Kramp i låret av pjäxorna

Klinty

Medlem
Hej!
Har ett par Nordica Nrgy3 Pro pjäxor som passade bra när jag köpte dem men sen dess har något förändrats (troligen mina vader och fötter). Nu får jag kramp i benmusklerna (bara högerben som är mitt starkaste ben) efter att ha haft pjäxorna en kort stund. Jag har provat justera spännena och det har blivit lite bättre men inte bra. Provade även att höja tårna några mm och det blev något bättre.
Är det något annat jag kan prova för att få det att fungera? Kan det vara vinkeln på skaft eller mellan häl och tå? Går detta att justera?

Åkte senast i ett par hyrpjäxor som fungerade bra, därefter var jag till butik och provade pjäxor men samma problem med dessa efter en stund.

Skulle vara skönt om det går att lösa problemet så jag kan använda pjäxorna igen eftersom dem är sköna att ha på sig bara jag inte får kramp.

Du får alltså kramp i höger lårmuskel efter att bara ha tagit på dig pjäxorna? Inte åkt något och känner inget i vadmuskeln t.ex?

Ja när jag tar på mig pjäxorna och står i dem i "viloläge" så börjar benet krampa/skaka efter en liten stund. Känner inget obehag i foten eller vaden som är i pjäxan utan det går liksom bara upp i benet. Känns mysko och särskilt som att det bara är ena benet.

Har ingen susning om vad det kan bero på men problem är ju till för att lösas så här kommer lite fler frågor så hoppas vi att någon känner igen sig eller får en idé om vad det kan vara.

Händer det även om du låter bli att stänga spännena?
Går det att spänna några av dem utan att du får kramp?
Har du gjutit en sula, köpt en iläggsula eller använder du den medföljande sulan?

Händer det även om du låter bli att stänga spännena?
Nej då fungerar det.

Går det att spänna några av dem utan att du får kramp?
Får inte det eller mindre när jag bara spänner över foten men om jag spänner något av dem över smalbenet så kommer det. Även om jag bara spänner löst.

Har du gjutit en sula, köpt en iläggsula eller använder du den medföljande sulan?
Har ingen gjuten sula utan enbart den som följde med

Vad händer om du står i samma position, lika länge, barfota på ett plant golv?
Det fungerar lika bra som att inte stänga spännena. Inga problem

Får inte det eller mindre när jag bara spänner över foten men om jag spänner något av dem över smalbenet så kommer det. Även om jag bara spänner löst.

Vad händer om du spänner något annat runt smalbenet utan att stå i pjäxan? Typ ett spännband eller liknande.

Har provat med spännband runt benet och då blev det samma sak.
Tror att problemet är löst med hjälp av ert stöd i felsökning och att ha provat andra pjäxor. Efter att ha flyttat spännena som är över smalbenet (skruva och flytta ut) har jag minskat krampen avsevärt. Så när jag nu i helgen provade att åka fungerade det. Kunde ha kvar känseln i fötterna och kontrollera skidorna.
Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp