Längd och montering av bindning, Hellbent 2011

Hallå

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp med Hellbent 2011.

Jag är 183 cm lång och väger ca 75 kg. Jag är osäker på vilken längd jag ska ha på skidan och hur jag ska montera bindningen. Jag planerar att ha en Marker Duke bindning på skidan för att kunna göra små turer för att nå the good stuff men var bör jag montera den? Core centre eller traditionellt eller något där emellan?

När det kommer till längden så är 169 uteslutet, så det står mellan 179 och 189 cm. Men hur mycket flyt och kvickhet tappar jag på respektive skida och med tanke på min egen längd och vikt, vilken vore lämpligast?

Min åkning är ganska basic, lite dropps och hopp osv. Men jag vill ha en kvick skida endå. om planerna går rätt till så ska de åkas i Alta under tre månaders tid.

hoppas ni fick ut något av det där och att ni kan hjälpa mig!
Cheers!

Jag skulle först och främst inte köpa en Duke, jag vet inte iofs inte hur hårt du kör, men jag kör på ganska ordentligt och för mig räcker det gott med en Baron och vägde 85kg i vintras, att den tål mindre är ju så klart sant efter som den är plastigare men min håller och jag är otroligt nöjd med den. Sen på längden skulle jag ta 189 utan tvekan, eftersom jag antar att du tänkt åka puder också. Sen kan du montera fram bindningen 1-5cm och få den lite lekfullare i hopp osv utan att förlora allt för mycket egenskaper i övrigt med skidan:)!

MVH

Tror det blir svårt att få några riktigt bra svar då skidan är omgjord till i år. Föregående år verkar det som att ganska nära mitten har vart mer populärt än en traditionell montering.

Har även fått för mig att längderna stämmer bättre med verkligheten i år (förmodligen läst det någonstans men de kändes kortare när jag var och klämde på dem, var dock inte helt nykter, så jag vet inte 100% om det är så).
Vilka skidor/längder har du kört innan på? Vad tyckte du om dem?

Jarle sa:
Tror det blir svårt att få några riktigt bra svar då skidan är omgjord till i år. Föregående år verkar det som att ganska nära mitten har vart mer populärt än en traditionell montering.

Har även fått för mig att längderna stämmer bättre med verkligheten i år (förmodligen läst det någonstans men de kändes kortare när jag var och klämde på dem, var dock inte helt nykter, så jag vet inte 100% om det är så).
Jo du..jag kan bekræfta att de mæter på ett annat sætt æn førr. Gjorde denna upptæckt på Råå Sport i nyktert tillstånd :)

Jarle sa:

Ifall de är samma längd som de är på papper är ju en 189 ett självklart val.
Någon som kan bekräfta det med längden?

Just nu har jag ett par K2 obsethed 179 som jag använder som allround skida och är jättenöjd med. Men med tanke på säsongen och snörykterna i Alta så kände jag att jag ville ha något större. De är för övrigt monterade 3 cm länge fram än traditionellt, mest för att ha lite kvickare pistegenskap.

Men att core center montera på en 189 borde ju fortfarande ge mig sjysst med flyt och kvickhet om jag inte är helt ut och cyklar?

funderar på att beställa från skidbutiken dessutom, någon som har erfarenhet om deras montering och om man kan välja att montera dem t.ex 2 cm från core center?

tack så mycket!

Jag tror du får schysst flyt vilken längd och monteringspunkt du än väljer. De är trots allt rätt breda och har rätt mycket rocker. K2's åkare ska enligt rykten mer eller mindre kört på mittmonterat hela bunten på den förra modellen som är 1 cm smalare. Kolla på TGR vad det gäller den förra variantens montering, kanske ger en fingervisning på vad som funkar på den nya, iaf vad det gäller att störa rockerkurvan.

Om du gillade längden på din seth (tog större som bredare) kanske 179 HB är the way to go? Vill du ha längre så finns det ju bara ett alternativ. Den nyktra Per har något att säga om längderna i stil med "De mäter som alla andra nu"? Eller är de fortfarande lite längre än angivet?

Hellbent 189 är längre än Bibby Pro 190 och Bibby 190 när man mäter den stående mot en vägg.... Och som sagt det är nog inte så många på denna sidan som har kört de nya Hellbenten...

alright, detta börjar ju få sina svar!

ni som provat förra årets modell, Hur är det med flexen på skidan då? är den tokmjuk eller är den någolunda stabil? föregångarna har ju varit ganska så mjuka men det är kanske det som ger dem deras charm?

Men om man nu skulle ha en annan typ av skida? asså som motsvarar hellbenten någolunda?

Några förslag i så fall?

Victor_BB sa:
Men om man nu skulle ha en annan typ av skida? asså som motsvarar hellbenten någolunda?

Några förslag i så fall?
En handfull skidor som har samma tänkta användningsområde som hellbenten
Line EP pro (tykte jag var ganska jämnstyv med HB i år men jag var som sagt inte nykter)
Moment Night Train
NoCopy Leopard
Völkl Chopstick

sök runt lite i skiddatabasen, den nya sökfunktionen är helt fenomenal.

Årets HB (10/11) tyckte jag kändes mer dämpad i flexet snarare än förra årets väldigt mjuka och fladdriga flex.

Senast ändrad:
okok.
Jag har kollat lite på Chopstick men den finns bara i så "kort" längd, eller det kanske räcker?

hur är det när det kommer till "pop" med rockern? Finns det någon skida som har det i tailen?

Åkte på årets modell förra säsongen och har innan dess åkt på tidigare modeller och kan väl berätta följande:

Den har breddats, och den har styvats till; det innebär dock inte att den fortfarande inte är mjuk, det är den, men skillnaden är definitivt märkbar. Förändringarna är till det bättre, det vill jag lova.

Vad gäller längden så är årets modell kortare än tidigare årsmodeller trots att angiven längd är det samma.

Jag är själv 177 och väger in på knappa 70 kg och åker på 179an. Monteringspunkt kan jag inte minnas och jag har inte skidorna här, men närmre mitten än bakåt kan jag väl säga i alla fall. Ju mer snurr desto längre fram, annars ett litet snäpp bak.

Sen hade jag aldrig, aldrig, aldrig någonsin monterat en Duke på dem.

Om det finns specifika frågor så ställ dem gärna så ska jag försöka svara. Må gott!

NJohansson sa:
Vad gäller längden så är årets modell kortare än tidigare årsmodeller trots att angiven längd är det samma.
Ja säker en cm kortare än förra året. 189 var 4 cm längre än 190 cm alltså 194 cm ;)

Senast ändrad:
Jag mätte de mot ett par Bibby 190 cm som jag har mätt och vet att de är 190 cm och Hellbenten var ca 4 cm längre...

Jag föll mest för förklaringen "189 var 4 cm längre än 190 cm alltså 194 cm" :) Förstår dock vad du menar!
Men fan, vill minnas att skillnaden mot tidigare år snarare är ett par cm än en och att måtten nu är hyffsat nära verkligheten, men har å andra sidan aldrig mätt annat än med ögonmåttet.

Senast ändrad:
NJohansson sa:
hur menar du? asså att de påverkar skidan p.g.a att man kommer upp högre eller för att bindningen är tung? Teoretiskt sätt fungerar ju en Baron också och där tjänar man ju några gram.

Victor_BB sa:
NJohansson sa:
hur menar du? asså att de påverkar skidan p.g.a att man kommer upp högre eller för att bindningen är tung? Teoretiskt sätt fungerar ju en Baron också och där tjänar man ju några gram.
Jag är av samma åsikt...
1. Man köper en turbindning för att kunna tura. Vill man tura, finns det många skidor som är mycket vettigare än Hellbent. Skidorna är sjukt breda och sjukt tunga!
2. Hellbent har ett ganska klart användningsområde: Man ska kunna hiva iväg stora trick utför stora klippor och gärna landa baklänges... Inte riktigt användningsområdet för Duke...
3. Duken kommer inte hålla länge om du använder Hellbenten som den är tänkt att användas.

