Längd på skidor

JontSKI

Ny medlem
Längd på skidor
Funderar på att köpa ett par skidor som lämpar sig lite mer åt offpiståkning och undrar lite hur man bör välja längd på sådana. Jag kommer åka en del i pist också så rena "fetingar" är jag inte så intresserad av. Bör man ha kortare / längre eller lika långa som man själv är?
Är 190 lång och väger 85kg.
Vilken midjebredd på skidorna är att rekommendera för att det ska funka hyffsat
både i och utanför pisten? Har idag ett par rena pistskidor som inte alls funkar i lössnö...
Förslag på skidor uppskattas!

Längd på skidor
Satsa på något runt 190-195. Du är ju i den längdskalan där det blir svårt att hitta 10cm längre skidor än dig själv så du tvingas nästan köpa din egen längd... Flytet kan däremot kompenseras med lite mer midja, nånting mellan 105-100 kanske? Mitt tips är en puderskida som har relativt normal radie, typ 25m, och som anses fungera bra i pist, typ Völkl Gotama. Kolla runt på lite liknande skidor med ung. samma dimensioner och ta den som du tycker verkar bäst!

Längd på skidor
Håller med ovan. Var inte räd att köpa lite längre skidor. Många offpist skidor är idag helt ok att köra i pisten så länge det inte blir för isigt, men va fan, då är det inte så kul vilka skidor du än har under fötterna. Gotaman som Carled rekommederar är inte dum alls. Hur duktig åkare är du? Head Mojo 90 är oxå en ganska sjysst kombination. 90 midja och hyggligt med skärning. Ganska förlåtande. Om du är lite aggresivare kanske nå´n dynastar legend kan funka, inte lika förlåtande dock.....

Längd på skidor
180/90 åker völkl 724 pro 185 pist 20 breve 80 funkar klockrent(100 bränn på skär i pisten rockar trots allt ...)

Längd på skidor
Jag väger också 85 och är 184 lång. Har precis samma tankar som du. Och har snackat men mkt kunniga skidåkare om detta. Jag har nu bestämt mig för völkl mantra i längden 191 som mäter 94 under foten. Den skall tydligen ha riktigt bra pistegenskaper. Kolla upp den och om du bestämmer dig för den, beställ från sportconrad du får hem den för 5000 ink. Frakt och ett par bra bindnigar. Hoppas de tilltalar dig lika mkt snö de tilltalar mig. Du kan väl skriva ett gb till mig när du bestämt dig för vilka du köper.

Längd på skidor
Jag har också lite problem med att välja rätt längd på skidorna. När jag fyller i all fakta i Skidlängdsguiden så säger den 180 cm, och då kryssar jag i mest offpist. Men jag tycker det skulle kännas helt sjukt att ha ett par skidor som är 20 cm längre än mig själv. Och eftersom det i all fall blir en familjeresa till vemdalen i mellandagarna där det lär blir mest pist, och lite hopp om dom har fått upp några, då.
Men planen att också att dra till alperna 2 -3 veckor för puder. Och jag har tänkt mig att behålla skidorna ett par säsonger..
Har bestämt mig för ett par Scratch BC WRS men har inte bestämt mig om jag ska ha 171 eller 178 cm, med tanke på av Skidlängdsguiden säger.
Jag väger 60 kilo muskler och är 160 cm.. What to do?

Längd på skidor
Det beror helt och hållet på hur avancerad skidåkare du är.Längden på skidåkaren spelar en minimal roll. Om du är en "aggresiv" åkare som kör hårt behöver du längre skidor än den som tar det lite lugnare. Jag är 187cm, väger 80 kg och kör på High Society's FR 187modell som är 104mm under fot. Det är en ruskigt rolig skida som passar för många olika åkstilar. Den har fått superbra omdöme i skidtester och har precis kommit till Sverige. Jag lärde mig hur man bestämmer skida i Aspen där jag jobbat 2 säsonger nu. High Society skidan är bra för att den är så lätt att hantera och den blir inte för bred för pist och park heller. Jag tycker att du ska fundera på saken men 104mm är bra som allround om man lever för snön.
Kolla www.masoski.se så kanske det hjälper lite.

Ha en fet vinter!

Längd på skidor
Ski-Or-Die2006 sa:
Det beror helt och hållet på hur avancerad skidåkare du är.Längden på skidåkaren spelar en minimal roll. Om du är en "aggresiv" åkare som kör hårt behöver du längre skidor än den som tar det lite lugnare. Jag är 187cm, väger 80 kg och kör på High Society's FR 187modell som är 104mm under fot. Det är en ruskigt rolig skida som passar för många olika åkstilar. Den har fått superbra omdöme i skidtester och har precis kommit till Sverige. Jag lärde mig hur man bestämmer skida i Aspen där jag jobbat 2 säsonger nu. High Society skidan är bra för att den är så lätt att hantera och den blir inte för bred för pist och park heller. Jag tycker att du ska fundera på saken men 104mm är bra som allround om man lever för snön.
Kolla www.masoski.se så kanske det hjälper lite.

Ha en fet vinter!
Vad går dom där skidorna på? :O

Snödjup

Tillbaka
Topp