Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
laga delaminerad skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1308261" data-attributes="member: 60010"><p>Man får tänka på att dessa guider handlar om båtlaminering främst där man står och blandar litervis med epoxy och rör med stora slevar eller en blandningsvisp på skruvdragaren. Då är det mycket svårare att säkerställa att du får med allt. Blandar du 10-100 gram i en liten bägare kan du vara väldigt säker på att du lyckats få med allt. Kollar du exempelvis på West systems guide som är en mer generell epoxy så nämner de inte detta steg (<a href="https://www.westsystem.com/app/uploads/2022/10/Swedish.pdf" target="_blank">https://www.westsystem.com/app/uploads/2022/10/Swedish.pdf</a>). Som sagt, det är inte sämre, det kan bara vara lite onödigt för det vi pratar om, att laga skidor.</p><p></p><p>Sen finns det en del andra felaktigheter i vissa av länkarna såsom att epoxy inte härdar om man har för mycket härdare. Det gör den och det går snabbare (går även att köra så vid lite lägre temperaturer även om en snabbare härdare då är att föredra). Dock blir inte resultatet lika starkt eftersom en del av blandningen nu består av härdare som inte bundit sig kemiskt med basen. Däremot för lite härdare kan göra att det inte härdar alls.</p><p></p><p>Skälet till att det inte är lika viktigt med skidor är att du har relativt fördelaktiga förhållanden. Stora limytor, porösa och/eller ytor med grov struktur vilket ger god vidhäftningsförmåga osv. Sen är också konsekvensen oftast att skidan delaminerar igen vilket normalt bara gör den trasig igen. Konsekvensen av att akterspegeln på en båt slits av på havet eller att en cykelram knäcks är större för här är normalt laminatet hela konstruktionen. Fallerar det finns inget annat som kompenserar. Skidan är ju ändå i grunden en planka som har sin egen styrka även utan laminatet även om en sandwichkonstruktion är väsentligt starkare än enbart dess delar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1308261, member: 60010"] Man får tänka på att dessa guider handlar om båtlaminering främst där man står och blandar litervis med epoxy och rör med stora slevar eller en blandningsvisp på skruvdragaren. Då är det mycket svårare att säkerställa att du får med allt. Blandar du 10-100 gram i en liten bägare kan du vara väldigt säker på att du lyckats få med allt. Kollar du exempelvis på West systems guide som är en mer generell epoxy så nämner de inte detta steg ([URL]https://www.westsystem.com/app/uploads/2022/10/Swedish.pdf[/URL]). Som sagt, det är inte sämre, det kan bara vara lite onödigt för det vi pratar om, att laga skidor. Sen finns det en del andra felaktigheter i vissa av länkarna såsom att epoxy inte härdar om man har för mycket härdare. Det gör den och det går snabbare (går även att köra så vid lite lägre temperaturer även om en snabbare härdare då är att föredra). Dock blir inte resultatet lika starkt eftersom en del av blandningen nu består av härdare som inte bundit sig kemiskt med basen. Däremot för lite härdare kan göra att det inte härdar alls. Skälet till att det inte är lika viktigt med skidor är att du har relativt fördelaktiga förhållanden. Stora limytor, porösa och/eller ytor med grov struktur vilket ger god vidhäftningsförmåga osv. Sen är också konsekvensen oftast att skidan delaminerar igen vilket normalt bara gör den trasig igen. Konsekvensen av att akterspegeln på en båt slits av på havet eller att en cykelram knäcks är större för här är normalt laminatet hela konstruktionen. Fallerar det finns inget annat som kompenserar. Skidan är ju ändå i grunden en planka som har sin egen styrka även utan laminatet även om en sandwichkonstruktion är väsentligt starkare än enbart dess delar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
laga delaminerad skida
Tillbaka
Topp