Korsbandsskadad och vill diskutera ortoser

• Trådstartare Trådstartare FON
  • Start datum Start datum

FON

Ny medlem
Hej!

bakgrund: Jag har opererat korsbandet, sabbat sådär halvt igen och ska nu testa att köra med en ortos till vintern.

Problem: Har fått tips om Donjoy "armor" och össur´s CTi skydd av sjukgymnaster. Men när jag kom till en ortopedtekniker här i gbg så tyckte de att dessa skydd var för dyra för vad de gav och rekommenderade ett skydd från Orthoservice "pluspoint" som de fått in från ett överskottslager.

De svor på sin mammas grav att detta skydd är lika bra som de andra. Priset var 1500 istället för både össur o donjoy som ligger runt 7-8 tusen på samma ställe (vet att man kan beställa donjoy över internet för runt 4-5 dock).

Kunde inte motstå att ta skyddet o testa hur det känns eftersom det var så billigt. men vill ändå kolla upp med er som kört med skydd, alternativt om det finns andra experter på området här, om det verkligen är så att det här skyddet jag fått är lika bra?

Ska tilläggas att jag skiter fullständigt i kostnaden egentligen bara jag får det bästa jag kan få för knät just nu!

Här är länkar till skydden jag nämnt:

donjoy armour http://www.donjoy.eu/en_US/detail_LigamentKneeBraces2_13920_16156.html

össur CTi http://www.ossur.com/?PageID=13230

Orthoservice pluspoint http://www.orthoservice.com/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=50

Kan tyvärr inte bidra något om knäskydd/ortoser men stirra dig inte blind på skydd heller och träna stenhård styrke/balansträning inför vintern. Risken att använda för stabiliserande skydd är att musklerna inte får arbeta som de ska vilket medför större risk för framtida knäskador vid andra aktiviteter.

mvh
/rutinerad knäskadad skidåkare

Jag tränar så hårt som min sjukgymnast tillåter mig... Tack för att du poängterar det dock, vill verkligen inte bli beroende av skyddet resten av mitt liv!

mvh

/Daniel

Det du inte får glömma är att skyddet är bara till för att hjälpa knät att stabilisera sig vid aktivitet, även om de marknadsförs som actionsport orthoser så kan de inte ge den stabilitet som krävs för att rädda korsbanden vid en ordentlig vurpa. Eftersom Orthosen sitter runt muskler så kan du röra på knäleden tillräckligt för att dra av ett korsband ändå.
Det som hjälper är att bygga upp muskler som kan stå emot, eller räkna med att man kan dra av ett korsband väldigt lätt.
// Viktor

Om dom köpt på sig ett jättelager dom gärna vill bli av med är fula ord på kyrkogården inte så förtroendeingivande ;)

tack för svaren, är väl medveten om att skyddet inte kommer hjälpa mig när det väl går åt helvete.

skidmannen: Du har en bra poäng där... hade varit gött om man fick några svar av någon som faktiskt använt ortosen i fråga o som vet.

Hej,

Jag har själv DonJoy Armor. Jag gillar det och det fungerar. Det är en aning tungt och väldigt stabilt. Fördelen är att det inte är ivägen alls när man åker. Jag skulle inte kunna åka idag om jag inte haft detta skydd.

Kollar man på "snik"-skyddet så verkar det vara en kopia av DonJoy Armor.

En sak att tänka på för skidåkning är att skydet inte får vara för stort. Om du har korta ben och höga pjäxor så kan den nedre delen av skyddet hamna för långt ner för att pjäxan skall gå på. DonJoy har en variant av Armor med kortare nedre del för att passa pjäxor. Dessa modeller kallas "Short calf". Ta med pjäxa när du provar ut ortos.

Men om jag fick välja igen skulle jag försöka få DonJoy DefianceIII - dessa "skräddarsys" speciellt för dig. De tar mått först och sedan bakas en ortos med dina mått. Dessa är lättare och smidigare än Armor och kommer förmodligen att passa bättre.

(Fixat stavning av Armor. s/Armour/Armor/g)

Senast ändrad:
Det finns ännu fler varianter som man kan köpa på internet. Don Joy är lite standard men tar därför mycket betalt. Observera att allting som säljs med texten "medical" eller dylikt är galet dyrt. Oftast helt i onödan. Jag har hört snacket om att fina märken är bättre alltför många gånger både vad det gäller läkemedel, ultraljudsapparater och ta mig f-n allt annat man kan hitta på sjukhus. Jag tror att det finns flera märken som "skräddarsyr" skydden men är billigare än DJ, sök efter något sådant.

Tyvärr vet jag inget om just denna ortos men ska höra runt lite och återkommer om jag hittar någon som har använt eller ordinerat en.

En CTI ortos från össur eller inovation sports kräver antingen en scanning av ditt ben eller en mängd mått. Detta garanterar optimal passform. För telis- eller MX åkare finns ett extra skydd över knäskålen. Det finns en modell som är lite kortare på vaddelen för att minska konflikt mellan pjäxa och ortos. Förr fanns en tillsats som gjorde det möjligt att docka ortosen i pjäxan vet ej om den finns kvar.
Det finns förövrigt inga vetenskapliga artiklar som visar att en ortos ger minskad muskulatur.

Har du ordning i plånboken så ta kontakt med närmsta Ortoped tekniska avdelning eller direkt med össur och köp en CTI.

Hej.
Jag har kört med mitt armor i två säsonger efter en korsbands OP.
Jag köpte ett härifrån och är mycket nöjd Armor

Kan tillägga att jag väger en god bit över 100kg och håller ihop bra tack vare mycket styrketräning.
Kör hårt!

/C

ecj sa:
Det finns förövrigt inga vetenskapliga artiklar som visar att en ortos ger minskad muskulatur.
Och någon sådan lär heller knappast komma. Det skulle ju i princip kräva att den bars 24/7 (i alla fall inte endast vid skidåkning) och att man skippade rehab-träning.
Att träningen är viktigast har TS redan koll på enligt ovan.

Den större frågan är hur bra artiklarna är som visar att specifika ortoser skyddar mot skador vid skidåkning. Randomiseringen blir sannolikt svår med tanke på att benägenheten att använda ortos rimligen ökar ju mer instabilt knät känns och vice versa. Inte troligt att det blir en bra jämförelse om de inte får jklgt många deltagare. Länka gärna om du har någon relevant artikel på lager.

Har ett Don Joy Armour Extreme som jag kört med i 5 år. Det funkar skitbra. Känner mig verkligen stabilare. Har åkt lite utan skydd med men då känner jag att jag inte riktigt kan stå på lika mkt. Antagligen mest mentalt men ändå.

Köpte mitt här www.kneeshop.com

Det skydd du har ser ju onekligen väldigt lika ut i design. Antar att det kommer funka bra. Det viktigaste är ändå i slutändan att det sitter bra, och det antar jag att det gör då du fått det utprovat.

D

Har använt DJ Armor 4-5 år. Köpte även jag på www.kneeshop.com. DJ Armor har fungerat bra, men nu är den helt slut. Själva kuggleden verkar inte hålla i längden. Har använt den mycket till windsurfing, men även skidåkning och badminton. Funderar nu på antingen en DJ Armor FourcePoint (har en annan led), eller Ossur CTi. Jagar en bra nätshop i Europa, så man slipper betala tull.

Jag har också använt Don Joy, en ortos som jag fick betald genom landstinget. Detta eftersom jag fortfarande gick i gymnasiet och behövde den för att kunna medverka på skolgymnastiken & i de olika sportlagen som jag var med i. Detta gäller dock bara upp till och med gymnasienivå tror jag. Är dock väldigt nöjd med min, trodde att den skulle hindra skidåkningen, men de är förvånansvärt smidiga! Det viktigaste är att du hittar en som du känner dig bekväm med & en ortos som håller bra.

Slänger in ett tips som räddat min skidåkning;

http://www.breg.com/knee-bracing/ligament/x2k-high-performance.html

Jag slet korsband, minisk och ledband plus en go fraktur på femur 2001. Efter lyckad partiell operation fick jag "skräddarsy" en Breg-orthos som betalades av landstinget då jag har skidåkningen som yrke.
Skyddet är vansinnigt stryktåligt, superstadigt och begåvat med de bästa inställningarna för olika aktiviteter och insats. Rekommenderas starkt. ....träna träna träna!

Snödjup

Tillbaka
Topp