Kramp i fötterna

davids97

Ny medlem
Kramp i fötterna
Hej!
Jag har haft problem med kramp i fötterna när jag åker i två säsonger nu och jag vill gärna slippa det. Jag har en formgjuten sula, den behöver jag verkligen, men det hjälper inte tillräckligt. Det är framförallt när jag åker fort (jag är ganska avancerad) och pressar hårt ner i backen som jag får den värsta krampen. Krampen försvinner inte i liften efter att jag har åkt ner och det blir bara värre och värre då, det enda som hjälper är att jag vilar. Men jag är trött på att bara kunna åka nerför två backar och sen måste vila igen.

Mina fötter är ganska breda, så jag behöver breda pjäxor, men med ganska hög flex (minst 100), vilka pjäxor är det som är det? Och vad skulle jag kunna göra mer för att slippa krampen?

Tack för svaren på förhand!
Mvh David Soer

Kramp i fötterna
Besöka en seriös pjäxhanslare som mäter dina fötter på alla ledder och utifrån det fixar dom du har eller så köper du nya som passar din fot
Men detta kanske du fixade när du gjöt sulan

Kramp i fötterna
Som GoranC skriver så gäller det att hitta en bra pjäxnisse och de växer inte på träd men även den värsta kan göra något bra. Gå tillbaka där du köpt grejorna och klaga, kanske är det lite väl sent efter två säsonger men vad har du att förlora? Kanske de kan trycka, kanske spänner du för hårt eller har helt fel pjäxa för dina fötter. Och vad är det för sula du köpt?

Kramp i fötterna
Jag köpte pjäxorna på Team Sportia, så där borde de vara seriösa, men jag tror att det kan vara så att jag får ont för att jag de på Team Sportia har mätt på mig för stora pjäxor.

Jag har köpt en formgjuten sula. Jag har testat att spänna både hårt och nästan ingenting alls, men jag får fortfarande ont. Jag har varit tillbaka till Team Sportia ett antal gånger redan, där det tryckt ut pjäxorna på bredden, men det hjälpte inte heller tyvärr.

Men finns det pjäxor som är ganska breda och har flex över 100?

Kramp i fötterna
Jag påstår inte att det är det mest troliga, men ibland visar sig just en gjuten sula vara en del av problemet. Har du testat med någon annan sula, typ en vanlig iläggssula från ett par gympadojjor eller kängor? En enkel och billig åtgärd för att ringa in/utesluta en felkälla...

Kramp i fötterna
Det låter som du har för stora pjäxor, du får lov att spänna fötterna då du inte sitter fast som du skall, därför får du kramp...

Kramp i fötterna
Håller med Zerode. Det är tyvärr inte allt för ovanligt att man har för stora pjäxor.
Har man för stora pjäxor spänner man i regel åt pjäxorna på tok för hårt, vilket i sin tur genererar flera olika tryckpunkter. Jag hade defintivt provat med ett par mindre pjäxor.
Prova med att gå ner ett helt skalnr och eventuellt en smalare läst.
100 i flex är för övrigt ofta en medelstyv hårdhet och långt ifrån en styv pjäxa.

Z

Ps. Det finns andra alternativ också. Vill du veta mer är du välkommen att skicka ett PM.

Senast ändrad:
Kramp i fötterna
Visst kanske de är seriösa men har en vän som för några år sedan köpte pjäxor i en viss kedja som var en cm för stora, några år senare köpte samma person pjäxor hos en annan kedja, denna gång en cm för små. Borde inte hen fått rätt storlek båda gångerna? Nu vet hen iaf vilken storlek som passar.

Vill tillägga att om foten krampar kan även bero på att pjäxan är för kort. Kort sagt ska stortån inte ta i när man åker men när man står i liftkön.

Men vad är det för sula, vilka har gjort den?

Kramp i fötterna
Jag har mätt mina fötter nu och min ena fot är 25,0 och min andra fot är 24,7. Pjäxstorleken är 26,5 , så det betyder ju att de är mycket för stora..

Sulan är en formgjuten sula som är gjord av Team Sportia.

Kramp i fötterna
davids97 sa:
Jag har mätt mina fötter nu och min ena fot är 25,0 och min andra fot är 24,7. Pjäxstorleken är 26,5 , så det betyder ju att de är mycket för stora..

