Lång ryggsäck

la_grave

Aktiv medlem
Lång ryggsäck
Behöver en ny ryggsäck, typ så här

* ca 35 (rymliga) liter. Rep, hudar, dunjacka mm tar mycket plats.
* förberedd för vätskesystem
* hållare för skidor (gärna två olika sätt)
* yxhållare
* separata fack för spade och sond
* ingång från rygg/baksida
(* kartficka)

Tror det var allt. Återstår bara en punkt:

* LÅNG RYGG!

Fn har jag en DaKine Heli Pro i den långa varianten, som trots det är för kort för mina 195 cm. Jag har i flera år letat en ersättning för denna ryggsäck, utan framgång. Det faller alltid på rygglängden. Vad kan ni föreslå?

Lång ryggsäck
Vattendroppe sa:
Jag föreslår att du går till en välsorterad friluftsbutik och testar en hög ryggsäckar som uppfyller dina krav.
Jag har besökt Add Nature och Friluftsland/Playground under flera år och provat ryggsäckar (borde skrivit detta i originalinlägget), och testat högvis med varianter. Men de har alltid varit för korta. Drar man åt axelremmarna på ett rimligt sätt så kommer ingen vikt på midjebältet.

Lång ryggsäck
Jag är nästan lika lång som du (193 cm) och använder en osprey kode 38 i den största storleken (som rymmer typ 42 liter). Tycker den sitter mycket bra och den uppfyller de krav du tar upp. Har du inte provat den så gör det!

Lång ryggsäck
Tack för era svar, ska se om jag kan prova.

Såg denna etikett på en Evoc-säck, frågan blir ju då vilka som gör säckar i XL?

Lång ryggsäck
Nu har jag testat ett gäng ryggsäckar i L eller M/L, bland annat

Osprey Kode
Osprey Variant
Gregory Alpinisto
Gregory Targhee
Norrøna Lofoten
BD Anthem

mm

och samtliga har varit för korta. Bara att inse att L inte räcker. Har börjat kolla på skandinaviska leverantörer, tycker att typ Haglöfs eller Klättermusen borde ha insett att det finns en grupp möjliga kunder som är längre än 189 cm och som har svårt att hitta tillräckligt långa ryggsäckar. Tyvärr inget napp ännu.

Lång ryggsäck
Jag har kört med Gregory targhee ett tag nu. Den är verkligen awesome. Sitter som en smäck på mig @ 197cm. Har inget aktuellt ryggmått på mig själv dock. Annars så stämmer den ju extremt väl överens med dina krav.

Lång ryggsäck
Stack in huvudet på Add Nature alldeles nyss och pratade med en Svante som gav mig helt ny information: skidryggsäckar är inte avsedda att lägga vikten på höfterna, höftbältet ska bara hålla säcken på plats!! Stämmer verkligen detta? Säckarna är alltså för korta i designen och det finns inget man kan göra åt saken.

Han gav också lite förslag på säckar jag borde prova när de kommer in i höst igen

Osprey Variant
The North Face Patrol
Arcteryx Khamski

Samtliga 35-40 liter.

Han menade att jag behövde en ryggsäck som fungerade för skidor men inte var dedicerad för ändamålet för att hitta någon med tillräckligt lång rygg.

Synpunkter?

Lång ryggsäck
Ja... Det är ju ett sätt att se på saken, smula korkat i min åsikt. Jag tycker fortfarande du borde pröva Gregory Targhee igen med lite vikt i.

Tillbaka
Topp