Längd på Offpist/Allmountain skida, Völkl Gotama

Bjerveland

Medlem
Hej, jag skulle behöva lite råd när det gäller längd på Völkl Gotama, behöver inte tips på någon annan skida lr så utan jag har bestämt mig för att köpa den men vet inte vilken längd jag ska ha....

Vikt: 83 kg
Längd: 188 cm

Jag skulle klassa mig själv som en ganska aggressiv åkare som gillar att åka fort och stå på. Men samtidigt så gillar jag att hoppa/droppa göra lite volter och snurrar o sådant.

Vilken Längd?

186 eller 194?

Tror ni 194 cm blir klumpigt om man tex vill leka i skogen, eller kanske köra kortsvängar i pisten?

:)

Det var nog den mest motsägelsefulla och korkade frågeställning jag läst nån gång.
Så svaret blir ju naturligtvis..

Vad tror du själv?

194 alla dagar. Men ska du leka skulle jag kanske titta på andra märken.

Jadu 194 cm skida med skärningsradie på 30 meter ÄR "klumpigt" om det ska kortsvängas i pist däremot ger den dig en stabil plattform att köra "stort" med. Men precis som
@jung tror jag du ska titta på någon annan skida om du vill leka i skogen , göra lite volter och snurra och sånt ...

/MM

@Bjerveland
Har du testat och gillar den är det väl helt OK. Nu har jag inte 100 koll på Gotama men generellt är en längre skida styvare och med större skärningsradie för att passa en tyngre eller mer "aktiv" åkare. Prioriterar du hög fart och stabilitet ska du gå på 194 cm men prioriterar du lekfullhet och kvickhet är den kortare 186 cm troligtvis ett bättre val. Men då tappar du i bärighet och stabilitet ... Vilken längd av Gotaman har du testat?

/MM

Testade 186 cm men var lite kortare och lättare då, men tycker fortfarande att de är ett svårt val.:)

Bjerveland sa:
Testade 186 cm men var lite kortare och lättare då, men tycker fortfarande att de är ett svårt val.:)
Jag är imponerad över lugnet och ödmjukheten i ditt svar trots kommentarer som

ABadHabit sa:
Det var nog den mest motsägelsefulla och korkade frågeställning jag läst nån gång.
Så svaret blir ju naturligtvis..

Vad tror du själv?
Jag tror att du redan är medveten om att du kommer att göra avkall på något, den perfekta skidan för alla förhållanden finns inte.
Kanske bör du reflektera kring framtida inköp. Kommer du att komplettera med ett annat par inom ett några år? Om du tror att du skaffar ett par feta puderplank, överväg en kortare gotama. Om du funderar på parkskidor också, välj den längre gotaman.

Senast ändrad:
Hm, 194 är mycket skida om du vill kunna hoppa och leka lite också. Vi är lika långa och du är ca 4-5 kilo tyngre än jag. Spontant skulle jag aldrig köra 194 skidor, annat än om jag ville ha några riktiga lok för att åka fort på stora ytor med. Spontant känns det också som att tillverkarna biffar till sina modeller som ligger över 190cm, just av den anledningen så jag tror att känslan kommer att vara lite annorlunda på en 194 gentemot de du testat. Hade det funnits en 190 hade jag dock helst tagit den, så frågan är ju om det är rätt modell ändå? ;)

Körde Gotama 178 under ca en vecka för något år sen, ska du köra tätare skog så är det rena drömmen. Nu beror det säkert på vad man är van med, men det räckte att bara titta lite åt sidan så svängde dom. Tyckte man kunde köra på rätt hårt i pisten om man gick snabbt från kant till kant hela tiden, för gled man runt i bästa "turiståkning style" var det lika stabilt som att ha fötterna i två ICA plastkassar. Skulle lätt gå på 186, är helt klart en grym skida.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp