Kvalitet (nyare) på Jones Snowboards

ilon

Medlem
Jag har kört med Jones att par säsonger nu, både split och solid.

Min första Ultracraft 15/16 överlevde mer än jag rimligtvis skulle kunna kräva av en bräda, och byttes bara ut för att jag ville ha en (roligare) splitboard.
De två splitboardarna (16/17 och 19/20) har jag dock knäckt, utan att det borde ha skett, enligt både mig (och tillverkaren som bytt bägge).
Jag har även noterat oroväckande sprickbildning i topsheeten på min Flagship solid, som jag inte heller anser vara helt befogat.

Nu till min fundering: Är det fler än jag som upplever att byggkvalité sjunkit avsevärt på senare års modeller?

Lite bilder på hur det sett ut:
IMG_20201030_101919.jpg
IMG_20201030_101929.jpg

IMG_20201030_101934.jpg
IMG_20190203_165035.jpg

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Tror nästan alla jag känner som haft splitboards från Jones varit tvungna att byta pga att de knäckts på exakt den punkten det ser ut att vara i dina bilder. Trodde det skulle vara en såndär grej som var "känd" i splitboardvärlden numera!

ilon

Medlem
Tror nästan alla jag känner som haft splitboards från Jones varit tvungna att byta pga att de knäckts på exakt den punkten det ser ut att vara i dina bilder. Trodde det skulle vara en såndär grej som var "känd" i splitboardvärlden numera!
Det är vad jag också tänkte.. Men det känns lite underligt att de haft samma problem under flera års tid utan att lösa det.
Har de du vet om bytt till annat märke, modell eller exemplar?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Det är vad jag också tänkte.. Men det känns lite underligt att de haft samma problem under flera års tid utan att lösa det.
Har de du vet om bytt till annat märke, modell eller exemplar?
Australiensare hela bunten, så de har inte haft jättestora möjligheter att byta...

obi-klas

Ny medlem
Intressant! Min Ultracraft Split från 18/19 sprack på exakt det där sättet. Jag har blivit lovad en ny på garanti. Men det känns ju inte så kul om felet är så vanligt.

Min gamla Hovercraft från 14/15 hade jag inga problem med. Så det kanske är så att kvaliteten har försämrats.

Bakpakka

Ny medlem
Hejsan,
lite off topic men men handlar iaf om kvaliteten på Jones splitboards. Köpte en Dream catcher innan sommaren & nu när jag monterar bindningar ser jag att den inte är rakt itusågad, vid tip/tail är skärningen rak men sedan är det mer böljande... inte jättetydligt men ser det iaf med blotta ögat. Det känns inte helt optimalt, borde väl vara spikrakt sågat? Hur ser era ut? Det här är min första så har inget att jämföra med?
Tack!

obi-klas

Ny medlem
Hejsan,
lite off topic men men handlar iaf om kvaliteten på Jones splitboards. Köpte en Dream catcher innan sommaren & nu när jag monterar bindningar ser jag att den inte är rakt itusågad, vid tip/tail är skärningen rak men sedan är det mer böljande... inte jättetydligt men ser det iaf med blotta ögat. Det känns inte helt optimalt, borde väl vara spikrakt sågat? Hur ser era ut? Det här är min första så har inget att jämföra med?
Tack!
Ingen fara. Det är meningen att det ska se ut så. Det är tänkt att skapa bättre kantgrepp. Samma princip som Lib Techs magna traction.

Bakpakka

Ny medlem
Ingen fara. Det är meningen att det ska se ut så. Det är tänkt att skapa bättre kantgrepp. Samma princip som Lib Techs magna traction.
Ok, det kan jag köpa, men jag menar inte ytterkanterna av brädan, utan där den är delad på mitten.

Bakpakka

Ny medlem
Kantgrepp är bra skit på båda sidorna av skidan när du turar! :)
Jo, det är jag medveten om, men det ser inte ut på ett sådant sätt som för magna traction, utan ser helt enkelt snedskuret ut, det är mer som en utdragen s-form. Därav frågan ang hur andra vanliga Jones-splitar ser ut. Det borde rimligtvis gå att läsa sig till om en brädas kanter är utformade på ett specifikt sätt för ökad friktion eller dylikt. Jones Dream Catcher har inga sådana specifikationer & varför skulle det endast vara så där brädan delas, men ej på ytterkanterna?

Kaskar

Aktiv medlem
Jo, det är jag medveten om, men det ser inte ut på ett sådant sätt som för magna traction, utan ser helt enkelt snedskuret ut, det är mer som en utdragen s-form. Därav frågan ang hur andra vanliga Jones-splitar ser ut. Det borde rimligtvis gå att läsa sig till om en brädas kanter är utformade på ett specifikt sätt för ökad friktion eller dylikt. Jones Dream Catcher har inga sådana specifikationer & varför skulle det endast vara så där brädan delas, men ej på ytterkanterna?
Egentligen borde ju inte kapningen av brädan spela någon roll. Halvorna borde ju rimligtvis matcha varandra när du sätter ihop dem.
Men det känns ju onekligen lite B att de inte kan göra ett rakt snitt...

suur

Ny medlem
Lite skrämmande, hur har reklamationerna fungerat? köpt via butik här i sverige? Östersund?

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag har Jones Hovercraft, årsmodel 2014 eller 15, den bästa brädan jag har haft. Men, Jones brädorna tillverkades tidigare i Tunisien! Jep, och nuförtiden kanske i Dubai! Nästa brädan jag köper är kanske inte Jones. (även nya Hovercraft är ännu bättre än de gamla). Ja ville veta litet mera, vem som arbetar i Dubai för Jones, och hurudana är arbetsförhållandena där. Jag tror att min nästa bräda är Europeisk, gjord i Österrike eller Schweiz (Nidecker).

Bakpakka

Ny medlem
Det står i beskrivningen att det har Inner and outside melow magnatraction.

Taack!! Då fick jag mitt svar, traction tech kallade visst Jones själva det för... lättare att få svar när man vet vad man ska leta efter!

unsuspected

Aktiv medlem
Jag har Jones Hovercraft, årsmodel 2014 eller 15, den bästa brädan jag har haft. Men, Jones brädorna tillverkades tidigare i Tunisien! Jep, och nuförtiden kanske i Dubai! Nästa brädan jag köper är kanske inte Jones. (även nya Hovercraft är ännu bättre än de gamla). Ja ville veta litet mera, vem som arbetar i Dubai för Jones, och hurudana är arbetsförhållandena där. Jag tror att min nästa bräda är Europeisk, gjord i Österrike eller Schweiz (Nidecker).
Nidecker som äger Jones tillverkar även vissa av sina brädor i Dubai så du får nog välja ett märke som Nidekcker inte äger.

KaitsuH

Aktiv medlem
Nidecker som äger Jones tillverkar även vissa av sina brädor i Dubai så du får nog välja ett märke som Nidekcker inte äger.
Hej!
Är du helt säker på? Jag läste, att Jones, Arbor (!!! fan!) och YES tillverkar sina brädor i Dubai, men inte hittade, att också Nidecker.Jag vill i varje fall köpa en made in Europe bräda. (också made in USA goes)

unsuspected

Aktiv medlem
Nidecker äger både Jones och Yes samt har nog viss tillverkning av sina egna brädor i Dubai. Exakt vilka modeller vet jag inte.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp