Längd på Burton Custom

demkc

Ny medlem
Längd på Burton Custom
Tjenare!

Är i Kanada och har hittat en bra deal på en Burton Custom bräda. Jag åker rätt blandat - puder, hoppar, leker lite i pisten, "vanlig" piståkning är inget jag prioriterar även om det givetvis sker - och har fattat att Customen är en bra allroundbräda. Jag åker ett par veckor om året men har inte ekonomin att köpa flera brädor så en allroundbräda känns motiverat. Några kommentarer på det eller förslag på andra brädor?

Hur styv är Customen och vad har ni att säga om wide kontra icke-wide?

Så kommer den obligatoriska frågan om längd. Jag är 183 cm lång, väger 75 kg, har 41,5 i skostorlek och ett par Cartel medium att sätta på brädan. Hur lång bräda tror ni, 162?

Tacksam för hjälp!

Längd på Burton Custom
Du behöver inte ha wide.

Custom är en klockren allround bräda, den brädan jag skulle tagit efter lib tech trs.

162 lång blir kanon för dig! Jag är på 186 och åker på 162 men skulle nog kunnat tagit 2-3 cm till. om du prioriterar park ta bort 4 cm, om du åker mycket pist/puder och bara skuttar och leker lite här och där var kvar vid 162. 2-4 cm hit och dit gör inte så mycket!

Custom är inte så styv, men fullt tillräckligt.

Köp!

Längd på Burton Custom
Håller med Nosskire till fullo. Ta normal-widen och 162:an. Den kommer funka fin-fint för dej.

Kanada, jag längtar tillbaka,

Ride on,

Längd på Burton Custom
Tack för svaren, kommer slå till nu i dagarna.

Vad är skillnaden rent åkmässigt på wide och icke-wide? för- och nackdelar? Jag kör på en Allian Pro Series wide nu och har varit nöjd med den så det är därför jag frågar

Längd på Burton Custom
Den stora nackdelen, den blir sjuuukt långsam när man är van vid normal. Att gå från kant till kant tar tid och den blir inte lika "rapp".

Fördelen, bättre flyt i puder

Men du har så små tassar så du ska inte ens överväga en wide, jag har 45 i skostorlek och åker på normal breda custom 162. Har även en baron es 164 som är wide samt en lib tech trs som är mittemellan. Helt klart custom som är smidigast och överallt förutom i offpisten och lite mjuk pist är det gött :) Dock slår jag i tårna ibland... men dock inte ofta.

Längd på Burton Custom
Om man är nybörjare, 182cm, 82kg och funderar på en custom med längd 155 för bra pris, vad säger ni då? :)

Längd på Burton Custom
Att det ska vara ett bra pris. Vad för pris...?

Beror som vanligt vad du ska ha den till.. Om det är framförallt pist och offpist skulle jag velat ha 4-5 cm till.

Säger som jag brukar... det ska vara j*vligt bra pris om det är värt att köpa nytt nuförtiden! Jag har bl.a en Custom 160.5 och en Unity Pride 159 till salu. Den senare kommer passa dig klart bättre om du söker en allround bräda för den kommer klara av att hålla dina 82 kg bättre (Lite kolfiber i den ;)). Custom'en kommer vika sig tidigare och kännas ostabil vid vissa situationer. Dock så är Custom fortfarande är bra bräda! men det finns bättre..

Skicka mig ett pm om vad för grejor du tänker köpa, och till vilket pris, så ska jag ge dig en bättre deal!

Senast ändrad:
Längd på Burton Custom
Hej
Angående Leffos fråga nyligen: Den är påtagligt för kort för dej.

Ride on,

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp