Lång och bred

• Trådstartare Trådstartare msf
  • Start datum Start datum

msf

Ny medlem
Lång och bred
Tjena

Gammal klassiker ...Vilken Längd och bredd funkar för mig?

Har fått tipset att köra all mountain nu när jag skal köpa nya skidor.

Tittar på både rossis experience 84 och 88.

Jag åker mest i pisten i alperna och behöver en skida som kan fixa lite uppåkt och slush.

Jag är 180 lång och väger ca 105 pannor! ( kanske lite mer )

Jag är inte guds gåva till backen och kan väl kallas medelgod till bra åkare!

Kan tänka mig 88an i 180cm. Skulle det funka?

Några tips?

Lång och bred
Hej!

Med tanke på din vikt tycker jag absolut du ska gå på den bredare varianten, 88 och den längsta varianten på 188 cm. 180 cm fungerar säkert bra den också men eftersom du är fullvuxen finns risken att du tappar märkbart i stabilitet, farttålighet och bärkraft (när det blir mjukt). Nu har jag inte kört varken E84 eller E88 man haft det stora nöjet att pressa ett par E100 i 190 cm. Mycket trevlig skida som tål rejält med fart och kraft.

Annars ... är mitt stående tips när det gäller en friåkningsskida med fokus på pist att ta en titt på Völkl RTM 86 (för din del, 182 cm) som är en grym skida. :-)

/MM

Lång och bred
Tack Strålande!''

Tänker dock att försöken trappa ner lite och hamna på 90-95 pannor framöver!

Är din uppfattning att 180 skulle kunna funka bättre då? Tycker 188 verkar så lång?

Lång och bred
Jag väger själv in på omkring 95 kg och kör nästan alltid på den längsta längd som erbjuds ... jag kanske inte skulle välja ett par Völkl Shiro i 203 cm, men förövrigt.

Skillnaden mellan en kortare och längre skida är förutom det uppenbara även att en längre skida är styvare och hårdare dämpad för att passa en tyngre åkare. I praktiken innebär det att en kortare skida upplevs som mer lekfull och lättkörd men du tappar i stabilitet, farttålighet och bärkraft. Det kan naturligtvis skilja stort mellan olika skidmodeller och allra bäst är att testa just den skida du funderar på, men det är ju inte alltid den möjligheten finns.

De 8 cm längre skida du får om du väljer 188 är omkring 5 cm framför tån och 3 cm bakom, faktiskt inget jag tror du reagerar på, den stora skillnaden är skidans hård- och styvhet, vilket jag tror du behöver med din vikt.

/MM

Tillbaka
Topp