26,5 är en strl för stort. Dock hoppas jag du fick prova en 25.5 när du köpte pjäxorna. Ofta när man säljer pjäxor, vill kunden inte åka på så pass tajta pjäxor, även fast man förklarar nackdelarna med att åka i för stora. Så mycket styrs även i vad du själv sa i butiken när du köpte pjäxorna, tyvärr.

Sen kan det absolut ha varit så att han rekommenderade dig en för stor pjäxa, och är fallet så så skulle jag personligen inte gå tillbaka till butiken.

Kramp i fötterna
mmarcus sa:
davids97 sa:

26,5 är en strl för stort. Dock hoppas jag du fick prova en 25.5 när du köpte pjäxorna. Ofta när man säljer pjäxor, vill kunden inte åka på så pass tajta pjäxor, även fast man förklarar nackdelarna med att åka i för stora. Så mycket styrs även i vad du själv sa i butiken när du köpte pjäxorna, tyvärr.

Sen kan det absolut ha varit så att han rekommenderade dig en för stor pjäxa, och är fallet så så skulle jag personligen inte gå tillbaka till butiken.
Jag har för mig att jag fick prova 26,5 på en gång och att de inte heller sa någonting om att det är dåligt med för stora. Eftersom jag litade på försäljaren, så köpte jag den storleken. Jag ska ändå testa att gå tillbaka till butiken för att kolla om de kan fixa mindre pjäxor istället, eftersom de mätte på mig för stora pjäxor.

Kramp i fötterna
Bara som exempel. Mina fötter är riktigt korta. Den längsta foten är 24.3 cm lång. Jag har haft en 24.5 sko vilket var på tok för stort.
Gick ner till ett par 23or istället, vilken delar skal med 23,5
Om man skulle applicera det det med dig borde du kunna prova ett par 25or. Sedan kommer det näst viktigaste, dvs lästen. Har du en bred fot börja med läst 100. Det måttet stämmer ganska exakt på en stlk 25. Går du upp eller ner från stlk 25 kommer lästmåttet att förändras +/-. Pjäxtillverkarna brukar utgå fr storlek 25-26.
Bli inte orolig om skon sitter onormalt tajt gentemot vad du är van med. Det ska inte göra ont, men ändå sitta tajt.
Prova några olika modeller och känn efter vilken modell som känns bäst.
Om du kör ner foten i en sko du tycker känns bra och du inte ens behöver spänna för att den ska sitta, då är du på rätt spår.
Ta med dig din formgjutna sula. Butiken du går till kan garanterat korta av den och eventuellt slipa om behov finns.
Lycka till.

G

Kramp i fötterna
Undrar fortfarande vad det är för sula, det är skillnad på sulor och sulor. Har du inte tillräckligt med stöd under foten och sedan spänner pjäxan hårt ovanifrån spänner du ner foten och krampen kommer som på beställning.

Kramp i fötterna
Scubamike sa:
Undrar fortfarande vad det är för sula, det är skillnad på sulor och sulor. Har du inte tillräckligt med stöd under foten och sedan spänner pjäxan hårt ovanifrån spänner du ner foten och krampen kommer som på beställning.

Kramp i fötterna
Ok då kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Hade behövt veta märke, typ osv. Bild på ovan och undersidan. Att en sportaffär "gjuter" en sula kan innebära allt mellan himmel och jord och. Går man dock till en ortoped får man som regel alltid bra saker.

Jag tror i första hand problemen beror på sulan men pjäxan du har gör inget bättre.

Kramp i fötterna
Skulle kunna vara en vettig variant från Boot Doc. Är det styv eller mjuk, alltså sjunker den ner under hålfoten eller håller den hålfåten uppe? Verkar iaf vara en bra sula.

Det är bara att ta och fråga ut personalen som säljer pjäxor om de kan hjälpa dig. Kanske kan du få prova några olika par pjäxor om du är vid en backe? En bra pjäxnisse som du köper av skall inte ge sig förrän du kan åka utan problem. Sedan vet jag inte varför men något säger mig att du skulle kunna titta närmare på pjäxor med tre spännen. Typ Nordica Herr Firearrow.

Kramp i fötterna
Jag tycker sulan ser ut exakt om min egen, vilken är gjord av Åke på Verkstan och jag har en aning om att han inte jobbar med dåliga grejer iaf. Sen säger jag väl som Hasse i övrigt; hur den är utformad är ju svårt att svara på :)

Kramp i fötterna
Spelar ingen roll om sulan är helt perfekt, om du har förstora pjäxor, problemet kvarstår. Du kan rädda situationen lite med att lägga en extra sula under innerskon, och på så sätt få pjäxan att bli lite tightare, men det är inget att rekomendera.
Conformable gör bra sulor, så kvalitén på den är det inget att oroa sig för...

Kramp i fötterna
Faktum är att du kan ta med den till dina gamla sulor till dina nya pjäxor om de är sköna, det är bara låta de på butiken du köper nya pjäxor skära slipa till dem så de passar de nya pjäxorna. De ser inte speciellt slitna ut...

Kramp i fötterna
sulan är det nog inget fel på bara ful och o putsad ;)
är du duktig på att åka och gillar att sitta fast kan du till och med prova en 24,5. Många pjäxor idag är "långa" i storleken. men 24,5 är ju också beroende av bredden och höjden på foten, om du har bredare än "normal" foten kan du behöva trycka skalet och det går ju bra inom vissa gränser.
gå till någon som är duktig så ska du se att du får ett par bra pjäxor för dom du har ska du inte åka i som duktig åkare.

lycka till

Kramp i fötterna
Nu har jag förhandlat lite med försäljaren som jag köpt de för stora pjäxorna av och jag fick samma sko, fast i 25,5 , så nu ska jag ta och åka i backen så fort som möjligt (om snön ligger kvar där..).

Nu vet jag också vilket märke det är på sulan, det är en "Sidas, winter custom". Sulan sjunker ner lite grann över hålfoten när jag pressar hårt.

Jag frågade också försäljaren idag om jag inte behöver 24,5 istället för 25,5 t.o.m. men då sa att det behöver jag verkligen inte, så då får vi hoppas på det.

Analkrut sa:
såg nu att du var 15 år så om fötterna inte har växt klart så glöm det jag skrev om 24,5
Jag är 16, nästan 17, så jag tror att mina fötter har växt färdigt, men idag i butiken mätte försäljaren upp mina fötter igen och då var min högra fot nästan 25,0 och min vänstra nästan 25,5 så då är nog 24,5 för litet tror jag.

Kramp i fötterna
Av egen erfarenhet så har jag också haft problem med detta en längre tid. Tills denna säsongen. Mitt problem var att mitt främre fotvalv kolappsade (trycktes neråt när jag spände pjäxorna) Vilket gjorde att det kändes som att foten somnade och jag fick kramp.
Är trogen kund hos Åre skidsport och efter ett tag insåg vi att en liten kudde under sula (pilotsula) gjorde att min fot inte kollapsade mer. Vilket resulterade i perfektion.
Detta kan vara ett alternativ, men även de jag såg där uppe att du kan ha åkt med förstora pjäxor. Var bor du någonstans?

// van der Beek

Kramp i fötterna
vanderbeek sa:
Av egen erfarenhet så har jag också haft problem med detta en längre tid. Tills denna säsongen. Mitt problem var att mitt främre fotvalv kolappsade (trycktes neråt när jag spände pjäxorna) Vilket gjorde att det kändes som att foten somnade och jag fick kramp.
Är trogen kund hos Åre skidsport och efter ett tag insåg vi att en liten kudde under sula (pilotsula) gjorde att min fot inte kollapsade mer. Vilket resulterade i perfektion.
Detta kan vara ett alternativ, men även de jag såg där uppe att du kan ha åkt med förstora pjäxor. Var bor du någonstans?

// van der Beek
Jag ska först försöka att åka med de mindre pjäxorna ett tag nu, men annars kan det vara en bra idé med en sådan sula. Jag bor mellan Hudiksvall och Sundsvall.

Kramp i fötterna
Tjena! Bor du så "nära" Åre, rekommenderar jag dig att ta en dag i Åre och prata med Åre skidsport. Jag upplever dom mycket duktiga på pjäxor.

Testa att plocka ur sulan och lägg i en "vanlig" sula. Gjorde själv de för en dag sedan och min kramp försvann. Lycka till!

Kramp i fötterna
Smyger in en annan pjäxrelaterad fråga här i tråden.
Jag är inne på fjärde inåkningsdagen på mina nya Salomon impact 110 nu. De känns förvånansvärt bra för att vara en ny pjäxa, förutom att de är för korta på vänster fot till den grad att jag fått blånagel nu.
Kommer ytterligare inåkning i pjäxorna forma om dem tillräckligt eller är vänster pjäxa helt enkelt för liten?

Kramp i fötterna

@Lenrik: Ja de är för små.

Vet inte men kanske kan en riktigt duktig pjäxnisse punkttrycka de på längden men inget jag hört talas om.

Är du på plats där du köpte dem så prova en storlek större.

Kramp i fötterna
Lenrik sa:
Jag är inne på fjärde inåkningsdagen på mina nya Salomon impact 110 nu. De känns förvånansvärt bra för att vara en ny pjäxa, förutom att de är för korta på vänster fot till den grad att jag fått blånagel nu.
Kommer ytterligare inåkning i pjäxorna forma om dem tillräckligt eller är vänster pjäxa helt enkelt för liten?
Ligger tån mot innerskon när du flexar pjäxan och står i skidorna?

Annars kan det bero på att foten inte sitter fast tillräckligt bra i pjäxa trots att det är rätt storlek för dig. När du sen åker så glider foten fram och tillbaka vilket gör att tån tar i innerskon och du får en blånagel.

Kramp i fötterna
Duffis sa:
Lenrik sa:
Ligger tån mot innerskon när du flexar pjäxan och står i skidorna?

Annars kan det bero på att foten inte sitter fast tillräckligt bra i pjäxa trots att det är rätt storlek för dig. När du sen åker så glider foten fram och tillbaka vilket gör att tån tar i innerskon och du får en blånagel.
I åkställning så är det precis så att tån inte tar i. Står jag upprätt så känns de dock lite lite små, vilket jag har förstått att de skall göra?
När jag köpte stod det emellan 26,5 och 27,5 men jag blev rekommenderad att köpa 26,5 trots att de kändes för små.
Borde inte pjäxorna formas lite mer så att man slipper mer blånaglar eller är det bara att härda tills nageln lossnar?

Kramp i fötterna
Lenrik sa:
Prova innerskon utan skal för att se hur mycket det trycker då. Jag hade liknande problem men det räckte faktiskt att "trycka ut" innerskon, då det var den som tryckte och inte skalet.

Kramp i fötterna
Always-Sunny sa:
Lenrik sa:
Prova innerskon utan skal för att se hur mycket det trycker då. Jag hade liknande problem men det räckte faktiskt att "trycka ut" innerskon, då det var den som tryckte och inte skalet.
Har faktiskt redan provat att trycka ut dem med värme och tåhätta för att slippa åka in dem så länge, och tyckte att det kändes bra efter det. F-ckade din tånagel upp sig också när du hade problem? Som det är nu kan jag inte åka med den.

Kramp i fötterna
Lenrik sa:
Always-Sunny sa:
Lenrik sa:
Har faktiskt redan provat att trycka ut dem med värme och tåhätta för att slippa åka in dem så länge, och tyckte att det kändes bra efter det. F-ckade din tånagel upp sig också när du hade problem? Som det är nu kan jag inte åka med den.
Jepp! Blånagel på stortån :( Jag tejpade då mina naglar så att de skulle röra sig något mindre, och blev lite bättre.

Kramp i fötterna
Om det inte funkar när du klippt dem, så är det ganska enkelt att trycka pjäxan framåt, gå till en pjäxkunnig så löser de det...

Kramp i fötterna
zerode sa:
Om det inte funkar när du klippt dem, så är det ganska enkelt att trycka pjäxan framåt, gå till en pjäxkunnig så löser de det...
Klippta är dem så problemet ligger inte där. Pjäxan är som sagt inte riktigt inåkt så provar att trycka ut pjäxan om det inte blir bättre efter mer åkning. Tack för tipset!

Kramp i fötterna
Kan vara så enkelt som för stora pjäxor. Har man för stora pjäxor kommer foten glida runt i pjäxan vilket medför att foten undermedvetet kommer försöka parera de rörelser som uppstår. Foten kommer alltså att spänna sig och mjölksyra uppstår -> kramp i foten -> ibland även kalla fötter pga det.

Mina fötter är 27,7 cm och kör själv en pjäxa som är 27,5 och det är inga som helst problem med det. Jag gick själv till mannen på Beli sport i Arninge, Stockholm. Minst sagt kunnig kille som är väldigt hjälpsam och har mycket bra kunskap om de produkter han säljer. Värm därefter pjäxorna för att bätta på passformen lite extra. Har aldrig haft en pjäxa som suttit så bra som denna.

Tillbaka
Topp