Lång freeride-bräda?

nickeluring

Ny medlem
Lång freeride-bräda?
Halloj,

Jag ska investera i en ny bräda och skulle behöva lite hjälp och input.

Jag vill ha en bräda som är bra på:
- att åka fort
- långa carvande svängar
- lössnö
- branta otäcka berg
- pister

Jag bryr mig INTE om:
- parker
- rails
- half pipes
- annat avancerat trixande som jag inte klarar av...

Jag är 190 cm lång, väger 80 kg och har 44-45 i skor.
Jag vill ha en bräda som det går att gippa med, men jag kommer till 90% att åka åt ena hållet. Jag kör med positiv vinkel på bakre foten, alltså ingen duckie.

Jag har tidigare kört på Flow-bindningar och jag gillar att de är så snabba att spänna på/av. Men jag har fått höra av handlare att de inte bjuder på samma stabilitet så jag är öppen för något stabilt förslag. Men de får gärna ha någon smart o smidig lösning och skall passa en freeride-bräda.

Det jag har som enda alternativ för tillfället är en Burton Supermodel 172.

Tacksam för tips.
Mvh,
Nicke

Lång freeride-bräda?
Har en 180 cm Supermodell. Tror du blir nöjd med din 172 om du inte skall ha en längre. Men lyssna med pinn och doughboy. de åker mer än vad jag gör nu för tiden...

//H

Lång freeride-bräda?
Hur gammal är din 180'a?
Nu finns de bara i upp till 172. Enligt Burton's hemsida så är det precis så jag kan ha den med mina 80 kg. Hade den varit längre så hade jag antagligen varit för lätt...
Men jag skulle gärna ha en längre bräda.

Lång freeride-bräda?
Nån bra styv bräda i spannet 167-175 skulle bli bra. Några personliga rekommendationer:

Never Summer, Premier T5, www.neversummer.com
Smokin, A-Team, www.smokinsnowboards.com
Lib-Tech, Skunk Ape, www.lib-tech.com
Lib-Tech, 1986 Snow Mullet
Unity Dominion, www.unitysnowboards.com

Lång freeride-bräda?
Kanon! Tackar för tipsen. Jag skall läsa upp mig på de olika brädorna.
Tack till dig oxå, Hasse.

Har man olika slags bindningar beroende på om man åker freestyle eller freeride?

Lång freeride-bräda?
Min är ett par år gammal då jag slutade åka -03 men kan vara en -03:a

//H

Lång freeride-bräda?
Uppfattat. Jag skall inte stirra mig blind på priset. Får väl jobba nattskift i värsta fall... :)

Jag kikade lite på brädorna du rekommenderade. En del fanns ju i rejäla längder.
Ska kolla lite mer på recensioner och tester innan jag bestämmer mig.

Arbor A Frame verkar vara en grym bräda oxå. Inte helt billig dock, men det verkar ju inte några av de här fina tipsen vara.
Jaja, smakar det så kostar det...

Något tips på bra nätshoppar i Europa? Jag kollade på blå tomaten som Pinn tipsat om, men de hade inte så mycket av förslagen ovan...

Lång freeride-bräda?
Tack för hjälpen allihopa.
Det ser ut som om det blir en Skunk Ape 172 med Flow M11 bindningar för min del.

Är det någon som provat LibTech's pommes frites kanter? Det låter ju bra när de själva beskriver hur de fungerar, men om någon testat så är det guld värt att höra.

Lång freeride-bräda?
Edit: Såg att du valt LibTech, jag hade kommentarer på never summer och unity, men det tar vi en annan gång.

Ride on,

Senast ändrad:
Lång freeride-bräda?
Men om du kan undvara fakie åkningen så vill jag rekomendera en fishtailbräda. Fex Dynastar 4807 som kombinerar mer avslappnat slush och puderflyt med carvingrepp i manchester pister..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp