Laga skidor

ErikMarten

Medlem
Laga skidor
Tjeena! Jag tänkte ta mig ann att laga ett par skidor och behöver tips om vilket lim/epoxy som är bäst och vad ni använder er av? ☺️ Det är för att rädda upp en stålkant/belag som börjat släppa lite. Kan vara så att det redan finns en tråd för detta men isf har jag missat det!

Laga skidor
Kolla in den här tråden. Köpte Biltemas Epoxy efter rekommendation från andra här i forumet.
Har nog liknande problem som du själv hade.

Laga skidor
Kolla in den här tråden. Köpte Biltemas Epoxy efter rekommendation från andra här i forumet.

Super! Stort tack för hjälpen! :)

Laga skidor

Tror du att samma epoxy funkar om man inte ska slänga in glasfiber i leken? Eller ska jag köra på någon annan epoxy då kanske? Såg denna på biltema…

Laga skidor
Tror du att samma epoxy funkar om man inte ska slänga in glasfiber i leken? Eller ska jag köra på någon annan epoxy då kanske? Såg denna på biltema…

Oj, jag visste inte att det fanns sånt på Biltema. Det med glasfiber i blandningen var kanske lite hängslen och livrem. Jag har ju inte åkt med skidan än. Men igår när jag gick in och kollade, upplevde jag att stålkanten hade släppt en tiondels mm. Så jag petade in lite mer Epoxy där och klämma igen.

Det faktiska resultatet vet jag ju inte förräns jag åkt med skidan.

Men som det skrevs att verkligen rengöra och slipa metallen där limningen ska vara är viktigt. (Jag drog där med stålborste ganska utförligt och Breakleen som inte lämnar några avlagringar). Men jag slipade aldrig.. Det borde jag ha gjort.

Men om du kör med det där och testar så kan vi jämföra vilken som håller bäst. ;)

Laga skidor

Tyvärr är det där rent skräp för att laga det du vill laga. Det du vill åstadkomma är en inträngning av epoxyn i träet vilket endast sker med Epoxy som har låg molekylärstorlek då denna tränger in i träet likt vatten sugs in. Då får du inte bara en limning som baseras på ytans styrka. Den du länkar till är tjock (jag har testat ;)) Behöver du en limning som också fyller så börjar du med lamineringsepoxy (behöver inte vara för just laminering men dessa är normalt lågmolekylära). När du fått inträngning i träet men epoxyn fortfarande är i gelfasen (se guiden nedan) så blandar du en ny mix med cellulosafiber (inte mikroballonger) och fyller gapet med detta.

Här är ett exempel som jag lagade med denna metod och använde Biltemas lamineringsepoxy + west system 403 filer. Det håller ännu 4 säsonger senare.

https://www.freeride.se/forum/threads/foerslag-pa-atgaerd-foer-lagning-av-skida.105817/

För utförlig info om epoxy och hur man använder det kan jag starkt rekommendera denna guide. Den är applicerbar på all epoxy, inte bara west system.

Laga skidor
Oj, jag visste inte att det fanns sånt på Biltema. Det med glasfiber i blandningen var kanske lite hängslen och livrem. Jag har ju inte åkt med skidan än. Men igår när jag gick in och kollade, upplevde jag att stålkanten hade släppt en tiondels mm. Så jag petade in lite mer Epoxy där och klämma igen.

Det faktiska resultatet vet jag ju inte förräns jag åkt med skidan.

Men som det skrevs att verkligen rengöra och slipa metallen där limningen ska vara är viktigt. (Jag drog där med stålborste ganska utförligt och Breakleen som inte lämnar några avlagringar). Men jag slipade aldrig.. Det borde jag ha gjort.

Men om du kör med det där och testar så kan vi jämföra vilken som håller bäst. ;)
Om du körde med bromsrengöring och stålborstade borde det varit lugnt. Svårt att säga vad som gått fel men troligen något av följande:

- fel blandningsförhållande
- inte full kontakt vid tvingningen
- för kort härdningstid
- för låg temperatur vid härdning

Tillbaka
Topp