortopeden som opererade mig också vara känd för att vara riktig nitisk med att inte operera på något annat än "perfekt" återställda knän.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1210857, member: 80520"] Absolut inte givet med operation, det beror helt på aktivitetsnivå och mål. Det bästa där tycker jag är att diskutera med fysioterapeut, de har (generellt) en bättre förståelse för idrottsutövning än ortopederna. För mig blev det glasklart operation efter att jag hade förklarat "heelhooks" för min sjukgymnast, speciellt i kombination med "mantling". Rörelser i klättring med belastning som blir knepiga utan främre korsband (det blir i princip samma typ av belastning som vid Lachman-test). Det finns många skidåkare som kör på riktigt hög nivå utan korsband. Gällande att springa Marathon igen ska det inte vara några som helst problem ur ett längre perspektiv. Med min egen och andras erfarenhet skulle jag dock säga att innan årets slut kanske är möjligt om du inte rekonstruerar, men definitivt inte möjligt om du går för rekonstruktion. Rehabiliteringstiden räknas (eller gjorde i alla fall när jag gick igenom hela grejen) till 9-12 månader innan man är tillbaka på en "god nivå" efter operation, och för att maximera sannolikheten för lyckad operation krävs det mycket rehab innan. Ju mer svullnad som är borta/rörlighet som är tillbaka, desto mindre sannolikhet för strul med operationen. Jag vill minnas jag rehabbade 3 eller 4 månader innan jag fick operations-tid bokad - men då ska den ortopeden som opererade mig också vara känd för att vara riktig nitisk med att inte operera på något annat än "perfekt" återställda knän. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada, pepp och tips?
Tillbaka
Topp