Carled sa:
Victor_BB sa:
NJohansson sa:
Jag är av samma åsikt...
1. Man köper en turbindning för att kunna tura. Vill man tura, finns det många skidor som är mycket vettigare än Hellbent. Skidorna är sjukt breda och sjukt tunga!
2. Hellbent har ett ganska klart användningsområde: Man ska kunna hiva iväg stora trick utför stora klippor och gärna landa baklänges... Inte riktigt användningsområdet för Duke...
3. Duken kommer inte hålla länge om du använder Hellbenten som den är tänkt att användas.
jo men vadå? nu när skidan till och med kommer med en pre-cut stighud borde det ju finnas en liten tanke av att man ska kunna göra småturer för att nå lite mer orörd snö? Det är ju sant det ni säger, skidan är ju inte gjorde för att tura med men samtidigt är chansen att jag slänger ut ett helt insain trick ut för en klippa är inte så stor, så de borde ju hålla.

vilken bindning är det i så fall som gäller då?

But I'm just saying, det borde ju finnas en tanke av att man ska kunna tura lite.

Jag tror nog inte att det är några problem med en Duke på HB.

Jag hade iofs hellre haft trekkers men alla tycker ju olika

Bara för att det finns ett vred på ratten i din Ferrari med "snö-settings" betyder väl inte det att bilen är en snöskoter?!

Fästet är en utveckling av nitarna som de haft några år nu, det är ingen ytterligare kostnad att slänga på det nya fästet även på Hellbent. Det är snarare dyrare att designa något annat till den. Att kunna sälja egna hudar är även det en ren ekonomisk historia... Bättre att ta förtjänsten själv än att ge bort till BD eller G3!

Men visst, det kan vara schysst att kunna huda bort från liften för att få bättre åk än alla andra, men Hellbent är verkligen inte en vettig skida isf. Det är en stor, tung och bred skida som borde generera ganska så stora krafter. Jag hade främst velat ha en Jester Schizo eller kanske ett par STH16, just för att kunna slänga lite trick och fulåka lite...

Om du vill kunna huda, kolla på liknande skidor som är lite lättare. K2 har ju aldrig gjort någon lätt skida för hård åkning, de gör ju knappt lätta skidor för lätt åkning...

Det känns som att Moment, 4frnt och kanske Atomic kan ha några alternativ...

Äh, man kan ju välja en skida för dess åkegenskaper och sedan ta smällen med att det är tyngre att huda

Victor_BB sa:
Jarle sa:

hörredudu sånna dära trekkers verkar vara något ju! har du någon erfarenhet av sånna? fungerar de bra?
Hade dukes först, bytte efter en säsong till trekkers, turade hela vintern på night trains, sth16+trekkers. Visst kan de gå sönder, turar halvtaskigt och tar plats i ryggan men du får alltid ha dina pålitliga alpinbindningar på vägen ner. Bara man tightar till skruvarna efter varje dag man vart ute på dem är det rätt lugnt. Jag bytte ut skruvarna som går in i plasten mot träskruv, grövre gängor, det höll mycket bättre. De är riktigt urusla på hårt underlag och skrå dock men jag turar å andra sidan inte för skräpsnö heller. Skulle det vara hårt kan man ju alltid bootpacka också.

Det är helt en fråga om vad man prioriterar

Jarle sa:
Victor_BB sa:
NJohansson sa:

Hade också hellre rekomenderat Trekkers (förutsatt att du inte ska tura allt för långt, allt för ofta, eller allt för krävande, för då finns bättre alternativ både bindnings- och skidmässigt).
Sen har ju Jarle rätt i att alla tycker olika.. Och skulle du nu satsa på ett par Dukes och sen upptäcka att du inte gillar det så är det inte värre än att du skruvar av dem, säljer dem och sätter dit en annan binding. Livet är fullt av möjligheter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp