Längd på rep

PeAC

Ny medlem
Längd på rep
tänkte börja skidbestiga lite brantare nu i vinter och jag har ett ROCA Free 10.5 impregnerat rep i två längder; 28m resp 31,5m (pajade på mitten så jag var tvungen att kapa).

min fråga är då hur långt rep man klarar sig på? är det värt att kapa mina fina repstumpar eller ska jag köpa nytt statiskt rep istället för mitt dynamiska?

fira hängdrivor är väl det som jag vill göra mest samt på uppvägen kanske ha en till livlina förutom hjälmen.

sele o allt annat har jag redan så det är bara repet jag undrar över.

Längd på rep
Mitt förslag är att köpa ett statiskt rep i 30 meters längd, ca 8 mm. Blir mindre än att släpa runt på ett klätterrep. Ska du utomlands o åka så kan man göra riktiga kap, köpte mitt rep för 30 euro. Lycka till

Längd på rep
Lite tjockt men att använda en att de repändarna som du har tycker jag verkar vettigast, slippa köpa nytt och känna att man kan ha det gamla till något annat

Längd på rep
Köp ett randorep på 8mm. Som nämnt 30-40 Euro.
Kan väl inte vara bra med statiskt om du ska göra ngt annat än fira. Statiskt är mest för grottkrypning.
Men ett 8mm gör väsentlig skillnad på vikt i relation till ditt Roca Free.

Längd på rep
Halloj. Rep. det du skall tänka på vad ska du använda repet till? ska du ha det för att fira med? eller för kamraträddning på glaciär? inknutnig på glaciär? eller för något annat.

Som sagt rando rep är bra. det är ett rep som är 6-8 mm tjockt, statiskt. det finns i flera längder. dom vanligaste 20-30 m men ska du ha det till kamraträddning så skulle jag rekomenderar 40-60 m. Och statiskt är bra om du ska ha det till kamraträddning. för är det dynamiskt så blir det ennu mer friktion och det gungar när du ska dra mm dvs inte bra. Sen om du ska ha det som ett firnings rep så tycker jag att 50-60 meter är bra Så jag tycker att du ska köpa ett rando rep på ca 50 m. Sen om du ska ner till alperna så köp där nere. hoppas att det ordnar sig.

MVH Lasse Collin

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp