Kranvatten i alperna (st.anton)

HultEM

Ny medlem
Har sökt lite på forumet angående kranvatten och dylikt... hittar dock inget.

Min fråga är simpel: hur mår magen av att dricka kranvattnet i alperna och mera specifikt st.anton?

mina tidigare erfarenheter säger mig ja och nej.... jag har varit i Chamonix när jag var mindre rätt mycket och där drack vi dricksvattnet och vad jag kan komma ihåg klarade jag mig från magsjuka.

var i Valdisere sportlovet 05 (vecka 7) och blev då väldigt dålig i magen, klarade mig undan kräkningar. men väldigt dålig i magen. detta kan bero på att magsjuka osv. spred sig väldigt, men man vet ju aldrig.

för att summera, generellt sätt kan man dricka vattnet? är det farlight ur hälsorisk? blir man kass i magen den första veckan men utvecklar sedan resistens mot bakterierna?

den senare frågan ställer jag med hänsyn till den ekonomiska fördel det är att kunna dricka kranvattnet.

tacksam för svar!

av ren nyfikenhet, är det en myt att man mår dåligt av alpvatten? när man reser blir man ju oftast avrådd ifrån att dricka det iallafall.

vem avråder från det? om du åker utanför europas härliga klorindränkta källor så - alright. men alperna? nejdu.

Om man handlar sin mat på willy's i ett par veckor, så kan man sedan åka vart som helst i världen utan att reagera konstigt på maten eller vattnet...

Vattnet är bland det sämsta i Europa, mycket tungmetaller och kolerabakterier. man måste ta med sig allt vatten ner som kan tänkas gå åt under säsongen..

Ja jäklar vad min tankbil med vatten kommer att sälja där nere. Dirket impoterat vatten från Schweden...

//H

Finns en stor damm fylld med vatten upppumpat och avsaltat från medelhavet !

Detta eftersom det sjælvklart inte finns någon snø som smælter eller regn som faller øver berg då nederbørd endast faller mkt øver platta områden utan kullar.

MVH
/Gustav

Tillbaka
Topp