Kvalitet av Sweet hjälmar nuförtiden?

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej! Jag har använt Sweet hjälmar över 20 år nu, visiterat den gamla lilla fabriken i Trysil och mött Göran L. Jag hade tänkt, att jag använder deras hjälmar resten av livet. Vi har i familjen nu 6 olika Sweet hjälmar, men kanske inte längre.

Jag bröt det där occigrip systemet i min forspaddlings hjälm, då jag tog av min näsklämmare. Började titta på litet nogare, och såg, att plasten hade gått så hård, att den bröt även med minsta kontakt. Den är liksom något bräckligt glas. Och, hjälmen är 4 år gammal.

Jag skrev till Sweet Europe och också Finska importören, svaren var nästan likadana: Skit happens. Plasten kan gå sånt för någon orsak, det är helt normalt.

Om plasten har ruttnat slut i 4 år, så, hur mycket kan man lita på hjälmen efter 3 år? Eller borde man byta hjälm efter varje år?

Jag skulle ha varit mycket nöjd, om de hade svarat mig t.ex. att just den där årsmodellen hade mycket sådana problem, men problemet är nu löst. Så kunde jag köpa en ny Sweet hjälm. Men, då de svarar, att sånt kan bara hända då och då, måste jag nu köpa någon annan hjälm. Och jag skriker här nu inte för några slantar av Sweet, eller en ny hjälm. Vi slöser bort så många tusen euro varje år för skidåkning och forspaddling, att det är ju helt det samma, vad en hjälm kostar, om man kunde bara lita på den längre än ett par år!

Har någon annan haft likadana erfarenheter?

Bilagor

• 20220219_104116.jpg
    20220219_104116.jpg
    1.1 MB · Besök: 186
  • 20220219_104026.jpg
    20220219_104026.jpg
    392.9 KB · Besök: 187
Senast ändrad:
Inne på tredje säsongen med min Sweet Switcher för skidåkning. Inte märkt något med plasten, men innerfodret är kass och som att det inte är gjort för att man kan bli varm ibland... Fått limma ihop skikten som släpper från varandra.
Sen tycker jag de är för dyra med tanke på att det är 100% Made in China. 🤮

Läste just sweet protection sidor. De har haft samma problem redan ett par år men tänker inte göra nånting. Men bra business, om man kan sälja en ny 200 euro hjälm för alla varannat år!

Bilagor

• Screenshot_20220306-154942_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220306-154942_Samsung Internet.jpg
    140.3 KB · Besök: 171
Hej! Jag har använt Sweet hjälmar över 20 år nu, visiterat den gamla lilla fabriken i Trysil och mött Göran L. Jag hade tänkt, att jag använder deras hjälmar resten av livet. Vi har i familjen nu 6 olika Sweet hjälmar, men kanske inte längre.

Jag bröt det där occigrip systemet i min forspaddlings hjälm, då jag tog av min näsklämmare. Började titta på litet nogare, och såg, att plasten hade gått så hård, att
...
Har någon annan haft likadana erfarenheter?
imho så är det väldigt mycket högre kvalitet på de gamla hjälmarna som "byggde upp" märket Sweet Protection.
#fwiw #snö

Hade samna problem med min dotters förra Salomon skidhjälm. Såg det inte förrän jag tog ur fodret som jag skulle tvätta.

Senast ändrad:
Har en gammal Trooper som höll hur bra som helst. Dock var konstruktionen usel för det blåste in vid öronen. Jag var tvungen att ha mössa under så fort det var minusgrader. Min nuvarande Smith har aldrig haft det problemet. Dottern har en Sweet-hjälm nu där occigrip också gått av i plasten. Över lag så suger kvaliteten numera och ambitionen att hjälpa till är obefintlig. Vi har mest kläder från Sweet och där tar de inte i småfel med tång. Samtidigt som Norröna, Houdini osv byter dragkedjor och allt möjligt oavsett hur gamla plaggen är och oavsett var de är köpta.

Tillbaka
Topp