Korsbandsskada, pepp och tips?

KarinLager

Aktiv medlem
Drog förmodligen på mig en korsbandsskada vid ett fall i Klövsjö för tre dagar sedan. Verkar ju inte helt ovanligt i skidvärlden om man säger så... Nu tänkte jag bara höra hur det gått för andra som drabats av det... Har ni åkt skidor efteråt? Efter hur lång tid? Med operation eller utan? Kändes det otäckt? Jag är väldigt rädd att belasta benet nu eftersom benet vek sig när jag föröskte stödja på det.

Jag ska tillägga att jag inte är hundra på att korsbandet är av. Har röntgat knät och inga ben är brutna men det var fför svullet för att de skulle kunna säga något om korsbandet.... Men jag hörde ett knäpp i knät efter fallet. Det enda som är lite skumt är att jag inte har ont alls så länge jag inte stödjer på benet. Kan korsbandet ändå vara av? Vad tror ni?

Tacksam för alla tips och pepp. Stort tack på förhand!

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Återkommer förmodligen med ett längre inlägg senare, men jag har haft av ett korsband och har fått plastik för det och märker inga hinder alls. Jo, jag blir lite tröttare i det opererade benets hamstring etter turer på 12h+, men utöver det ingenting.

Marboh

Aktiv medlem
Ja, det kan vara av eller inte... Men det är svårt att spekulera i det över internet :)

Gå till sjukhus se till att få träffa en ortped och få det kollat i magnetröntgen.
Gå till sjukgymnast asap!
oavsett vad det är för skada slarva inte med rehab. det kan löna sig även om man ska operera.

Har dragit ett kortband och operat. Resan tillbaka kan vara lite olika lång. Men har idag bara lite nedsatt rörlighet.

KarinLager

Aktiv medlem
Tack för svar! Var på akuten igår och röntgade. Ska få tid hos ortoped och har bokat tid hos sjukgymnast. Så vård och rehab blir det! Blir så glad att höra att det gått bra! Jag är egentligen mest löpare även om skidåkingen också känns väldigt viktig.

Friede

Medlem
Drog mitt för två år sedan. Operation april 2019, lång intensiv rehab i 10 månader, men det blev också bra resultat. Väldigt lite skidåkning förra säsongen men det var mkt av andra orsaker, ni vet den där pandemin alla pratar om.
Har inte ont alls när jag åker nu. Lite mer nojig för att bindingen inte ska lösa ut vid ev fall.
Alla som blir bra efter korsbandsskada säger samma sak: slarva inte med rehab.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tack för svar! Var på akuten igår och röntgade. Ska få tid hos ortoped och har bokat tid hos sjukgymnast. Så vård och rehab blir det! Blir så glad att höra att det gått bra! Jag är egentligen mest löpare även om skidåkingen också känns väldigt viktig.
Jag har iaf löpt 32 km terräng som mest utan att känna av knäet (mer än resten av varenda del av kroppen då) post plastik. Du verkar vara på den vägen som jag tänkte uppmana dig till annars (fysio+ortoped). Om svullnaden går ner innan du får MR (som inte är röntgen, när ska folk lära sig?!) finns det bra kliniska tester för att bedöma korsband som går enkelt för en (kunnig) läkare att genomföra på klinik. MR brukar tas ändå om du ska ha plastik för att få en mer komplett bild innan operation, men det kan ju hjälpa dig att ev få dementerat/bekräftat misstankarna tidigare.

gLasspinneL

Aktiv medlem
Tråkigt med skada men det är sånt som kommer tyvärr!
Jag har inte dragit korsband däremot brutit lite saker och tänjt inre ledband duktigt..
Som det redan skrivits så är rehab jätteviktigt, det är inte alltid kul och det tar tid men vill du som skadad tillbaka är det bara att bita i, rörlighet framför allt!
Kom tillbaka starkare låter lite klyschigt men det är oftast så om du har viljan..
Lyssna på kroppen, det går inte snabbare av att köra för hårt heller.
Lycka till! :)

Marboh

Aktiv medlem
Jag har iaf löpt 32 km terräng som mest utan att känna av knäet (mer än resten av varenda del av kroppen då) post plastik. Du verkar vara på den vägen som jag tänkte uppmana dig till annars (fysio+ortoped). Om svullnaden går ner innan du får MR (som inte är röntgen, när ska folk lära sig?!) finns det bra kliniska tester för att bedöma korsband som går enkelt för en (kunnig) läkare att genomföra på klinik. MR brukar tas ändå om du ska ha plastik för att få en mer komplett bild innan operation, men det kan ju hjälpa dig att ev få dementerat/bekräftat misstankarna tidigare.
Ja ja... Magnetisk resonanstomografi... Magnetkamera... :)
Det fina med MR är att man kan se vad som är skadat och inte. är ju inte ovanligt att menisk får en törn när korsband går. Kan vara bra att ha en uppfattning om det när man ska ta beslutet om man ska man in och göra service eller inte. :)

KarinLager

Aktiv medlem
Tack för alla tips, jo jag är inställde på noggrann rehab. Vill så gärna springa Marathon igen. Helst innan året är slut. Ser årets skidsäsong som över men nästa säsong vill jag kunna åka igen. resten av säsongen får familjen njuta av min markservice...

snookered80

Medlem
Drog mitt korsband november 2017, opererade februari 2018. Dom tog en bit av quadricepssenan för att bygga nya korsbandet. Tog cirka 10-12 månader innan det blev okej. Kunnat åka bräda i princip som vanligt vintrarna 2019 och 2020, samt kunnat spela boll och göra det mesta som jag vill. Har lite ont på kvällen efter en lång dag i backen eller en längre löptur eller så, men annars har jag inte så mycket problem längre. Mitt råd är att cykla mycket och köra mycket styrke/rehabträning, samt att fortsätta med det även efter man tycker att det är återställt. Om jag fuskar med den uppbyggande träningen får jag snabbt mer ont efter sport och skojaktiviteterna.
Försök få operation så snart som möjligt, samt börja träna direkt när svullnaden lagt sig. Cykel och bassängövningar är bra i början (bensparken i bröstsim gjorde ont ett tag dock). Skaffa en bra fysio som har bra koll på idrottsskador och förståelse för exvis. vilken typ av operation osv.

mvh

KarinLager

Aktiv medlem
Är det givet att man ska operera tycker ni? Verkar som om folk tycker olika, även om nog de flesta förordar operation. Hur skulle det funka att leva utan korsband?

Bergkvistca

Medlem
Jag drog mitt i januari 20, fick dock inte beskedet att de var av förens i maj! Valde i nuläget att inte operera då jag var sugen på en säsong till innan plugget! Hade första skiddagen idag, inget konstigt men kör med ortros på knäet, i längden kommer jag nog att välja operation, för mycket annat i vardagen som påverkas, klättring, löpning etc etc! Var beredd på ofantligt mycket & konstant rehab utan operation samt förmodligen ett & annat bakslag haha

Senast ändrad:

snookered80

Medlem
För mig var det givet med operation. Och är väldigt nöjd med utfallet, hittills. Det beror nog på vilken typ av belastning man har tänkt utsätta knäet för i framtiden. Om man åker lite lugnt och försiktigt och inte sysslar med andra sportaktiviteter med mycket vrid och hopp kanske det funkar. Typ jogging o friskisgympa funkar säkert jättebra utsn korsband. Man hör om folk som det funkar ok att åka skidor för, utan operation. Tror dock risken för tidig artrosutveckling är större för dessa (vilket den iofs är vid operation också).

Ledighetskommiten

Aktiv medlem
Som sagt. Satsa på MR så slipper du spekulera. Kan ju vara bara ledband åxå. Eller ....

Drog sönder knät första gången efter ett väl optimistiskt dropp på telemark i kombination med en alldeles för stor och tung ryggsäck. Obra med bindningar som inte löser ut vid vridning ....
Då jag blev påkörd och skadan slogs upp lätt valde jag att beställa ett custom made knäskydd. Visst, tog ett tag att få och kostade dryga 10' för ett par år sedan, men för mig är det helt klart värt det. Har slutat åka extremt och ställt ner bindningarna. Ändå har jag fått ett par skär där jag märkt att skyddet räddat mig. Insåg inte hut mycket mina knän tålde tidigare då de var oskadade. Ändå har jag efter skadorna rehabat grymt, så rent muskelmässigt tror jag faktiskt jag är starkare. Satan så less jag var på motionscykel ett tag. :giggle:

Lycka till. Hoppas det går bra.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Är det givet att man ska operera tycker ni? Verkar som om folk tycker olika, även om nog de flesta förordar operation. Hur skulle det funka att leva utan korsband?
Absolut inte givet med operation, det beror helt på aktivitetsnivå och mål. Det bästa där tycker jag är att diskutera med fysioterapeut, de har (generellt) en bättre förståelse för idrottsutövning än ortopederna. För mig blev det glasklart operation efter att jag hade förklarat "heelhooks" för min sjukgymnast, speciellt i kombination med "mantling". Rörelser i klättring med belastning som blir knepiga utan främre korsband (det blir i princip samma typ av belastning som vid Lachman-test).

Det finns många skidåkare som kör på riktigt hög nivå utan korsband.

Gällande att springa Marathon igen ska det inte vara några som helst problem ur ett längre perspektiv. Med min egen och andras erfarenhet skulle jag dock säga att innan årets slut kanske är möjligt om du inte rekonstruerar, men definitivt inte möjligt om du går för rekonstruktion. Rehabiliteringstiden räknas (eller gjorde i alla fall när jag gick igenom hela grejen) till 9-12 månader innan man är tillbaka på en "god nivå" efter operation, och för att maximera sannolikheten för lyckad operation krävs det mycket rehab innan. Ju mer svullnad som är borta/rörlighet som är tillbaka, desto mindre sannolikhet för strul med operationen. Jag vill minnas jag rehabbade 3 eller 4 månader innan jag fick operations-tid bokad - men då ska den ortopeden som opererade mig också vara känd för att vara riktig nitisk med att inte operera på något annat än "perfekt" återställda knän.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Tror dock risken för tidig artrosutveckling är större för dessa (vilket den iofs är vid operation också).
Operation eller inte är inte en faktor som påverkar utvecklingen av artros, i alla fall enligt min ortoped och sjukgymnast för 3-4 år sen eller vad det blir nu. De jävlarna hade dessutom referenser till papers som publicerats (relativt) nyligen i välansedda medicinska journals. Ska se om jag kan hitta tillbaka till dem!

Friede

Medlem
Operation eller inte är inte en faktor som påverkar utvecklingen av artros, i alla fall enligt min ortoped och sjukgymnast för 3-4 år sen eller vad det blir nu.
Detta sa min läkare också. Det är skadan i sig som ökar risken för artros, inte operationen.

Det är heller inte säkert att man får en operation bara för att man vill. De är t ex mer restriktiva när man är över 40 pga sämre chanser till bra resultat . Min kollega drog sitt förra vintern och blev nekad trots att han varit flitig med rehab och väldigt gärna ville. Han är 50. detta är VGR, skiljer sig säkert mellan regioner oc

elvha

Medlem
Jag drog främre korsbandet i en skidolycka februari 2019, fick ej besked förrän sommaren samma år. Hade ont under och efter olyckan, men mest av allt var knäet sjukt instabilt vid åkning efter ett par veckor vila vilket såklart var en tydlig indikator på att något var galet.

Började rehabträna seriöst hos fysio samma höst. Åkte skidor och turade december och januari 19/20 igen utan större problem - mest av allt tack vare ihärdig träning, men också genom lite mjukare/försiktigare åkteknik och ett DonJoy-skydd för att hjälpa stabilisera lite. Mest av allt blir knäproblemet, trots träning osv, påtagligt och emellanåt riktigt obehagligt instabilt för mig i branta, isiga förhållanden med det dåliga knäet på dalskidan.

