Längd på skidor 7 och 12 år

brommabobban

Ny medlem
Vilken längd på skidor (twintip, pist skida) ska ska man ha till en tjej som har längden 130 cm och är 7 år och åker på skär. Samt en kille som är 12 år och 152 cm åker medel bra. De vill ha twintip är det ok att köpa ett paket på Intersport för 1500:- skidor, bindning och pjäxor. Jag vill inte köpa för korta. På Intersport rekommenderar de 115 cm till sjuåringen och 130 till 12 åringen vad gäller????

Hmm, precis samma ålder på dina barn som mina var förra vintern.
Då åkte dottern (7år) på 128cm och sonen (12år) på 153cm..
Så jag skulle nog gått upp lite i längd än vad Intersport rekommenderar.
120-125 för dottern och 140 - 145 för sonen skulle jag säga.
Iofs. så jibbar inte min dotter men sonen gör det på sina lagg och det funkar.

Jag har en son som är 10år och åker på Völkl Gotama Jr (twin-tip). Redan förra året (då han var knappt 150 lång och alltså 9år) bytte han från 148 till 158cm. 148:orna såg då väldigt fladdriga ut och det blev väldigt mycket bättre med 158. Nu åker han väldigt mycket och bra, men jag tycker ändå att 130cm twin-tip till en 12-åring på 152cm låter alldeles för kort.

Lätt att ni ska gå upp i längd! Ser flera gånger i veckan hur dotterns kompisar har för korta skidor och vobblar runt i backen. Sällan att man sera att någon har för långa. Kroppslängd på ett par twins (kort åkyta) är inga problem. Min 8-åring har 138 på Gotama. Bytte när hon var 7,5 år, innan hade hon kört i två vintrar på 118 cm.

Om de har riktiga carving, typ barnrace i sandwich, funkar det med kortare skidor. De är stabila nog. Då kan -10 cm mot kropslängd vara ok.

Skare sa:
Om de har riktiga carving, typ barnrace i sandwich, funkar det med kortare skidor. De är stabila nog. Då kan -10 cm mot kropslängd vara ok.
Min äldste son körde förra säsongen på Fischer RC4 Jr GS, 165cm. Då var han 12år och 155 lång. Det kändes perfekt. -10cm kan fungera ett år, men min uppfattning är nog ändå att det är onödigt kort.

Jag var inne på intersport innan och köpte 145 cm till han som e 150 cm och 115 cm henne som e 130 cm. Jag blir jäkligt osäker på mig själv nu borde kanske gå upp till 125 cm så de inte blir för fladdriga.
Jag hade fel om priset 1999:- ska det va

Tillbaka
Topp