Kvick skida för trams off-pist...

Spinner

Ny medlem
Jag har ett par Stöckli Stormrider XL, som jag åker med precis överallt och är toknöjd med, men känner ibland att jag blir sugen på en skida som är lite kvickare när man tramsar i off-pist i raviner och i skogen.
Är precis hemkommen från Kittelfjäll och ägnade mesta tiden i Kållårado, Grovorna, BE, m.fl bäckraviner. Första dagarna var det isigt och ganska knöligt i ravinerna och mina Stormrider kändes aningen sega för uppgiften.

Någon som kan rekommendera en skida för sådana omständigheter? Måste tillägga att laggen måste vara ordentligt styva för att jag ska gilla dem.

Kolla in skiddata basen efter en skida som har kort svängradie tex. Kommer inte på någon styvskida på rak arm som har kort svängradie förrutom B-sqaud PRO 181. Den riktigta alltså.

thom8: Nej men måste jag tycka som han?

//H

ingenting, men det har jag inte sagt heller att jag gör, undrade bara det jag först skrev. men skitsamma.

Håll dig till Stöckli testa deras Lasermodeller.Gå in på Stöcklis hemsida och kolla. Åker själv på Stormrider xl.

Ja, jag ska försöka få tag i ett par Laser och provåka, eller så ska jag kika på något från Völkl. Anledningen till att jag vill ha en styv skida är rätt enkel förresten. Jag är rätt tung och orkar med styva skidor, medan mjuka skidor lätt blir sladdriga...

Spinner sa:
Ja, jag ska försöka få tag i ett par Laser och provåka, eller så ska jag kika på något från Völkl. Anledningen till att jag vill ha en styv skida är rätt enkel förresten. Jag är rätt tung och orkar med styva skidor, medan mjuka skidor lätt blir sladdriga...
Det där med styva skidor... Måste erkänna att jag hade exakt samma uppfattning som dig tills jag fick ett par hendryx på mina fötter. Jag åker bätter och tycker att de är stadigare med ett par lite mjukare skidor än ett par långa hårda spätt. Hur ofta behöver man en skida som är 2m lång och hård som ett spett? Om man har tekninken lovar jag att man åker snabbare bätter och stadigare på ett par mjukare skidor. Av den anledningen att du kan åka den skidan på ett skär och åker du på skär är det alltid stabilare än att åka på sladd.
Så mitt tips är att kolla på ett par hendryx med soft flex och bra sväng.
Enligt mig ska stöckli hålla sig till att göra pist skidor.
Kalle

Förvisso, men hur mycket väger du Kalle Kax?
Jag ligger på drygt 95kg och tro mig - mjuka skidor känns väldigt, väldigt mjuka...

Själv föredrar jag Völkl Sanouk för den här typen av åkning i nyfallen lössnö. Mer lekfull skida finns inte för skogs/ravinåkning. Den är ju supermjuk dock, så den är inte aktuell i ditt fall.

Hårda offpistförhållanden är ju också lite lurigt ur skidvalssynpunkt. Då behöver man egentligen inte någon vidare bredd, men det är ändå lätt att snöa in på breda offpistskidor. Det är lite för tråkigt att välja en smal skida, även om det just i detta fall säkert hade varit ett bättre val iom underlaget. Men som jag ser det är man alltid ute efter att hitta den bästa snön när man åker offpist, så även om bredden inte behövs i den isiga ravinen, så är den bra att ha när man väl hittar den där sänkan med ihopblåst kallsnö. Elan Quad One kanske? Medelstyv till styv, allmänt biffig i bygget, bred och med en förvånande kort radie som hjälper till när det är stökigt. Jag har inte testat den själv, men den kan vara värd en tanke.

jag trivs jätte bra på mina AK enemy både i skog och raviner/couloir, mjuka skidor som e sjukt roliga att åka på

Völkl Gotama funkar kanon, stor o bred skida som ändå är väldigt följsam. Kör själv på ett par Stöckli Scott Schmidt och förstår precis vad du menar med kvickheten osv.

