Kurser - Laviner, Glaciär, etc?

bouic

Medlem
Hallå, är det någon som har några bra tips på intressanta kurser nere i alperna i vinter, glaciärkunskap eller dylikt? Någon bra sida som samlar sån information kanske?

Tack på förhand.

I Anton så kan man ringa en snubbe, fråga på vilken sportaffär som helst, som håller i kurser. Det är en helt ok, tar en heldag och då får du en topptur samt en hel drös med bra-att-veta om laviner och riskbedömning. Kostar 50 € har jag för mig.

Sen får man inte glömma av att träna själv!

Jag tänkte få tag på nåt liknande i chamonix till vintern. Blev tillfrågade förra säsongen, kostade 80E, men hade inte tid då.

Varför kan inte jag göra Euro-tecknet, men Lemmel kan? Diskriminering!
Såhär blir det när jag försöker: €

Senast ändrad:
Chrtur,

Vad jag föreställer mig är egentligen en guidad vecka där man turar/klättrar/åker/tältar/vistas på glaciärer, i couloirer, bland klippor, etc.

Att ta riskabla åk en dag går ju alltid att säkra upp genom att hyra en guide. De brukar vara mer än peppade på att göra lite mer än att bara visa puder.

Att styra upp sin egen grupp polare för en mer utförlig resa är ett sånt otroligt logistiskt projekt, därför vore det roligt att hitta en tur som redan är planerad och klar av någon som känner alla lokala hus på vägen där man kan bli bjuden på vin chaud och lite käk.

/k

Tillbaka
Topp