Längd på bindningen

Patrik_O

Ny medlem
Längd på bindningen
Jag har blivit lite fundersam över hur lång man skall göra bindningen.

Skall hälen på pjäxan precis vara emot bakänden på bindningen, eller skall det vara ett lite mellanrum? (Jag menar innan man trycker ner pjäxan så att den sitter fast.)

För som det är nu så kan man efter att man tryckt av sig bindingen knappt få loss pjäxan från skidan, man kan skaka foten rättså mycket innan skidan lossnar. Kan detta bero på att bindningen är lite snålt justerad. Men om man gör den större, finns det risk att den påverkas negativt?

Längd på bindningen
Om pjäxan sitter fast när du har tryckt loss bindningen är den helt säkert ett eller två steg för kort inställd. Ställ in bakdelen så att pjäxan går emot och trycker bakdelen ytterst lite bakåt precis innan underkanten på sulan går emot botten på bakdelen. Du ska inte kunna röra skon i sidled när skon sitter i bindningen i viloläget innan du trycker ner foten.

Det är bättre att ha något för kort avstånd än för långt. Hellre att skidan sitter krav lite extra hårt än att den tjuvsläpper.

Längd på bindningen
Alla bindnigar har en sk förspnning & den ska spännas åt på olika sätt för olika bindningar för att bindningen ska funka som den ska, har du bindnigen för tajt så sitter den bättre men det kan bli farligare. Snacka med nån som vet hur förspänningen ska ställas in på just din bindning & om du har ställt bindningen tajt för att du är rädd att den ska lösa ut förelår jag att du skruvar upp vikten en bit istället.

Längd på bindningen
Jag har som sagt kollat lite på det men får inget vettigt ut avdet, flyttar jag bak hälen ett steg bak blir glappet för stort.

Jag borde kanske lossa på utlösnings skruven lite, för som det är nu går det omöjligt att komma ur bindningen där bak.

senast ändrad: 2002-12-06 20:04:31

Längd på bindningen
Det låter väldigt konstigt det där. Vad är det för bindning? Inte kan det vara så att ett hack bak påverkar så mkt? Testa att trycka i skon och knacka med den andra foten på den fastsittande pjäxans häl från sidan. Rör den sig inte i sidled när du knackar hyffsat bestämt är det lungt. Fjäderspänningen påverkar bär det gäller avståndet mellan bak- och framdel. Det enda som blir lättare är i kraften som krävs för att trycka ner utlösningsarmen.

Längd på bindningen
Jag skall testa det, men det kanske inte går. Bindingen är en Tyrolia SLD 11, den har diagonal utlösning i hälen, det kan bli så att man sparkar loss den istället.

Men det låter vettigt med att om det inte glappar när den är nere så borde förspänningen vara okej.

Längd på bindningen
Ähh, nu skiter jag i att spekulera mer! Jag får väl vänta tills jag står i baken med dem.

Men om någon har något kul att säga så skriv!

Tillbaka
Topp