Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada, pepp och tips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snookered80" data-source="post: 1211335" data-attributes="member: 151867"><p>Med 10sek skulle jag tror det menas manuella korsbandstest, ex lachmann's test. [MEDIA=youtube]ZvneZlW7O5s[/MEDIA]</p><p>De testerna är dock inte 100%iga och säger inte så mycket om övriga skadebilden. Kan också vara svåra att utföra på en färsk skada med stor svullnad osv.</p><p></p><p>Behövs MR för att bekräfta skadan och kunna se om nåt annat är skadat. Om menisk är skadat samtidigt är det t.ex sämre prognos. I bästa fall är det bara sidoligament som är skadat (mindre jobbig rehab och bättre prognos) eller en partiell skada på korsbandet (större chans att få stabilitet utan operation).</p><p></p><p>Händer att folk drar av korsband utan att det gör särskilt ont, exempelvis spelar vidare eller fortsätter åka och inte fattar förrän långt senare att det är en korsbandsskada, exempelvis kan det vara en partiell ruptur av korsbandet. Det du beskriver med trappor, svullnad osv låter ganska mycket som korsbandsskada, men svårt att säga utan MR. Känsla av instabilitet kan också bero på svullnaden i sig, och svullnaden skulle kunna komma från nån annan skada. Men verkar rätt troligt med korsband, särskild om läkare osv tittat på det, dragit i det osv. </p><p></p><p>Angående operation är jag som sagt team pro-ACL-reconstruction. Även om studier osv visar bra möjligheter till återhämtning utan operation, och liknande artrosutveckling så tror jag man kan vara mer aktiv längre, om man får en bra operation och sköter sin rehab. Beror också mycket på vilken typ av skada, och vilken aktivitsnivå och typ av aktivitet man har tänkt sig i framtiden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snookered80, post: 1211335, member: 151867"] Med 10sek skulle jag tror det menas manuella korsbandstest, ex lachmann's test. [MEDIA=youtube]ZvneZlW7O5s[/MEDIA] De testerna är dock inte 100%iga och säger inte så mycket om övriga skadebilden. Kan också vara svåra att utföra på en färsk skada med stor svullnad osv. Behövs MR för att bekräfta skadan och kunna se om nåt annat är skadat. Om menisk är skadat samtidigt är det t.ex sämre prognos. I bästa fall är det bara sidoligament som är skadat (mindre jobbig rehab och bättre prognos) eller en partiell skada på korsbandet (större chans att få stabilitet utan operation). Händer att folk drar av korsband utan att det gör särskilt ont, exempelvis spelar vidare eller fortsätter åka och inte fattar förrän långt senare att det är en korsbandsskada, exempelvis kan det vara en partiell ruptur av korsbandet. Det du beskriver med trappor, svullnad osv låter ganska mycket som korsbandsskada, men svårt att säga utan MR. Känsla av instabilitet kan också bero på svullnaden i sig, och svullnaden skulle kunna komma från nån annan skada. Men verkar rätt troligt med korsband, särskild om läkare osv tittat på det, dragit i det osv. Angående operation är jag som sagt team pro-ACL-reconstruction. Även om studier osv visar bra möjligheter till återhämtning utan operation, och liknande artrosutveckling så tror jag man kan vara mer aktiv längre, om man får en bra operation och sköter sin rehab. Beror också mycket på vilken typ av skada, och vilken aktivitsnivå och typ av aktivitet man har tänkt sig i framtiden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Korsbandsskada, pepp och tips?
Tillbaka
Topp