Får nog se lite om jag opererar eller inte, hittills känns det inte som en nödvändighet då jag i vardagen inte märker av det (och då lever jag en väldigt aktiv livsstil med mycket träning, löpning, amatörklättring osv i övrigt). Med regelbunden benträning fungerar det det hela helt okej!

Senast ändrad:

ClaesKlumpfot

Ny medlem
Hur risiga knän du får när du blir gammal avgörs inte om du opererar eller inte. Utfallet är ganska samma.
Min brud drog av korsbandet i somras och hon är ganska försiktig av sig så operation behövs inte, om inte knäet bråkar när du går och gör andra vardagsaktiviteter. Hon blir helt skräckslagen när jag pratar ortos och typ åka skidor eller långfärdsskridskor, allt väldigt lugnt alltså. Jag får visa henne den här tråden. :)

KarinLager

Aktiv medlem
Har släppt kryckorna inomhus och kan nu gå försiktigt på tå med det skadade benet. Men minsta felsteg tex i trappa gör det ont och hela benet börjat darra. Har inte ont annars, men lite svullen. Låter det normalt för korsbandsskada?

Schzeramo

Ny medlem
Jag dog av ett korsband i Januari 2020. Operation mitten av Feb 2020. Råkade ute för precis det som det varnas om, fick ut aningens för hårt med rehaben och gick för länge utan fullt utsträckt knä.

Resultatet är en ond spiral av svullnad och jättemycket förlorad muskelmassa. Idag 11 månader senare är däremot knäet rätt bra. Klenare än andra sidan, men superstabilt och gör inte ont. Inte testat att åka skidor än dock. Ångrar mig inte en sekund att jag tog operationen, även om jag fått slita som ett djur!

Ang. vad du skriver. Låter tyvärr som något är trasigt. Men som de sa tidigare i tråden är det superenkelt och bedöma om det är en korsbandsskada. Tar 10 sec.

KarinLager

Aktiv medlem
Tack!
Men vad menar du: Men som de sa tidigare i tråden är det superenkelt och bedöma om det är en korsbandsskada. Tar 10 sec.

Att bedöma av läkare menar du? Ja jag hoppas få besked nästa vecka när jag ska dit!

Ja jag inser att något är trasigt... men att jag faktiskt aldig har haft direkt ont ger mig hopp. Kan man ha slitit av korsbandet helt utan smärta? Det är svulle toch instabild, gör int om jag belastar, men inte annars. Har inte tagit en endaste värktablett...

snookered80

Medlem
Med 10sek skulle jag tror det menas manuella korsbandstest, ex lachmann's test.
De testerna är dock inte 100%iga och säger inte så mycket om övriga skadebilden. Kan också vara svåra att utföra på en färsk skada med stor svullnad osv.

Behövs MR för att bekräfta skadan och kunna se om nåt annat är skadat. Om menisk är skadat samtidigt är det t.ex sämre prognos. I bästa fall är det bara sidoligament som är skadat (mindre jobbig rehab och bättre prognos) eller en partiell skada på korsbandet (större chans att få stabilitet utan operation).

Händer att folk drar av korsband utan att det gör särskilt ont, exempelvis spelar vidare eller fortsätter åka och inte fattar förrän långt senare att det är en korsbandsskada, exempelvis kan det vara en partiell ruptur av korsbandet. Det du beskriver med trappor, svullnad osv låter ganska mycket som korsbandsskada, men svårt att säga utan MR. Känsla av instabilitet kan också bero på svullnaden i sig, och svullnaden skulle kunna komma från nån annan skada. Men verkar rätt troligt med korsband, särskild om läkare osv tittat på det, dragit i det osv.

Angående operation är jag som sagt team pro-ACL-reconstruction. Även om studier osv visar bra möjligheter till återhämtning utan operation, och liknande artrosutveckling så tror jag man kan vara mer aktiv längre, om man får en bra operation och sköter sin rehab. Beror också mycket på vilken typ av skada, och vilken aktivitsnivå och typ av aktivitet man har tänkt sig i framtiden.

Schzeramo

Ny medlem
Ja ursäkta, en läkare kan bedöma snabbt*. Som snookered säger krävs dock MR för att bedöma om det finns ytterligare skador. Vanligt är tyvärr flera skador i ett har jag förstått - "unhappy triad" kallar man det.

Med det sagt finns goda chanser att ditt knä kommer bli mycket bra även om det de facto är skadat. Bara ställa in dig på att mosa på rejält med rehab och "komma tillbaka starkare" :).

Håller tummarna för dig!

elvha

Medlem
Ja jag inser att något är trasigt... men att jag faktiskt aldig har haft direkt ont ger mig hopp. Kan man ha slitit av korsbandet helt utan smärta? Det är svulle toch instabild, gör int om jag belastar, men inte annars. Har inte tagit en endaste värktablett...

Jag är ingen läkare, typ omöjligt att bedöma på nätet osv osv men låter typ exakt så som det var för mig. Kunde tilläggningsvis inte böja eller sträcka ut benet någon vecka efter olyckan, benet blev som helt förstelnat i en specifik position.

nostar

Aktiv medlem
Hej,

Jag åkte skidor igår på lunch och lyckades fastna med skidan och vrida knät i lite bakvikt men inget extem och det hög till i knät kändes som det small till och blev varmt. Kunde omöjligt stödja på det först men efter ett tag så kunde jag halta hem och ringde då 1177. Var vid detta lag helt säker på att nu är något av, aldrig känt något liknande trots skidåkning i 20+ år och innebandy där man råkat vrida till knät förut.

Där tyckte de att den upplevelse jag haft att de skulle kollas inom 24 timmar, så in till primärvårsjouren, undersökning och röntgen. Inga skelettskador, led/korsband eller annat kunde upptäckas, så mest troligt bara en rejäl överansträngning/uttöjning men ska tillbaka på återbesök hos ortopeden om 2 veckor.

Hoppas du bara råkat ut för något liknande ! Kan dock tillägga att jag kan stödja på knät utan att det gör specifikt ondare, men att böja knät mot rumpan så känns det betydligt värre.

Mr Mosskull

Ny medlem
Hej

Körde sönder korsbandet för ca 25 år sedan. Ingen operation då. Kört med knäskydd i alla sporter jag utövat och det har funkat ok fram tills nu. Alla med korsbandsskador löper stor risk att få ett utslitet knä. I mitt fall är ledytorna i knäet slut. Tyvärr är det inget som man kan åtgärda utan det kan endast lindras med rehab. Jag har kontinuerligt försökt att träna knäet förebyggande, men det gick inte hela vägen. Har mkt svårt att åka skidor eller andra sporter pga smärta. Löpning eller innebandy/paddel är inte att tänka på. Nu är det endast en ny knäled som kan rätta till problemet vilket inte kommer att göras än på många år. Mitt råd till er alla oavsett om ni har fått en skada eller ej är att se till att ni tränar förebyggande för att ha friska leder när ni bli äldre.

KarinLager

Aktiv medlem
Hej,

Jag åkte skidor igår på lunch och lyckades fastna med skidan och vrida knät i lite bakvikt men inget extem och det hög till i knät kändes som det small till och blev varmt. Kunde omöjligt stödja på det först men efter ett tag så kunde jag halta hem och ringde då 1177. Var vid detta lag helt säker på att nu är något av, aldrig känt något liknande trots skidåkning i 20+ år och innebandy där man råkat vrida till knät förut.

Där tyckte de att den upplevelse jag haft att de skulle kollas inom 24 timmar, så in till primärvårsjouren, undersökning och röntgen. Inga skelettskador, led/korsband eller annat kunde upptäckas, så mest troligt bara en rejäl överansträngning/uttöjning men ska tillbaka på återbesök hos ortopeden om 2 veckor.

Hoppas du bara råkat ut för något liknande ! Kan dock tillägga att jag kan stödja på knät utan att det gör specifikt ondare, men att böja knät mot rumpan så känns det betydligt värre.
Oh, det här låter ju hoppfullt. Jag har också svårt att böja bakåt. Nu kan jag stödja på foten om jag går på tå. Om jag går på tå med båda fötterna så går jag nästan normalt... men det känns förstås konstigt och instabilt. Får nog veta mer nästa vecka. Då ska jag till ortoped och sjukgymnast

LinneaEm

Ny medlem
Jag drog av mitt korsband i en "incident" (landade lite oturligt, annars väldigt o-dramatiskt) i skidbacken i februari 2020. Knäet var helt instabilt, men jag hade konstigt nog aldrig ont efter skadan. Efter MR konstaterades att korsbandet var helt av, liiiten skada på ledband, men ingen skada på menisken. För mig var det givet att göra operationen, men jag vet att man absolut inte måste. Jag valde att göra det för att jag är ung, och bodde i en skidort. Det kändes väldigt viktigt för mig att kunna lita helt på knäet i framtiden.

Min upplevelse och erfarenhet kring operation: jag började med fysioterapi DIREKT efter skadan, alltså veckan efter, och jobbade väldigt hårt med rehab redan innan operationen (maj 2020 på Ortho Center i Göteborg). Operationen i sig var ju inte roligast, knän är obehagliga... Jag hade turen att få en väldigt bra fysioterapeut och ortoped, som var väldigt tydliga med målen för rehaben och la upp en bra plan. Jag har jobbat extremt hårt med min rehab, följt min rehabplan slavisk (nästan maniskt, haha). Det har stundtals varit kämpigt, men idag, 8 mån efter operation, känner jag mig starkare än innan skadan. Gjorde ett "korsbandstest" nyligen, och enligt min fysio är knäet oväntat stabilt och starkt. Med det vill jag bara understryka hur viktigt det är med rehab! Jag har haft turen att inte ha några komplikationer av operationen, och jag är så nöjd att jag gjorde den.

Korsbandsskador kan lätt påverka en mentalt, och det gjorde det absolut för mig. Men jag har valt att acceptera läget och göra det bästa av situationen, och tänka positivt. Knäet har dåliga dagar ibland, men på det stora hela upplever jag inga större problem alls. Kan lyfta tunga vikter, springa, och inga problem alls i vardagen. Ska åka skidor igen i mars, och det ska bli så kul att testa knäet i skidbacken igen! Kommer ha ett litet skydd som håller knäet stabilt i sidled :)

mcwede

Medlem
Ursäkta mig, men nu vet jag inte vilka fantastiska vårdcentraler o generösa läkare ni har runt om i Sverige.
Nån operation e verkligen ingen självklarhet att det kommer bli av, på de flesta av er verkar det som att ni som patient avgör om op eller inte.
Vet inte hur det är nuförtiden men när jag slet mitt vid 29års ålder i Umeå, så var operation inte aktuell. Fanns för mkt risker med det o kön för lång(samma läkare som gör op på landsting, idrottmedicin etc)
Efter rehab o noga träning så åker jag relativt obehindrat idag, men haft låsningar i knä(5st samma vecka) pga trasig menisk i samma knä. Vilket inte heller landstinget vill operera utan det ska jag nöta bort.

KarinLager

Aktiv medlem
Jag drog av mitt korsband i en "incident" (landade lite oturligt, annars väldigt o-dramatiskt) i skidbacken i februari 2020. Knäet var helt instabilt, men jag hade konstigt nog aldrig ont efter skadan. Efter MR konstaterades att korsbandet var helt av, liiiten skada på ledband, men ingen skada på menisken. För mig var det givet att göra operationen, men jag vet att man absolut inte måste. Jag valde att göra det för att jag är ung, och bodde i en skidort. Det kändes väldigt viktigt för mig att kunna lita helt på knäet i framtiden.

Min upplevelse och erfarenhet kring operation: jag började med fysioterapi DIREKT efter skadan, alltså veckan efter, och jobbade väldigt hårt med rehab redan innan operationen (maj 2020 på Ortho Center i Göteborg). Operationen i sig var ju inte roligast, knän är obehagliga... Jag hade turen att få en väldigt bra fysioterapeut och ortoped, som var väldigt tydliga med målen för rehaben och la upp en bra plan. Jag har jobbat extremt hårt med min rehab, följt min rehabplan slavisk (nästan maniskt, haha). Det har stundtals varit kämpigt, men idag, 8 mån efter operation, känner jag mig starkare än innan skadan. Gjorde ett "korsbandstest" nyligen, och enligt min fysio är knäet oväntat stabilt och starkt. Med det vill jag bara understryka hur viktigt det är med rehab! Jag har haft turen att inte ha några komplikationer av operationen, och jag är så nöjd att jag gjorde den.

Korsbandsskador kan lätt påverka en mentalt, och det gjorde det absolut för mig. Men jag har valt att acceptera läget och göra det bästa av situationen, och tänka positivt. Knäet har dåliga dagar ibland, men på det stora hela upplever jag inga större problem alls. Kan lyfta tunga vikter, springa, och inga problem alls i vardagen. Ska åka skidor igen i mars, och det ska bli så kul att testa knäet i skidbacken igen! Kommer ha ett litet skydd som håller knäet stabilt i sidled :)
Tack för intressant rapport, låter ju som lovande läsning! Jag väntar på svar från MR-undersökningen nu, är i gång med rehab, är mycket noggrann, hoppas få fler övningar av sjukgymnasten idag. Jag känner också att jag vill kunna lita på knäet och både åka skidor och springa Marathonlopp, så jag hoppas och tror att operatin är bäst. Jag sa det till läkaren och han lät i alla fall inte oäven till att operera, som jag tolkade det.

KarinLager

Aktiv medlem
Ursäkta mig, men nu vet jag inte vilka fantastiska vårdcentraler o generösa läkare ni har runt om i Sverige.
Nån operation e verkligen ingen självklarhet att det kommer bli av, på de flesta av er verkar det som att ni som patient avgör om op eller inte.
Vet inte hur det är nuförtiden men när jag slet mitt vid 29års ålder i Umeå, så var operation inte aktuell. Fanns för mkt risker med det o kön för lång(samma läkare som gör op på landsting, idrottmedicin etc)
Efter rehab o noga träning så åker jag relativt obehindrat idag, men haft låsningar i knä(5st samma vecka) pga trasig menisk i samma knä. Vilket inte heller landstinget vill operera utan det ska jag nöta bort.
Okej, tråkigt förstås.... jag kan bara säga att jag belv poitivt överraskad när jag pratde med ortopeden. Även om jag ännu inte fått klart ja till operation sa han att det skulle vara ett par veckors väntetid (bara! - mitt i en pandemi!!!). Han nämnde också att de prioriterr såna här färska knäskdor, äldre utslitna knän får vänta lite längre... Får väl se vad som händer, har ju inte fått något löfte om operation ännu så kanske ska man inte ropa hej...

mcwede

Medlem
Okej, tråkigt förstås.... jag kan bara säga att jag belv poitivt överraskad när jag pratde med ortopeden. Även om jag ännu inte fått klart ja till operation sa han att det skulle vara ett par veckors väntetid (bara! - mitt i en pandemi!!!). Han nämnde också att de prioriterr såna här färska knäskdor, äldre utslitna knän får vänta lite längre... Får väl se vad som händer, har ju inte fått något löfte om operation ännu så kanske ska man inte ropa hej...
Låter ju bra. Mkt kan ha ändrat sig sedan min skada.
Nu e det ju ca 20år sedan jag skadade mig o hade dessutom en idrottsförsäkring från Folksam men op var ej aktuellt då.

KarinLager

Aktiv medlem
Uppdatering: operation nästa vecka om allt går väl. Ser fram emot det. Är dock lite bekymrad över själva knät som har blivit mer svullet än tidigare, kanske har jag tränat för hårt på rehab-övningarna och cykeln.... ska testa att ta det lite lugnare kanske...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp