Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lång och bred
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1070990" data-attributes="member: 13863"><p>Jag väger själv in på omkring 95 kg och kör nästan alltid på den längsta längd som erbjuds ... jag kanske inte skulle välja ett par Völkl Shiro i 203 cm, men förövrigt.</p><p></p><p>Skillnaden mellan en kortare och längre skida är förutom det uppenbara även att en längre skida är styvare och hårdare dämpad för att passa en tyngre åkare. I praktiken innebär det att en kortare skida upplevs som mer lekfull och lättkörd men du tappar i stabilitet, farttålighet och bärkraft. Det kan naturligtvis skilja stort mellan olika skidmodeller och allra bäst är att testa just den skida du funderar på, men det är ju inte alltid den möjligheten finns.</p><p></p><p>De 8 cm längre skida du får om du väljer 188 är omkring 5 cm framför tån och 3 cm bakom, faktiskt inget jag tror du reagerar på, den stora skillnaden är skidans hård- och styvhet, vilket jag tror du behöver med din vikt.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1070990, member: 13863"] Jag väger själv in på omkring 95 kg och kör nästan alltid på den längsta längd som erbjuds ... jag kanske inte skulle välja ett par Völkl Shiro i 203 cm, men förövrigt. Skillnaden mellan en kortare och längre skida är förutom det uppenbara även att en längre skida är styvare och hårdare dämpad för att passa en tyngre åkare. I praktiken innebär det att en kortare skida upplevs som mer lekfull och lättkörd men du tappar i stabilitet, farttålighet och bärkraft. Det kan naturligtvis skilja stort mellan olika skidmodeller och allra bäst är att testa just den skida du funderar på, men det är ju inte alltid den möjligheten finns. De 8 cm längre skida du får om du väljer 188 är omkring 5 cm framför tån och 3 cm bakom, faktiskt inget jag tror du reagerar på, den stora skillnaden är skidans hård- och styvhet, vilket jag tror du behöver med din vikt. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Lång och bred
Tillbaka
Topp