Kungsberget eller Romme en lördag?

9simpen

Aktiv medlem
Hej! Jag och några kompisar ska åka över dagen den 10: onde och frågan är Romme eller Kungsberget? Vi åker från Eskilstuna så längre än så orkar vi inte åka över dagen. Hur är Kungsberget på helgen? I Romme är det ju sjukt mycket folk på helger.. Är det samma på Kungsberget?

Jag var i Kungsberget i mellandagarna och då var det i alla fall mitt under dagen nästan fullt på parkeringen. Alla liftar och pister var då inte öppna men jag blev positivt överraskad av den nya 8-stolsliften. Den sväljer mycket folk och går snabbt vilket innebar väldigt korta liftköer, aldrig mer än 5 min.

Kungsberget alla dar i veckan. Bättre park (om man nu är intresserad av sånt). Fler backar (om antalet backar är intressant) plus att om det blir kö i stora sittliften kan man ta släpliften som går en bit bort med som går upp till exakt samma ställe. Stockholmare håller sig borta från släpliftar så gott det går.
Sen är käket katastrof men det är det ju på 95% av svenska skidorter...

Kaskar sa:
Kungsberget alla dar i veckan. Bättre park (om man nu är intresserad av sånt). Fler backar (om antalet backar är intressant) plus att om det blir kö i stora sittliften kan man ta släpliften som går en bit bort med som går upp till exakt samma ställe. Stockholmare håller sig borta från släpliftar så gott det går.
Nu har Romme 31 backar mot Kungsberget 22 backar så du måste sitta på gammal info :)

unsuspected sa:
Kaskar sa:
Nu har Romme 31 backar mot Kungsberget 22 backar så du måste sitta på gammal info :)
Är det sant? De måste ju mulat in barnbackar utta helvette för SÅ många backar tyckte jag mig inte se när jag var där...

De har expanderat satan senaste åren och fler backar kommer det bli. Själv föredrar jag Romme också men det är min åsikt. Kan vara några procent värre åkare i KB men vad gör det när det är packat.

Brukar variera mig. Varför välja synth eller hårdrock när man kan få bägge? Jag tycker kungsberget är bättre för barnfamiljer (mindre risk att bli påkörd - mindre trängsel), för jibb (alltså inte för mig) och det har varit bättre för skogsåkning (men något magiskt har inträffat i Romme). Så Romme är bättre för ganska brant piståkning och numera kanske även för skogsåkning.

Var i Romme nu i helgen och det var kanonbra! Betydligt mer folk på lördagen än på söndagen, men snabba 6-stolsliftar överallt gör att det inte blir köer. Jag och tio-åriga sonen åkte mest i Juniorparken i Calles kurvor och där var det knappt några människor alls. Parken var skoj och väldigt snäll, precis lagom för en feg 44-åring som jag. Gjorde en liten edit som visar parken
(vet inte vem åkaren i blå kläder är).

Senast ändrad:
Chrillee sa:
Var i Romme nu i helgen och det var kanonbra! Betydligt mer folk på lördagen än på söndagen, men snabba 6-stolsliftar överallt gör att det inte blir köer.
Så inte speciellt mycket köer på lördagen? Va där på söndag och då var de visserligen en del folk men inte allt för sega köer.

Åkte mest i Nord Express på lördagen, där blev det aldrig kö, åkte några gånger i Snöberget Express och Solklinten Express också, där var det kanske 5-10min kö, flöt på bra var mitt intryck, enda sega kön var i våffelstugan, hade förbeställt liftkort så behövde inte köa för att köpa dom. Romme var jättebra men kommer pröva Kungsberget nästa gång för att se hur parken är där.

Är det sant? De måste ju mulat in barnbackar utta helvette för SÅ många backar tyckte jag mig inte se när jag var där...
Romme har alltid varit typ dubbelt så stort. Och dessutom 275 m fallhöjd mot KB 200...
Romme är i data som en sälenanläggning, men med bättre pister Colorado style

Tillbaka
Topp