långa teleskopstavar

marsvinet

Ny medlem
långa teleskopstavar
Hej,
jag ska köpa födelsedagspresent till min sambo (så här mitt i sommaren) och tänkte köpa ett par teleskopstavar för skidåkning. De som jag hittar är bara 145 cm långa, är det någon som vet var man kan få tag i stavar som är längre än så?? Typ 160??

// Maria

långa teleskopstavar
Har för mig bl.a. Leki har några som går till 150 iaf.
Lyckades inte hitta några teleskop som gick upp till 160, hoppas nån annan kan hjälpa.

långa teleskopstavar
145 cm långa teliskopstavar är tillräckligt långt för de allra flestas behov (åtminstone om man är kortare än 2 m). Är man i behov av längre stavar är det antagligen inte teliskop man ska ha!

För normal alpin turåkning och toppturer (fast eller lös häl) behöver du inte längre stavar än så här. Många väljer att köra med normallånga alpina stavar (ej teleskop) eftersom teliskopstavarna har en tendens att förr eller senare börja krångla.

Vad är det som gör att din sambo skulle behöva 160 cm långa teliskopstavar?

/MM

PS! Det heter ju inte Teliskopstavar utan Teleskopstavar ... ;-) DS.

Senast ändrad:
långa teleskopstavar
testade precis att dra ut mina Gipron sherpa2 och de har en stopp markering på 147cm, i den längden känns de mjuka och någon som är så lång att han(/hon?) behöver längre lär ju vara större än lilla jag så de borde kännas rejält mjuka i det fallet. Lite tveksam till så långa stavar alltså, iaf teleskop om de inte är väldigt kraftiga men då kommer de väga ett kilo per par också.

långa teleskopstavar
Hejsan! Jag har själv ett par "kompardell" som jag specialbeställt från "backcountry".
Dom är 120 till ca 160-170 långa. Jag använder dom väldigt mycket för både längdtur och topptur. Dom funkar otroligt bra! enda saken är att trugorna är av läder och expanderar lite, så jag har knackat av den och satt på plasttrugor istället!
Väldigt nöjd med dom men jag är inte helt, helt säker på om dom finns med i sortimentet, kolla vettja!

Backcountry equipment AB

TELEFON:
0322 - 66 02 50
FAX:
0322 - 66 02 51

långa teleskopstavar
http://www.komperdell.com finns det två modeller av stavar i serien "Nordic Adventure" som går upp till 155 cm. Något längre i teleskopmodell hittar jag inte hos Komperdell. De tycks vara utformade för turåkning av nordisk karaktär.

- Chilkoot Trail BC
- BC Ultralite Titanal II

/MM

Tillbaka
Topp