Kristi flygare i Norge, var?

Gamlingen

Medlem
Tänkte åka över till Norge i långhelgen med sambon för att inviga varsitt par nya fina feta lagg med randobindningar och stighudar. Jag toppturade lite för många år sen och är en kompetent åkare än, men kondisen är inte direkt på topp nu. Sambon är en försiktigare men skaplig åkare med samma kondis men mindre erfarenhet. Så vi skulle gärna hitta nåt ställe där åtminstone en del av stigningen är liftburen, eller åkningen åtminstone lättillgänglig från bilväg (annars vägrar hon väl nästa gång jag föreslår nåt så korkat:)

Så vart ska vi ta vägen? Stryn verkar inte öppna förrän helgen efter. Orkar man gå upp? Är det nån idé? Eller Juvasshytta? Verkar tamare, finns det mer än den liftservade åkningen? Eller Folgefonna, samma där eller? Eller har ni andra förslag som inte ligger för långt norrut? Vi tar med klätterprylar också, ska vi kombinera alltihop i Romsdal, hinna både lite klippklättring och skidåkning? Hur är snöläget där, ovanför Trollstigen? Och på Romsdalshorn, är det klätterbart? Vi drar från Norrköping onsdag kväll, bor i minibussen, kan köra nonstop och måste vara tillbaka måndag morgon.

Frågor, frågor, frågor...

Man orkar knata upp för strynefjellet. Har själv gjort det när liftarna inte kördes en dag och jag hade ingen höjdarekondis då och ingen erfarenhet heller faktiskt. I Stryn finns massor av olika hiker man kan göra. Finns väldigt mkt möjligheter. Särskitl eftersom du är så pass tidigt ute.

Svarar själv också, det var rätt lugnt här inne nu...
Det börjar luta åt Juvasshytta/Galdhöpiggen. Det är öppet, det finns väg, det finns lift och det verkar finnas berg i närheten också, inte bara en platt glaciärsida. Det är ett par timmar närmare än Fonna, och det ligger nära Romsdal för eventuell klättring. Fonna verkar inte ligga nära nånting va?
Va säjer ni, är jag rätt ute i mina funderingar?

Björn

Juvas är ett alternativ,
skidåkningen är kanske så upphetsande kring liften, men om liftåkning är grejjen så kör på det.
Om du traskar ett tag från liften kommer du till Galdöpiggen och nedåkningen sker där delvis på bree så det funkar nog bra...Åkte där för några år sedan den 17 mai och hade utöver hundratals norrmänn på toppen ett par dm torr nysnö......

Lätttillgängligt är annars att bo i LOM och åka över sognefjellsvägen mot Turtagrö,
Massor att lätttillgängliga sidor att lägga spår i.
Bara att parkera bilen efter vägen och huda på. i allmänhet 500-1000 höjdmeter att helt utan anmarch. Snöläget var helt OK helgen 8-10 maj (även om locals säger att det inte i mannaminne varit så lite snö som iår)

Vidare är vägen från LOM mot stryn full av möjliga lätttillgängliga toppar att bestiga.
Tänker då på sista delen innan tunnlarna mot stryn. Ca 500 höjdmeter direkt utanför bildörren. slutligen är nog vägen mot Geirranger öppen och inbjuder till ännu mer turande direkt från bildörren.

Hoppas att du får en minnesvärd norgeresa!

/ Fredrik

...och på friflyts forum meddelar dom att Stryn kommer att öppna en vecka tidigare än planerat, redan nu på torsdag 21/5!! Det verkar som att vi får det hektiskt om vi ska hinna med allt=) Så vi kanske gör så att vi börjar i Juvass och går en bit där, tar en riktig topptursdag på vägen mot Stryn och avslutar lite lugnare i Stryn (om dom gamla benen är med så länge) ...så har vi fått med allt utom klättringen i Romsdal. Vi får se... vädret kanske vill ha ett ord med i laget också, vi kanske blir stående med ett metspö i regn och dimma om det vill sig illa. Jag får väl återkomma med rapport om hur det gick.

Hörs
Björn

Tillbaka
Topp