Andra som fungerar utmärkt är: Elan 999, Scott Pure (101mm midjan)

Andreas

Spinner sa:
Jag har ett par Stöckli Stormrider XL, som jag åker med precis överallt och är toknöjd med, men känner ibland att jag blir sugen på en skida som är lite kvickare när man tramsar i off-pist i raviner och i skogen.
Är precis hemkommen från Kittelfjäll och ägnade mesta tiden i Kållårado, Grovorna, BE, m.fl bäckraviner. Första dagarna var det isigt och ganska knöligt i ravinerna och mina Stormrider kändes aningen sega för uppgiften.

Någon som kan rekommendera en skida för sådana omständigheter? Måste tillägga att laggen måste vara ordentligt styva för att jag ska gilla dem.
Öh? Själv kör jag med stormrider xl i sånna lägen;-)

Senast ändrad:
Om du vill ha en skida som du ska "tramsa i skogen" med så antar jag att du är ute efter bra flyt, dvs bredd, och manöverbarhet, dvs en kortare radie och enligt mig ett mjukare flex. Precis som många kommer med förslag till om ovan.

Fast å andra sidan, förhållandena du talar om verkar mer tala för en puckelskida än en fet puderskida... Och då är det inte frågan om kortare radie utan motsatsen, men, flexet är fortfarande lite mjukare.

Hur du än funderar kring radie och bredd så kanske du borde fundera över dina ideal om styvhet om du är ute efter en livligare skida. Det är en svår kombination, styvhet och livlighet...

Jag är alltså ute efter en ganska kort skida (har 184cm stormrider xl nu) med mindre radie och som är snabbare från kant till kant, men som fortfarande är relativt styv och bär skapligt.
Längd ca. 170cm, radie 14-15m ska det väl vara, dvs åt slalomhållet.
Det är inte en puderskida jag vill ha för där funkar mina stormrider bra.

Spinner sa:
Jag är alltså ute efter en ganska kort skida (har 184cm stormrider xl nu) med mindre radie och som är snabbare från kant till kant, men som fortfarande är relativt styv och bär skapligt.
Längd ca. 170cm, radie 14-15m ska det väl vara, dvs åt slalomhållet.
Det är inte en puderskida jag vill ha för där funkar mina stormrider bra.
Jag tror du är helt fel ute där. Du kommer inte att kunna utveckla din åkning i rätt riktning med ett sådant skidval. En skida av den storleken kommer att vara riktigt svåråkt i all form av offpist, förutom riktigt tight sådan i väldigt låg fart möjligen. Det går helt enkelt inte att bygga in en stabilitet som räcker för att klara av ojämn och hård offpist i ett så liten skida. Så fort du släpper iväg det minsta kommer du att ha fördel av en längre och större skida.

Jag får inte ihop din ekvation riktigt. Du säger att Stormridern är för stor och osmidig i vissa lägen för dig. Samtidigt dissar du mjukare och bredare skidor som, bortsett från dina egna uttalanden, borde passa utmärkt för ändamålet. Du säger alltså att en medelmjuk 95mm:are inte räcker till i stabilitet. Sedan föreslår du en 170cm allmountainskida som lösning på problemen? Snacka om helomvändning :)

Egentligen är ju just Stormrider XL ett typexempel på en liten och smidig skida som skulle passa för just det ändåmålet du nämner. Den är mindre, kvickare och mer pistbetonad än en 95-110mm:s allroundfeting om det är stökigt och hårt, men ger ändå viss behållning i lössnö. 184cm och den tämligen beskedliga bredden gör att XL:en är en mycket liten skida för en åkare av din vikt. 170 cm är fruktansvärt kort. Efter att du har lagt till den här informationen tycker jag snarare att det handlar om en teknikfråga än om en utrustningsfråga.

Ska du testa din tes är det väl bara att hyra första bästa allmountainskida i det övre prissegmentet. Jag är övertygad om att du kommer att ompröva dina funderingar efter ett par teståk med ett par sådana miniskidor. (Visst kan dom vara kul i en välpreppad pist i ett par timmar, men det är ju inte det vi diskuterar).

Testa Scott P3.
Har ett par 184cm, 17.5m radie, och de är grymt nice att latcha med i skogen, kanske lite långa men stor kille långa skidor. (själv är jag 196cm och väger 100 på vintern)
Har mina och kör i princip överallt med dem, iof lite begränsade i bana men va faan.
Köp en lite kortare och jag tror du kommer bli nöjd.
Montera dem som ett par pist skidor så känns det inte så avigt i off pisten och i kortsväng.
Twintipen får du bortse ifrån :-)
- anders

Måste hålla med MnO, hela resonemanget känns märkligt.
Vill man ha en skida för offpist, oavsett före bör man ha lite bredd, dvs minst 85 midja.

Men du kanske skulle satsa på tex en Ross Zenith Z9, inte så styv men kort sväng och bredare än en ren pistracer. En Stöckli Laser blir du inte glad på i offpist vare sig den är svensk eller utländsk.

Själv gillar jag mina 4frnt EHP 193 i alla fören. Skulle möjligvis kunna kompletteras med en Völkl Explosive som står på Adrenalin i Lule.

Där satte du huvudet på spiken (men missade ändå poängen). Stormriderna är bra nästan jämt - utom just i "tight off-pist i låg fart"!

Med en radie på 20.4m är Stormrider givetvis ingen liten och kvick skida, om man nu inte är uppvuxen med fetingar, däremot är det den bästa allroundskida jag kan tänka mig utom möjligen RC4 GS-C.
Om jag nu ibland vill ha en skida som är kortare, har mindre radie och är snabbare från kant till kant så är det väl inte så konstigt. Om jag dessutom vill att den ändå ska vara skapligt styv eftersom jag sannolikt väger 15kg mera än genomsnittsåkaren på en sådan skida, så är det väl heller inte så konstigt. Åker man där det är väldigt trångt, knöligt och jäkligt så är det viss finess med att ha just en sådan skida.

Inser förresten att det finns vissa kulturella skillnader mellan freeriders och alpina tävlingsåkare (som också gärna åker off-pist)...

Det jag nu ska leta efter är ungefär en slalomskida i tävlingsklass på ca. 170cm med radie på 13-15m, med något större bredd framtill än en renodlad slalomtävlingsskida har.

MnO sa:
Jag tror du är helt fel ute där. Du kommer inte att kunna utveckla din åkning i rätt riktning med ett sådant skidval. En skida av den storleken kommer att vara riktigt svåråkt i all form av offpist, förutom riktigt tight sådan i väldigt låg fart möjligen. Det går helt enkelt inte att bygga in en stabilitet som räcker för att klara av ojämn och hård offpist i ett så liten skida. Så fort du släpper iväg det minsta kommer du att ha fördel av en längre och större skida.

Jag får inte ihop din ekvation riktigt. Du säger att Stormridern är för stor och osmidig i vissa lägen för dig. Samtidigt dissar du mjukare och bredare skidor som, bortsett från dina egna uttalanden, borde passa utmärkt för ändamålet. Du säger alltså att en medelmjuk 95mm:are inte räcker till i stabilitet. Sedan föreslår du en 170cm allmountainskida som lösning på problemen? Snacka om helomvändning :)

Egentligen är ju just Stormrider XL ett typexempel på en liten och smidig skida som skulle passa för just det ändåmålet du nämner. Den är mindre, kvickare och mer pistbetonad än en 95-110mm:s allroundfeting om det är stökigt och hårt, men ger ändå viss behållning i lössnö. 184cm och den tämligen beskedliga bredden gör att XL:en är en mycket liten skida för en åkare av din vikt. 170 cm är fruktansvärt kort. Efter att du har lagt till den här informationen tycker jag snarare att det handlar om en teknikfråga än om en utrustningsfråga.

Ska du testa din tes är det väl bara att hyra första bästa allmountainskida i det övre prissegmentet. Jag är övertygad om att du kommer att ompröva dina funderingar efter ett par teståk med ett par sådana miniskidor. (Visst kan dom vara kul i en välpreppad pist i ett par timmar, men det är ju inte det vi diskuterar).

Hmmm...

Själv har jag i vinter växlat mellan två par skidor:

- Fischer Watea 194 cm
- Rossignol 9s 165 cm

Rossarna är slalomskidor av butiksracerkaraktär vilket innebär att de är något bredare, något mjukare och mer allround än motsvarande tävlingsskida. De är sanslöst roliga att dra på med i pisten och även om det är i kortsväng de trivs bäst går det bra att dra på i mer storslalomliknande svängar. När pisten blir uppkörd blir de dock ganska jobbiga eftersom den korta, styva och kvicka karaktären göra de lätt "skär ner" i ojämnheterna.

I offpisten är de definitivt ingen höjdare och den korta svängradien i kombination med skidans styvhet ställer bara till problem ... lite som att ta ut en odämpad MTB i tuff skogskörning. Nej ett par SL-skidor är bland det absolut sämsta man kan välja för offpistbruk!

Utanför pisten är Wateorna (134-101-124) att föredra i alla lägen. Trots sin längd känns det betydligt mer lätthanterliga! De är betydligt mer förlåtande (än Rossarna) och sväljer det mesta i sin väg ... som en långslagig fulldämpad MTB!

Men ... om du verkligen är ute efter en lekfull offpistskida för lägre hastigheter föreslår jag att du testar Salomons efterföljare till PocketRocket (har lite dålig koll på årets modeller). PR är (var) en extrem lekfull skida som tack vare sina mjuka ändar svänger på en femöring samtidigt den flyter riktigt bra. I höga hastigheter på hårt underlag är den värdelös ... men det är ju en annan historia.

Du skriver att det finns kulturella skillnader mellan friåkare och alpina tävlingsåkare, förutom det uppenbara att en freerider aldrig skulle dra på ett par kortbyxor utanpå ... tycks det ju även gälla skidvalet. Jag tror det bottnar i att man i tävlingssammanhang kör med korta skidor för snäva svängar och att skidorna blir längre och längre beroende på hur fort och stort man kör. Offpistkörning ställer helt andra krav på skidorna ... ett par långa mjuka skidor kan då upplevas som betydligt lätthanterligare och kvickare än ett par korta styva dito!

/MM

186 cm, 90 kg

PS! Ett par sådan här https://www.freeride.se/review/view.php?id=2848 uppfyller dina krav. Otroligt lätthanterilg och lekfull skida. Tål tungviktare bra, men sviktar lite när det börjar gå fort! Finns i motsvarande modell även i år! DS!

Senast ändrad:
Tyvärr har det inte kommit någon värdig efterträdare till Pocket Rocket när det kommer till
tramsigt utanförskap. Så mitt tips är att tills vidare leta bland gamla raketer, om det går att hitta
inte allt för sönderkörda sådana till det att skidtillverkarna lyckas fixa en trevlig skida för
småoffpisten.

Senast ändrad:
Jag får känslan av att många här rekar just sin egen skida för att den är "bäst i världen", oavsett sammanhanget. Stormrider XL är bland de bästa i världen, men inte helt oavsett sammanhanget.

easyD sa:
Lasse_are sa:
Stöckli DP/Stormrider 201... Med mycket fart!!!!
Älskar Stöckli. Men 201 Dp är inte, och kommer aldrig att bli, snabbsvängd...

Ett tips att testa vore Extrem Patriot. Kanske i 181. Hyfsat flyt samt i sammanhanget kort radie. 17m har jag för mig.

Kul tråd, missade den när den var aktuell...

Nå, Spinner - har du hittat nåt bra?

- - -

Måste använda en strof från ovan med viss modifikation tror jag:
Gillar också stöckli, men 184 Stormrider XL är inte, och kommer aldrig att bli, en stor och trög skida...

- herregud - den är ju jättesmidig och kvick! (Och när blev 20,4 meter ansett som LÅNG radie, det svänger ju utav helvete?? Allt under 30m får väl ändå anses som relativ mycket sväng oder?)

orkade inte läsa igenom alla inlägg, men kom till hasse där han rekommenderade nordica...

kan säga att jag väger 95 kg ca och nordica enforcer (lillebror till blowern), 185 cm lång 98 mm i midjan om jag inte kommer ihåg fel, den fladdrade inte en gång för mig! den var kvick med sin 21m radie*. Sen så är skidan mjuk iofs, men jag e kass på det där med styvhet så jag vet inte om det spelar så stor roll när skidan ändå inte fladdrar?

puss hej!

hade skrivit mm i midjan, menade skärningsradien

Senast ändrad:
"Med en radie på 20.4m är Stormrider givetvis ingen liten och kvick skida" I offpisten så har ju inte direkt svängradien så jättestor betydelse, snarare längden på skidan eller din egen teknik, beroende såklart på underlaget.
Är det hårt och jämnt eller jämnt och en mindre mängd slask kan du ju carva men om det är mjuk och djupt i någon form så har du ju inte så mycket bärighet på kanten.
Däremot så har styvheten mer betydelse i ditt fall, jag tycker faktiskt det låter som om du egentligen vill ha en mjukare skida, men men vad vet jag...

Hasse sa:
Kolla in skiddata basen efter en skida som har kort svängradie tex. Kommer inte på någon styvskida på rak arm som har kort svängradie förrutom B-sqaud PRO 181. Den riktigta alltså.

thom8: Nej men måste jag tycka som han?

//H
HRRRM HRRRM, 191cm om jag får be. Förbaskat fina lagg för övrigt...

Håller med MnO m.fl. här. Testa något stort, och kanske lite mjukare. Men framförallt större!

Nä, jag har inte shoppat skidor ännu. Fullt upp med så mycket annat när nu sommaren dök upp, men nåt ska det väl bli.

Håller i allra högsta grad med dallan, att det egentligen inte är radien som är av betydelse i det här fallet, utan längden. Det jag tänker mig är en relativt kort skida som gör det möjligt att åka träden och "orgeltramp" med ungarna utan att det känns som jag har kanoter på pjäxorna, men samtidigt vill jag som sagt ändå ha en ganska styv skida, för jag tycker verkligt uppriktigt illa om mjuka skidor, såvida jag inte ska surfa i puder med verkligt jättebreda lagg.

Ett par riktigt bra slalomskidor är det som de flesta i min bekantsskapskrets nu rekommenderar och det är också det jag hann testa lite i slutet av säsongen, och var då rätt nöjd med det. Får väl återkomma till vintern när jag hittat mina skidor.

Tycker förresten att det är mäktigt kul med kommentarer om att "bättra på tekniken" ifrån såna som tydligen förutsätter att de är bäst i backen. Vi kanske ses i backen någon gång. Åka Nordal baklänges nästa vår kanske?

Ett par AC4:or i 177 kanske skulle vara något?
Spinner man får faktiskt prata teknik även om man inte är bäst i backen. kanske den större begränsningen som jag själv känner när man utför vissa saker på berget är tekniken än det jag åker på för det mesta, självklart är kombon teknik, utrustning otroligt viktig.
men ingen är perfekt :)

Lycka till med skidvalet.

Du får nog ursäkta, Spinner, men du får ju räkna med lite ifrågasättande av båda det ena och det andra. Du är ju inte alldeles logisk hela tiden om man säger.

SL-carvers?? Ehh? Det är ju kul (och ingår i mitt quiver såklart), men du kan ju för skråen inte hitta NÅT som går sämre i utpisten...

Och sen - om det är SÅ tramsig off pist du avser (, alltså knäcka-runt-bland-småträd-bredvid-släpliften-i-Lindvallen-tramsigt), vad ska du då ha så hiskeligt styva skidor till? Det låter ju som om du letar efter Pocket Rocket 165 eller så. De lär ju funka som du vill.

Jag förstår ingenting. Du har ju redan små smidiga grejer i lätt förvuxen GS-klass (XL). Du kör ju fast med dom för att de är för SMÅ, inte för stora... Varför ska du göra saken ännu värre, och köra fast ännu mer, genom att kitta med ännu mindre grejor? Om du nu vill åt skidor som är smidiga i låg fart, i offpist-terräng, ska du ju i alla fall inte leta efter 1. korta, 2. smala och 3. hårda skidor. Det kommer alltså bli helt snett. Brett, mjukt och möjligen då iaf kort är helt klart det du ska leta efter. Korta Gotama? Tidigare nämnda PR i 165/175? Nåt ur Fischers hylla kanske, typ Atua? Gun LAB kanske, visserligen 188cm @ 101mm men känns ju ändå helt tokigt liten och smidig at få runt.

Trött. Kanske dags att sova.

Tillbaka
Topp