Korta/Långa Fördel/Nackdel

Ohabdhul

Ny medlem
Vad är Fördel/Nackdel med långa skidor (Längre en sig själv) för en medelmåttig parkåkare ?

Vad är Fördel/Nackdel med korta skidor (10 - 20 CM kortare än en själv) för en medelmåttig parkåkare ?

Alltså, vad blir lättare/svårare med långa skidor och vad blir lättare/svårare med korta skidor.? ;)

med långa skidor blir det stabilare i luften men det går segare att snurra och sånt + att det är snyggare
med korta skidor så går det att göra tricken lättare men det blir ostabilare i luften

Du som är medelmåttig bör inte köra långa skidor, just för att man har det för extra stabilitet och "tweak-faktor"...

Som medelmåttig vill du ju ha lätt att snurra och kanske behöver öva på att landa perfekt (det är ju bra om skidorna inte gör halva jobbet i landningen).

Om du däremot kommer köra mycket i pist och offpist, dvs. stabilitetskrävande åkning, då skall du nog satsa på kroppslängd...

Tilläggas bör är väl att jag aldrig har kört på ett par parkskidor som är kortare än mig, snarare minst 5cm längre, och personligen tycker jag att de extra centimeter som stabiliteten ger i landningar osv. klar överväger ev. svingvikt... Drog för övrigt min första trea med mina 190cm offpistskidor igår, där snackar vi nackdelar...

Tillbaka
Topp