Krav på vinterdäck i Schweiz?

Backside

Aktiv medlem
Vi flyger till Frankfurt Hahn i januari och ska hyra bil för att åka vidare till Andermatt. På hyrbilsfirman sade de att det var krav på vinterdäck i Schweiz och att det utgick höga böter om man inte hade det. Givetvis kostar hyrbilen med vinterdäck astronomiskt mycket mer än en bil utan.

Är det någon som har koll på vad som gäller? Någon som kanske t o m blivit tagen av polisen och fått böta?

Tja!

Nej det finns ingen lag som säger att du måste ha vinterdäck på bilen. Däremot är det ibland obligatoriskt med snökedjor över vissa pass. Det vill du dock snarare ha i ren självbevarelsedrift än i din strävan att följa lagen... :)

Kedjor kan du ju isf köpa om det behövs längs vägen. Om jag inte misstar mig så är sista biten till Andermatt rätt brant och kurvig om du kommer norrifrån.

Du kan hitta mer info på:
http://no.myswitzerland.com/en/expl...onal&subcat=Transport in Switzerland&id=28891

/Andreas

Hej!

Du får inte köra med vinterdäck på motorvägen ,alltså dubbade, men med odubbade vinterdäck fungerar. Vet har nämligen dragit ut varenda dubb i 4 däck i tullen in till Schweiz från tyskland!!!!
Småvägar får man använda dubb på. Men som sagt ej på Motorvägen, betalvägarna.

/Magnus

Att tänka på är även att med en hyrbil från utlandet, i ditt fall Tyskland är inte den Schweiziska motorvägsavgiften betald.
Skall du åka om ens en liten bit motorväg kan du få problem om du inte har den lilla klisterlappen som skall sitta på vindrutan.
Samma problem om man landar i Geneve och hyr en bil på Franska sidan av flygplatsen och sen skall använda bilen i Schweiz.

köp ett par snökedjor på ngn mack på vägen så e du safe. Jag antar att du ska flyga med ryan air. kolla hur mkt vikt du får ta med dej på planet. Det brukar inte vara särskilt mycket , kan bli dyrt om skidor ska med.

För ryan air gäller max 15kg, sedan får man pröjsa löjligt dyr övervikt, mina 2kg extra kostade 300:- spänn sist och NEJ det är inget som helst krav på vinterdäck i Schweiz.

Köp motorvägsmärke i tullen, eller på närmsta mack. Samma gäller för snökedjor, säljs på varenda mack utmed motorvägen kostar typ 50CHF alltså 300:-

/Jonas

När vi åkte till Andermatt i vintras snöade det ganska mycket. Då stod dom och kollade att alla hade kedjor på innan man åkte sista biten upp till byn. Så jag tycker också att snökedjor är ett hett tips.

/Emil

Vi åker med Ryan Air och visst är vikten 15 kg. Däremot kan du i princip packa hur mycket som helst, i vårt fall, brädfodralet utan att man säger något om det. Flög samma rutt i mars när vi åkte till Sölden. Då hade vi 3 kg övervikt men det var helt okej om vi packade ner det i brädfodralet.

När det gäller kedjor tänkte vi köpa på Biltema och ta med oss vilket vi såg många göra förra året. Kruxet kan vara att veta vilken storlek det är på däcken på bilen man får. Nu vet jag vilka bilar Europe Car har i sin kategori "Mini bilar" och tänkte ringa bilfirmorna och kolla vilken storlek det är på däcken...

Motorvägsmärket har vi hoppat över alla andra gånger när vi rest genom Schweiz men i och med att vi nu kommer åka enbart (beroende på snötillgången givetvis) i Schweiz kommer vi köpa det.

Tillbaka
Topp