Krävs pjäxor med gåläge för turbindning?

psortti

Aktiv medlem
Hej,
Är på gång och köpa ett par puderskidor (Armada ARV 116 JJ) och är lite i valet och kvalet vad gäller bindning. Antingen får det bli Jester (som jag har på andra skidor) eller en "plattformsbindning" som man kan göra (kortare) toppturer med, typ Marker Duke eller Baron.

Nu till frågan:
Jag vägrar att byta ut mina Strolz-pjäxor eftersom dessa är de endka pjäxor som jag provat som funkar med mina extremt höga fotvalv (så turpjäxor + "tech-binding" är tyvärr inte ett alternativ).
Dessa pjäxor saknar tyvärr gå-läge.
Funkar det att koppla loss hälen och gå uppför (med skinn) med en pjäxa utan gå-läge, eller bör man ha gå-läge för att detta skall funka på ett bra sätt?

Tacksam för tips:)

För kortare turer: Ja, det funkar med pjäxor utan gå-läge.

Det kommer inte funka lika bra som ett par med gå-läge, men visst går det.

Baksidan är att om du turar med kompisar med lättare och mer anpassad utrustning kommer du att få lägga mer energi för varje steg du tar. Om du inte är mer vältränad än dina kompisar kommer du således blir mer trött/svettig eller så får ni anpassa tempot efter ditt.

Fast Strolz har väl kommit med gåläge nu, så bara att investera i ett par nya :)
Obs! Skämt

//Åke

Jag prioriterar nedvägen när jag åker, och har turat drygt 30 dagar senaste året med alpinpjux på strax under 5kg paret, Nordica GPX 110, och mina skidor+bindningar väger in på nästan 8kg. Då brukar jag traska 500-1500 höjdmeter per dag och oftast åka en del lift också, eftersom jag brukar vara i närheten av liftsystem. Det går utmärkt. Visst är det lite tungt, men det är en bra anledning att inte slöa med löpträningen ;)

Går ypperligt att gå turer med att bara släppa spännena på skaften. Eller var det helt omöjligt innan alpinpjäxor med gåläge kom? Vill minnas att både Duke och Baron är betydlig äldre än pjäxor med gåläge.

GoranC sa:
Går ypperligt att gå turer med att bara släppa spännena på skaften. Eller var det helt omöjligt innan alpinpjäxor med gåläge kom? Vill minnas att både Duke och Baron är betydlig äldre än pjäxor med gåläge.
https://www.wildsnow.com/backcountr...ackcountry-skiing/dynafit-tourlite-tech-1993/

"In 1983 Dynafit introduced the classic red Tourlite randonnee AT ski boot. This boot was a fraction of the weight of other backcountry skiing boots, skied as well, was quite warm, and even doubled as a decent winter climbing boot (Colorado’s Gary Neptune climbed Mount Everest in his)."

Ja, den hade gåläge.

Vattendroppe sa:
GoranC sa:
https://www.wildsnow.com/backcountr...ackcountry-skiing/dynafit-tourlite-tech-1993/

"In 1983 Dynafit introduced the classic red Tourlite randonnee AT ski boot. This boot was a fraction of the weight of other backcountry skiing boots, skied as well, was quite warm, and even doubled as a decent winter climbing boot (Colorado’s Gary Neptune climbed Mount Everest in his)."

Ja, den hade gåläge.
Men för den bredare massan och på traditionella nedförsåkningsstövlar kom det först på senare år. Den du visar till har tydligen bestigit Mount Everest, skulle jag inte vilja göra i ett par vanliga pjäxor med gåläge, eller över huvud taget inte. På den höjden kan jag bara tänka mig sitta i ett flygplan.

Senast ändrad:
Ja det går bra och självklart ska du ha gåbindningar. Hänt flera gånger att man behövt gå tillbaka i djup snö och hjälpa någon du skadat sig eller att man behövt knata upp igen en längre sträcka för att lavinläget är annorlunda än man förväntat sig på en viss del av åket.

NEJ!!!
Utan ett par randopjäxor i kolfiber med gå-läge kommer dina fötter att förstöras!!!
Dessutom går det läskigt fort!!! Köp snarast de dyraste touring-pjäxorna du kan hitta så har du åtminstone en viss chans att slippa tillbringa resten av livet i rullstol......

Var nära att råka ut för detta, gick ett par korta turer uppför med mina x-max pistpjäxor, lider nu av en stortåled som är slut och hoppar ur led titt som tätt.

Snödjup

Tillbaka
Topp